Paddepoelsterbrug

Paddepoelsterbrug

Er komt een nieuwe Paddepoelsterbrug. Het wordt een hoge vaste brug met hellingbanen voor fietsers en voetgangers. De gemeente Groningen is verantwoordelijk voor de planuitwerking en de bouw van de nieuwe brug. Dit is afgesproken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Stand van zaken

Het voorlopig ontwerp van de brug is bijna klaar. We zijn nu in gesprek met omwonenden en organisaties over het voorlopig ontwerp. Samen doen we de laatste verbeteringen. In december 2025 gaat het ontwerp naar de gemeenteraad. We bekijken ook samen met de omgeving welke ideeën en verbeteringen we kunnen gebruiken voor het definitieve ontwerp.

Voorlopig ontwerp

Hollandia, Friso Civiel en Tauw (Team Springtil) hebben samen met architecten Ney & Partners en veenenbosenbosch een voorlopig ontwerp gemaakt. In juli 2024 presenteerden we onze ideeën voor het ontwerp. Die ideeën zijn nu verder uitgewerkt en verbeterd. De belangrijkste verandering is dat de helix (dit is de spiraalvormige hellingbaan) is omgedraaid. Daardoor ligt die verder van de huizen aan de Paddepoelsterweg 11 en 11A. Ook wordt het verkeer hierdoor veiliger. In december 2025 beslist de gemeenteraad over dit ontwerp.

Locatie

De brug komt ter hoogte van het zonthermiepark Dorkwerd. De gemeenteraad heeft in 2023 ingestemd met het raadsvoorstel. Met dit besluit ligt de locatie van de brug vast.

Planning

DatumActiviteit
December 2025Raad beslist over voorlopig ontwerp en krediet
Begin 2026Start planologische procedures
Zomer 2026Definitief ontwerp klaar
Najaar 2026Voorbereiden realisatiefase
Eind 2026/Begin 2027Bouw Paddepoelsterbrug

Participatie

In oktober 2025 presenteerden we het voorlopig ontwerp tijdens een bewonersavond en een inloopbijeenkomst bij het bezoekerscentrum Reitdiep. Bezoekers konden zien hoe de brug en de helix eruit komen te zien, waar de fietspaden komen te liggen en welke maatregelen we nemen voor flora en fauna.

De reacties waren positief, met opmerkingen als “Prachtig ontwerp” en “Graag snel maken, ziet er goed uit!” Er kwamen ook nuttige suggesties, zoals het toevoegen van een fietsgoot bij de trap aan de zuidzijde en het zorgen voor brede fietspaden. Deze reacties nemen we mee in de verdere uitwerking van het definitieve ontwerp. 

Geschiedenis

In 1930 werd de Paddepoelsterbrug gebouwd bij de aanleg van het Van Starkenborghkanaal. De Paddepoelsterbrug (draaibare pontonbrug) werd in 1993 vernield bij een aanvaring en is toen gerenoveerd tot een gewone draaibrug. 

Door een bedieningsfout is de brug in 2018 opnieuw door een aanvaring vernield. De Paddepoelsterbrug raakte zo zwaar beschadigd dat de brug door Rijkswaterstaat is verwijderd. Daarmee is er geen verbinding meer over het Van Starkenborghkanaal.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en meld u aanexterne-link-icoon voor de Nieuwsbrief Paddepoelsterbrug.

Documenten