U bent hier

Servicenormen: wat u van de gemeente mag verwachten

De gemeente Groningen vindt het belangrijk om haar dienstverlening steeds te verbeteren. Daarom hebben wij regels, zodat u weet wat u van ons mag verwachten.

Wat u moet weten

Servicenormen algemeen

  • U kunt zelf kiezen hoe u de gemeente Groningen benadert: E-mail, Telefoon, Facebook, WhatApp, Brief, of Loket.
  • U weet waar u onze informatie kunt vinden en waar u terecht kunt voor bijvoorbeeld een paspoort, een bouwdossier of een parkeerpas.
  • U hebt recht op correcte, volledige en actuele informatie in begrijpelijke taal. De gemeente stemt de informatie af op uw persoonlijke situatie.
  • U kunt ervan op aan dat de gemeente uw privacy respecteert en vertrouwelijk omgaat met uw gegevens.
  • U krijgt de kans om actief deel te nemen aan de Groningse samenleving. Hiervoor biedt de gemeente informatie en middelen aan. Denk mee, uw mening telt!

Servicenormen producten

Op deze website staan de producten van de gemeente vermeld. Een product is bijvoorbeeld uw aanvraag voor een paspoort of het doorgeven van een verhuizing. De servicenormen zijn makkelijk te vinden. Ze staan bij de producten op de site. Voorbeelden:

  • U kunt uw paspoort of identiteitskaart vijf werkdagen na uw aanvraag ophalen.
  • U krijgt uw grijze of groene container binnen vijf werkdagen na uw aanvraag thuis.

E-mailen

U kunt de gemeente 24 uur per dag, 7 dagen per week e-mailen via het contactformulier. U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie. Als wij uw vraag niet binnen deze termijn kunnen beantwoorden, laten wij u weten wanneer wij dat wél kunnen.

Bellen

U kunt de gemeente op iedere werkdag bellen op 14 050. Als wij uw vraag niet direct kunnen beantwoorden, verbinden wij u door of bellen u terug.

Schrijven

Als u de gemeente iets vraagt per brief, ontvangt u binnen 6 weken een reactie. Als wij uw vraag niet binnen deze termijn kunnen beantwoorden, laten wij u weten wanneer wij dat wél kunnen.

Bezoeken

Op deze website staan de openingstijden van de loketten vermeld. Wilt u niet lang wachten? Maak dan een afspraak en u bent direct aan de beurt!

Tips

Hebt u tips en suggesties voor verbeteringen? Geef ze door via ons contactformulier.

Klachten

Vindt u dat een medewerker van de gemeente zich niet aan de servicenormen houdt? Dan kunt u die medewerker daarop aanspreken. Komt u er niet uit? Dan kunt u een klacht indienen.