Specifieke privacyverklaringen
De gemeente Groningen kent ook specifieke privacyverklaringen.
Wat is een specifieke privacyverklaring?
Het privacybeleid en de algemene privacyverklaring van de gemeente Groningen beschrijven in hoofdlijnen hoe met de persoonsgegevens van inwoners wordt omgegaan.
In de specifieke privacyverklaringen is te vinden hoe de gemeente Groningen binnen een specifiek proces met persoonsgegevens omgaat. Bijvoorbeeld welke persoonsgegevens worden gebruikt, onder welke grondslag en voor hoe lang de persoonsgegevens worden bewaard.
De specifieke privacyverklaringen zijn onderverdeeld in deze categorieën:
- Afval
- Bouwen en wonen
- Burgerzaken, contact en dienstverlening
- Cultuur, sport en vrije tijd
- Energie, klimaat en groen
- Enquêtes, onderzoek en statistiek
- Jeugd en onderwijs
- Ondersteuning en zorg
- Parkeren, verkeer en bouwprojecten
- Regelingen, vergoedingen en extra's
- Veiligheid
- Werk en inkomen
- Overige
Afval
Volgt binnenkort
Volgt binnenkort
Bouwen en wonen
Wet goed verhuurderschap
Dit is de privacyverklaring van het project de Wet goed verhuurderschap (Afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving) van de gemeente Groningen voor de verwerking van de persoonsgegevens. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
De verwerking van persoonsgegevens van huurders en/of woningzoekenden omvat het verzamelen, opslaan en gebruiken van gegevens zoals naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Deze informatie wordt voornamelijk verzameld bij het doen van een melding. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en zijn alleen toegankelijk voor de bevoegde medewerkers, conform de geldende privacywetgeving en regels omtrent gegevensbescherming (AVG).
Het doel van de verwerking
Om meldingen over ongewenst verhuurgedrag binnen te krijgen en ook te behandelen is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om een eventuele handhaving te starten en communicatie met de huurder te onderhouden.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens voor de Wet goed verhuurderschap worden verwerkt op grond van:
- Wet goed verhuurderschap artikel 4;
- Besluit goed verhuurderschap.
Tevens zullen wij ons houden aan de principes als gesteld in artikel 5 lid 1 AVG. Hierin staat beschreven dat persoonsgegevens rechtmatig, behoorlijk en transparant worden verwerkt ten opzichte van de betrokkene. De aangeleverde persoonsgegevens zullen worden verzameld en verwerkt enkel voor de uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden als reeds omschreven. De persoonsgegevens zullen niet verder worden verwerkt op een manier die niet verenigbaar is met onze doeleinden. Tot slot bewaren we de persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk.
Indien er geen persoonsgegevens worden verschaft, wordt het behandelen van een melding lastiger en zal de melding enkel kunnen fungeren als dossieropbouw.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Klager/melder/huurder/woningzoekende;
- Beklaagde;
- Eventuele derde personen.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- Naam;
- Adres;
- Telefoonnummer;
- E-mailadres klager;
- Naam beklaagde;
- Adres beklaagde (kan)
- Telefoonnummer beklaagde;
- E-mailadres beklaagde;
- Naam derde betrokkene;
- Telefoonnummer ven eventueel derde betrokkene;
- E-mailadres van eventueel derde betrokkene.
Er worden geen persoonsgegevens binnen en/ of buiten de Europese Economische Ruimte met derden gedeeld voor het uitvoeren van onderzoek of handhaving aangaande de melding. Wel kan het voorkomen dat wij persoonsgegevens ontvangen via derde partijen als Robin Hood en/ of het Steunpunt Huren.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Verder wordt voor de verwerking door de gemeente gebruikgemaakt van het Centric Leef Omgeving (CLO), waarvoor de organisatie Centric verwerker is in opdracht van gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met Centric.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor meldingen over ongewenst verhuurgedrag gelden de volgende richtlijnen voor het bewaren van gegevens, afhankelijk van het resultaat van de melding:
Niet ontvankelijk
Persoonsgegevens van de melder/huurder en verhuurder worden niet bewaard. De aard van de klacht, adres en huisnummer, en postcode/woonplaats worden bewaard voor vier jaar na het einde van de zaak. Dit is nodig voor nader onderzoek, dossieropbouw, en onderbouwing van aanvullende vergunningen.Doorverwezen
Alle gegevens, inclusief persoonsgegevens van de melder/huurder en verhuurder en de aard van de klacht, worden bewaard voor vier jaar na het einde van de zaak ter ondersteuning van de dossieropbouw.Gegrond
Alle gegevens, inclusief persoonsgegevens van de melder/huurder en verhuurder en de aard van de klacht, worden bewaard voor vier jaar na het einde van de zaak voor de dossieropbouw.Gegrond met handhavingsvervolg
Persoonsgegevens van de melder/huurder en verhuurder worden bewaard tot het moment dat de beslissing onherroepelijk wordt, daarna worden deze verwijderd voor het einde van de zaak. De aard van de klacht en het besluit tot bestuurlijke handhaving worden vijf jaar bewaard.Handhavingszaak: inbeheername
Alle gegevens worden onbewerkt bewaard voor de duur van tien jaar.Openbaarmaking bestuurlijke handhaving
Gegevens worden openbaar gemaakt tot vier jaar na bekendmaking besluit.- Openbaarmaking inbeheername
Gegevens worden openbaar gemaakt tot na de beëindiging van de inbeheername
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van het behandelen en handhaven van een melding wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001. [indien mogelijk aanvullen met van toepassing zijnde norm]
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan de website van Autoriteit Persoonsgegevens.
