Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Ontwerp van de nieuwe Paddepoelsterbrug

Paddepoelsterbrug

Er komt een nieuwe Paddepoelsterbrug. Het wordt een hoge vaste brug met hellingbanen voor fietsers en voetgangers. De gemeente Groningen is verantwoordelijk voor de planuitwerking en de bouw van de nieuwe brug. Dit is afgesproken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Stand van zaken

Het voorlopig ontwerp voor de brug is later klaar dan we hadden gedacht. Dat komt omdat de kosten nog niet goed genoeg zijn berekend. Daardoor duurt het langer om het ontwerp af te maken. We wilden het ontwerp in de zomer van 2025 aan de gemeenteraad laten zien. Die planning is nu aangepast: we verwachten dat het voorlopig ontwerp eind 2025 klaar is. 

Eerste schets

De partijen Hollandia, Friso Civiel en Tauw (Team Springtil) hebben samen met architecten Ney & Partners en veenenbosenbosch een 'ontwerpfilosofie' gemaakt. Dit is geen ontwerp, maar een eerste schets voor de nieuwe brug. Deze is woensdag 3 juli 2024 gepresenteerd aan inwoners en betrokken organisaties. De reacties waren positief. We gebruiken de ontwerpfilosofie als basis voor het voorlopig ontwerp. 

Locatie

De brug komt ter hoogte van het zonthermiepark Dorkwerd. De gemeenteraad heeft in 2023 ingestemd met het raadsvoorstel. Met dit besluit ligt de locatie van de brug vast.

Planning

  • Eind 2025:  Besluitvorming door gemeenteraad over voorlopig ontwerp en investering.
  • Eind 2025: Definitief ontwerp maken en vaststellen.
  • 2026/2027: Bouw en opening van de nieuwe Paddepoelsterbrug.

Participatie

We zijn met omwonenden, belangenorganisaties, grondeigenaren en andere belanghebbenden in gesprek over de nieuwe brug. Bijvoorbeeld over waar de brug precies moet komen, hoe die er uit komt te zien, hoe de hellingbanen lopen en hoe die aansluiten op de bestaande wegen en fietspaden. Met de direct omwonenden is er een vaste overleggroep waarin deze onderwerpen aan bod komen.

Geschiedenis

In 1930 werd de Paddepoelsterbrug gebouwd bij de aanleg van het Van Starkenborghkanaal. De Paddepoelsterbrug (draaibare pontonbrug) werd in 1993 vernield bij een aanvaring en is toen gerenoveerd tot een gewone draaibrug. 

Door een bedieningsfout is de brug in 2018 opnieuw door een aanvaring vernield. De Paddepoelsterbrug raakte zo zwaar beschadigd dat de brug door Rijkswaterstaat is verwijderd. Daarmee is er geen verbinding meer over het Van Starkenborghkanaal.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en meld u aanexterne-link-icoon voor de Nieuwsbrief Paddepoelsterbrug.

Documenten