Wet Goed Verhuurderschap
Regels
Door de Wet Goed Verhuurderschap moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars zich aan nieuwe regels houden bij de verhuur van woon- en verblijfsruimten. Zo worden huurders beter beschermd. Ook kunnen huurders klachten melden bij de gemeente.
Waar gaan de nieuwe regels voor verhuur over?
- Het voorkomen en tegengaan van discriminatie.
- Het voorkomen en tegengaan van intimidatie.
- Verhuurders mogen maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
- Het schriftelijk vastleggen van de huurovereenkomst.
- Het schriftelijk informeren van huurders over rechten en plichten voor de woning.
- Het voorkomen van onredelijke servicekosten.
- Verhuurbemiddelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten vragen.
- Een aparte huurovereenkomst in de juiste taal voor arbeidsmigranten (buitenlandse werknemers uit een land binnen de Europese Unie).
Lees meer over de Wet Goed Verhuurderschap op de website van de Rijksoverheid. Er bestaat ook een uitlegvideo. Deze video is ook beschikbaar met ondertiteling in andere talen: Engels (English), Spaans (Español), Pools (Polski), Roemeens (Românâ) en Bulgaars (български).
Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag
Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kunnen huurders dat melden bij het meldpunt van de gemeente. Een melding doen is gratis en kan anoniem. Een anonieme melding kan het onderzoek wel lastig of onmogelijk maken.
Informatie voor huurders
Waar kan ik terecht met vragen?
Algemene vragen over de huur en verhuur van een woning kunt u stellen aan het Steunpunt Huren. Daar kunt u ook juridisch advies krijgen. Daarnaast kunt u terecht bij het Juridisch Loket. Zij bieden gratis eerste hulp bij juridische vragen.
Is mijn huur te hoog?
Via de website van de Rijksoverheid kunt u uw huurprijs controleren. Betaalt u volgens de puntentelling te veel huur? Dan kunt u dat laten weten aan het Steunpunt Huren.
Het Steunpunt Huren kan u helpen om:
- de situatie te bespreken met uw verhuurder;
- een procedure te starten bij de Huurcommissie.
Geldt de Wet Goed Verhuurderschap ook voor woningcorporaties?
Ja. Huurt u van een woningcorporatie en wilt u ongewenst verhuurgedrag melden? Dan kunt u een melding doen bij de corporatie die de woning verhuurt.
Regels voor verhuurders
Als verhuurder of verhuurbemiddelaar moet u zich houden aan de regels van de Wet Goed Verhuurderschap. Hieronder leest u meer over deze regels. De gemeente houdt toezicht en zorgt voor handhaving. Houdt u zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente met een waarschuwing, boete of andere maatregel komen.
Brochure 'Verhuurt u een woonruimte? Dan gelden deze regels.'
Woondiscriminatie
Om woondiscriminatie tegen te gaan, moet u:
- een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken en bekendmaken
- gebruikmaken van niet-discriminerende selectiecriteria
- aan de afgewezen kandidaat-huurders uitleggen waarom voor een andere huurder is gekozen
Brochure ‘Discriminatie op de woningmarkt’
Vanaf 1 januari 2024 moet u de werkwijze:
- schriftelijk vastleggen
- openbaar maken
- aanpassen als dat nodig is
- bekend maken bij uw eventuele werknemers
Intimidatie
Om intimidatie tegen te gaan, moet u:
- op een juiste manier en met respect voor de huurder omgaan met klachten;
- geen vormen van fysieke of seksuele bedreigingen of intimidatie hanteren;
- er niet bewust voor zorgen dat voorzieningen in de woning niet (goed) gebruikt kunnen worden;
- de huurder niet chanteren (bijvoorbeeld dreigen met het niet verlengen van een tijdelijk huurcontract of met het opzeggen van de bestaande huurovereenkomst).
Waarborgsom
Vraagt u uw huurder een waarborgsom te betalen? Die waarborgsom mag sinds 1 juli 2023 maximaal twee maanden kale huur zijn.
Ook moet u de huurder bij een waarborgsom informeren over:
- de hoogte van de waarborgsom;
- de termijnen waarbinnen de huurder deze som moet terugbetalen;
- de manier waarop de huurder deze som moet terugbetalen.
Schriftelijke huurovereenkomst
U bent verplicht duidelijke afspraken te maken met uw huurder en deze vast te leggen in een huurcontract.
