Wet Goed Verhuurderschap
Regels
Door de Wet Goed Verhuurderschap moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars zich aan nieuwe regels houden bij de verhuur van woon- en verblijfsruimten. Zo worden huurders beter beschermd. Ook kunnen huurders klachten melden bij de gemeente.
Waar gaan de nieuwe regels voor verhuur over?
- Het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie.
- Verhuurders mogen maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
- Het schriftelijk vastleggen van de huurovereenkomst.
- Het schriftelijk informeren van huurders over rechten en plichten voor de woning.
- Het voorkomen van onredelijke servicekosten.
- Verhuurbemiddelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten vragen.
- Een aparte huurovereenkomst in de juiste taal voor arbeidsmigranten (buitenlandse werknemers uit een land binnen de Europese Unie).
Lees meer over de Wet Goed Verhuurderschap op de website van de Rijksoverheid. Er bestaat ook een uitlegvideo. Deze video is ook beschikbaar met ondertiteling in andere talen: Engels (English), Spaans (Español), Pools (Polski), Roemeens (Românâ) en Bulgaars (български).
Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag
Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kunnen huurders dat melden bij het meldpunt van de gemeente. Een melding doen is gratis en kan anoniem. Een anonieme melding kan het onderzoek wel lastig of onmogelijk maken.
Informatie voor huurders
Waar kan ik terecht met vragen?
Algemene vragen over de huur en verhuur van een woning kunt u stellen aan het Steunpunt Huren. Daar kunt u ook juridisch advies krijgen.
Is mijn huur te hoog?
Via de website van de Rijksoverheid kunt u uw huurprijs controleren. Betaalt u volgens de puntentelling te veel huur? Dan kunt u dat laten weten aan het Steunpunt Huren.
Het Steunpunt Huren kan u helpen om:
- de situatie te bespreken met uw verhuurder;
- een procedure te starten bij de Huurcommissie.
Geldt de Wet Goed Verhuurderschap ook voor woningcorporaties?
Ja. Huurt u van een woningcorporatie en wilt u ongewenst verhuurgedrag melden? Dan kunt u een melding doen bij de corporatie die de woning verhuurt.
Informatie voor verhuurders
Als verhuurder of verhuurbemiddelaar moet u zich houden aan de regels van de Wet Goed Verhuurderschap. De gemeente houdt toezicht en zorgt voor handhaving. Houdt u zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente met een waarschuwing, boete of andere maatregel komen.
Woondiscriminatie
Om woondiscriminatie tegen te gaan, moet u:
- een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken en bekendmaken
- gebruikmaken van niet-discriminerende selectiecriteria
- aan de afgewezen kandidaat-huurders uitleggen waarom voor een andere huurder is gekozen
Brochure ‘Discriminatie op de woningmarkt’
Vanaf 1 januari 2024 moet u de werkwijze:
- schriftelijk vastleggen
- openbaar maken
- aanpassen als dat nodig is
- bekend maken bij uw eventuele werknemers
Waarborgsom
Vraagt u uw huurder een waarborgsom te betalen? Die waarborgsom mag sinds 1 juli 2023 maximaal twee maanden kale huur zijn. Voor contracten afgesloten voor 1 juli 2023 mag dit maximaal drie maanden kale huur zijn. Dat heeft de rechter bepaald.
U moet de waarborgsom binnen 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst aan uw huurder terugbetalen. U mag alleen de volgende vier kosten verrekenen met de waarborgsom:
- Achterstallige huur
- Servicekosten
- Schade aan de huurwoning die voor de rekening van de huurder is
- Energieprestatievergoeding
Andere kosten zoals administratiekosten mogen niet verrekend worden met de waarborgsom. Bij verrekening met de waarborgsom betaalt u het resterende bedrag binnen 30 dagen na beëindiging van de huur terug aan de huurder.
Verplicht informeren
U bent verplicht de huurder schriftelijk te informeren over een verrekening op de waarborgsom. Hierover stuurt u een volledige kostenspecificatie aan de huurder.
Rechten en plichten vastleggen
- De huurder mag de woning alleen gebruiken zoals met u is afgesproken.
- U mag de woning alleen met toestemming van de huurder betreden. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Bijvoorbeeld als er een dringende noodsituatie is.
- De verschillende soorten huurovereenkomsten met de bijbehorende huur- en huurprijsbescherming. U kunt deze links ook doorgeven aan de huurder.
- Wat de huurder kan doen als de woning gebreken heeft. U kunt hiervoor verwijzen naar de overzichtspagina op de website van de Rijksoverheid over de kostenverdeling bij gebreken. Raadpleeg zelf ook het Gebrekenboek (1 juli 2023) van de Huurcommissie. Daarin staat hoe de Huurcommissie mogelijke gebreken aan de huurwoning in het algemeen beoordeelt.
- Een overzicht van situaties waarvoor de huurder naar de Huurcommissie of de kantonrechter kan. U kunt hiervoor verwijzen naar de overzichtspagina op de website van de Rijksoverheid. Daar staat wanneer u naar de Huurcommissie en de kantonrechter kan.
- Als u een waarborgsom in rekening brengt, moet u de huurder informeren over:
- de hoogte van de waarborgsom;
- de termijnen waarbinnen u de waarborgsom moet terugbetalen;
- de manier waarop u de waarborgsom moet terugbetalen.
- Contactgegevens waarbij de huurder terecht kan met vragen over de woning.
- Als u servicekosten bij uw huurder in rekening brengt, moet u de huurder informeren over:
- de hoogte van de servicekosten;
- uw jaarlijkse volledige kostenspecificatie aan de huurder.
- Vanaf 1 januari 2024 moet u de huurder ook informeren over de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt.
Servicekosten
U mag servicekosten in rekening brengen. Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld voor elektriciteit, gas en water. U mag geen onredelijke servicekosten aan uw huurder vragen. In het Beleidsboek Servicekosten van de Huurcommissie vindt u een overzicht van de toegestane servicekosten. Ook geeft u de huurder ieder jaar een onderbouwde afrekening van de servicekosten.
Arbeidsmigranten
Als u de woning aan een arbeidsmigrant (uit een land binnen de Europese Unie) verhuurt, dan gelden de volgende extra regels:
- U moet de huurovereenkomst los van de arbeidsovereenkomst vastleggen.
- De informatie over de algemene rechten en plichten van de huurder moet u aanbieden in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of waar diegene de voorkeur aan geeft.
Een arbeidsmigrant is een buitenlandse werknemer die voor zijn of haar werk tijdelijk in Nederland woont.