Paddepoelsterbrug

Stand van zaken rondom de nieuwe Paddepoelsterbrug.

Er komt een nieuwe Paddepoelsterbrug

In december 2021 hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Groningen afgesproken dat er een nieuwe Paddepoelsterbrug komt. Het wordt een hoge vaste brug met hellingbanen en alleen geschikt voor fietsers en voetgangers. Onderdeel van de afspraken is dat de gemeente Groningen verantwoordelijk is voor de planuitwerking en bouw van de nieuwe brug. Daar treffen we nu de voorbereidingen voor.

Stand van zaken

Ontwerpfilosofie

Het ontwerpen en bouwen van de nieuwe Paddepoelsterbrug is voorlopig gegund aan de combinatie Hollandia - Friso Civiel - Tauw (Team Springtil). Zij hebben samen met architectenbureau Ney & Partners en landschapsarchitect veenenbosenbosch een ontwerpfilosofie gemaakt. Dit is geen ontwerp, maar een eerste schets voor de nieuwe brug. De ontwerpfilosofie is woensdag 3 juli gepresenteerd aan inwoners en betrokken organisaties. De reacties waren erg positief. De ontwerpfilosofie is een goede basis voor het voorlopig ontwerp. Dit ontwerp moet eind 2024 klaar zijn. 

De hele presentatie van de ontwerpfilosofie vindt u onder Documenten

Voorkeurslocatie

Op woensdag 4 oktober 2023 heeft de gemeenteraad van Groningen ingestemd met het raadsvoorstel over de voorkeurslocatie voor de nieuwe Paddepoelsterbrug. Het raadsvoorstel werd door alle partijen gesteund. De voorkeurslocatie ligt in het westelijke deel van het zoekgebied ter hoogte van het zonthermiepark Dorkwerd. Met dit besluit ligt de locatie van de brug vast. Naar verwachting wordt de nieuwe brug uiterlijk in 2027 in gebruik genomen.

Het besluit is onder andere gebaseerd op een afweegonderzoek. In dit onderzoek zijn alle onderwerpen onderzocht die van belang zijn om de plek van de nieuwe brug en hellingbanen te bepalen. Het gaat dan bijvoorbeeld om invloed op woongenot, aansluiting op het bestaande fiets- en wandelpadennetwerk en invloed op de natuur en het landschap. Tegelijkertijd nam de gemeenteraad een motie aan waarin het Rijk wordt opgeroepen om voldoende geld ter beschikking te stellen voor de bouw van de Paddepoelsterbrug.

Het raadsvoorstel en alle bijlagenexterne-link-icoon

Wat ligt vast?

Er komt een nieuwe Paddepoelsterbrug (op ongeveer 9,7 meter doorvaarthoogte), voor fietsers en voetgangers en met hellingbanen die voldoen aan de CROW-richtlijn. De brug wordt gebouwd zonder pijlers in de vaarweg en met een minimale overspanning van 54 meter. Dat betekent ook dat we in de planuitwerking alleen varianten onderzoeken die aan deze uitgangspunten voldoen.

Planning

  • Tot medio 2024:  Aanbestedingsfase (selecteren van aannemer) en uitvoeren van onderzoeken.
  • Eind 2024: Voorlopig ontwerp klaar.
  • Voorjaar 2025:  Besluitvorming door gemeenteraad over voorlopig ontwerp en investering.
  • 2025: Definitief ontwerp maken en vaststellen.
  • 2026/2027: Bouw en opening van de nieuwe Paddepoelsterbrug.

Gesprek met de omgeving en belangenorganisaties

We zijn met omwonenden, belangenorganisaties, grondeigenaren en andere belanghebbenden in gesprek over de nieuwe Paddepoelsterbrug. Bijvoorbeeld over waar de brug precies moet komen, hoe die er uit komt te zien, hoe de hellingbanen lopen en hoe die aansluiten op de bestaande wegen en fietspaden.

Met de direct omwonenden is er een vaste overleggroep waarin deze onderwerpen aan bod komen.

Geschiedenis

In 1930 werd de Paddepoelsterbrug gebouwd bij de aanleg van het Van Starkenborghkanaal. De Paddepoelsterbrug (draaibare pontonbrug) werd in 1993 vernield bij een aanvaring en is toen gerenoveerd tot een gewone draaibrug. Door een bedieningsfout is de brug in 2018 opnieuw door een aanvaring vernield. De Paddepoelsterbrug raakte zo zwaar beschadigd dat de brug door Rijkswaterstaat is verwijderd, maar daarmee ook de verbinding over het Van Starkenborghkanaal.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en meld u aanexterne-link-icoon voor de Nieuwsbrief Paddepoelsterbrug.

Documenten