Schriftelijke informatie voor de huurder
U bent verplicht de huurder schriftelijk te informeren over de volgende zaken:
- De rechten en plichten van de huurder. Deze volgen uit de Regeling goed verhuurderschap.
- Contactgegevens waarbij de huurder terecht kan met vragen over de woning.
- Als u een waarborgsom rekent: de hoogte van de waarborgsom, de termijnen waarbinnen de huurder deze som moet terugbetalen en de manier waarop de huurder deze som moet terugbetalen.
- Als u de huurder servicekosten laat betalen: de hoogte van de servicekosten en een jaarlijks en volledig kostenoverzicht voor de huurder.
- De contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt.
Servicekosten
De wet omschrijft welke kosten onderdeel zijn van de kale huurprijs en welke kosten u als servicekosten mag rekenen. Er zijn ook voorzieningen (en daarmee kosten) die hierbuiten vallen.
Kale huurprijs
- De kale huurprijs is het bedrag dat de huurder maandelijks betaalt voor het huren van de woning, samen met de kosten voor voorzieningen die niet los te zien zijn van de gehuurde woning (de ‘onroerende aanhorigheden’).
- Sommige woonconcepten kennen gemeenschappelijke ruimten, waartoe huurders exclusief toegang hebben. Bijvoorbeeld een studie- of hobbyruimte. Deze ruimten zitten in de kale huur. Denk ook aan de collectieve cv-installatie, het trappenhuis, gemeenschappelijke tuin.
Servicekosten
- Servicekosten zijn kosten voor geleverde zaken en diensten die boven op de kale huur komen en te maken hebben met wonen. De huurder betaalt hier maandelijks een bedrag voor. U geeft elk jaar een overzicht van de gerekende servicekosten en de opbouw hiervan. Dat doet u voor 1 juli.
- Het gaat om werkelijk gemaakte en redelijke kosten. U mag geen winst maken. Voorbeelden zijn: werkzaamheden van de huismeester, schoonmaak en kleine reparaties en het gebruik van meubels, gas, water en licht zonder eigen meter.
Overige kosten
- Betaalt u de gemeentebelastingen (het gebruikersdeel van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing)? Dan stuurt u hiervoor een aparte rekening aan de huurder. Deze kosten mogen niet via de kale huur of de servicekosten gerekend worden.
- Voor aanvullende zaken en diensten (onder andere fitness, zorg en maaltijdservice) kunt u met uw huurder een apart contract afsluiten.
Dubbele bemiddelingskosten
In de wet is bepaald dat verhuurders en verhuurbemiddelaars geen dubbele bemiddelingskosten in rekening mogen brengen.
Arbeidsmigranten
Als u de woning aan een arbeidsmigrant (uit een land binnen de Europese Unie) verhuurt, dan gelden de volgende extra regels:
- U moet de huurovereenkomst los van de arbeidsovereenkomst vastleggen.
- De informatie over de algemene rechten en plichten van de huurder moet u aanbieden in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of waar diegene de voorkeur aan geeft.
Een arbeidsmigrant is een buitenlandse werknemer die voor zijn of haar werk tijdelijk in Nederland woont.
Naast de regels hierboven is het goed om de huurder bij het sluiten van het huurcontract ook schriftelijk te informeren over de volgende zaken:
Waar kunt u de huurder ook nog over informeren?
- Dat de huurder de woning alleen mag gebruiken zoals met u is afgesproken.
- Dat u de woning alleen met toestemming van de huurder mag betreden. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Bijvoorbeeld als er een dringende noodsituatie is.
- De verschillende soorten huurovereenkomsten met de bijbehorende huur- en huurprijsbescherming. U kunt deze links ook doorgeven aan de huurder.
- Wat de huurder kan doen als de woning gebreken heeft. U kunt hiervoor verwijzen naar de overzichtspagina op de website van de Rijksoverheid over de kostenverdeling bij gebreken. Raadpleeg zelf ook het Gebrekenboek (1 juli 2023) van de Huurcommissie. Daarin staat hoe de Huurcommissie mogelijke gebreken aan de huurwoning in het algemeen beoordeelt.
- Een overzicht van situaties waarvoor de huurder naar de Huurcommissie of de kantonrechter kan. U kunt hiervoor verwijzen naar de overzichtspagina op de website van de Rijksoverheid. Daar staat wanneer u naar de Huurcommissie en de kantonrechter kan.