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 3 juli 2024 voor het laatst gewijzigd.
Burgerzaken, contact en dienstverlening
Meldpunt Overlast en Zorg
Dit is de privacyverklaring van de gemeente Groningen voor het Meldpunt Overlast en Zorg. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Het Meldpunt Overlast en Zorg is een samenwerkingsverband van de gemeente, politie, zorg- en welzijnsinstellingen en woningcorporaties. Burgers en bedrijven kunnen bij het meldpunt terugkerende overlast in de woon- en leefomgeving melden of melden dat zij zich zorgen maken over iemand uit hun woon- en leefomgeving. De functionarissen van het MOZ nemen de meldingen in behandeling, bepalen welke partijen bij een casus worden betrokken en voeren desgevraagd procesregie. Zowel gegevens over de melder als over de potentieel overlastgever of zorgbehoevende worden geregistreerd.
Het doel van de verwerking
Om de werkzaamheden van het Meldpunt Overlast en Zorg uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om:
a. het op effectieve wijze beperken en bestrijden van (woon)overlast door het treffen van maatregelen tegen overlast gevende personen;
b. personen waarover bezorgdheid bestaat toe te leiden naar en te motiveren voor passende zorg, ondersteuning en dienstverlening.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig.De persoonsgegevens worden voor de werkzaamheden van het Meldpunt Overlast en Zorg verwerkt op grond van:
- Taak van algemeen belang (voor degenen op wie de melding betrekking heeft). Het Meldpunt Overlast en Zorg handelt op grond van artikel 151d en 172 Gemeentewet (Burgemeester verwerkingsverantwoordelijke) en artikelen 2.1.1 en 2.3.1 t/m 2.3.3 en 5.1.1 en 5.2.1 WMO (College van B&W verwerkingsverantwoordelijke)
- Toestemming (voor melders)
Voor melders geldt de grondslag toestemming. Deze toestemming wordt gevraagd bij het doen van een melding. Het geven van toestemming is niet verplicht.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Degenen op wie de melding betrekking heeft
- Melders
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt van degenen op wie de melding betrekking heeft:
- NAW
- Geboortedatum
- Geslacht
- BSN
- Medische gegevens (afhankelijk van inhoud melding; kan bijvoorbeeld via info politie),
- Eventuele maatregelen of anderszins relevante informatie over de betrokkene (kan bijvoorbeeld over de situatie gaan of veiligheidsrisico)
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt van de melders:
- NAW
- Geboortedatum
- BSN, automatisch via DigiD
De bovenstaande persoonsgegevens worden binnen de Europese Economische Ruimte tussen convenantpartners van het Meldpunt Overlast en Zorg (gemeente, politie, zorg- en welzijnsinstellingen en woningcorporaties) gedeeld voor het uitvoeren van de werkzaamheden van het Meldpunt Overlast en Zorg. Bij elke melding wordt afzonderlijk beoordeeld welke persoonsgegevens moeten worden gedeeld en met welke convenantpartner. Hierbij worden alleen persoonsgegevens gedeeld die de ontvangende partij nodig heeft voor de verdere behandeling van de melding.
Het convenant is openbaar.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de afdeling Uitvoering & Services van de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Verder wordt voor de verwerking door de gemeente gebruikgemaakt van de E-Suite, waarvoor de organisatie Dimpact verwerker is in opdracht van gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met Dimpact.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor de werkzaamheden van het Meldpunt Overlast en Zorg worden de persoonsgegevens 5 jaar bewaard.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van de werkzaamheden van het Meldpunt Overlast en Zorg wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001.
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 16 mei 2024 voor het laatst gewijzigd.
Cultuur, sport en vrije tijd
Volgt binnenkort
Volgt binnenkort
Energie, klimaat en groen
Volgt binnenkort
Volgt binnenkort
Enquêtes, onderzoek en statistiek
Privacyverklaring Monitor Dakloosheid Groningen
Dit is de privacyverklaring van de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Groningen voor de Monitor Dakloosheid Groningen. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Eén van de ambities van de Groningse gemeenten voor de komende jaren is een (t)huis voor iedere inwoner van de provincie Groningen. De gemeenten willen voorkomen dat inwoners hun huis verliezen. Als mensen hun huisvesting toch verliezen, dan willen de gemeenten hun inwoners zo snel mogelijk een stabiele vorm van huisvesting bieden, of als dat nodig is, zorgen voor tijdelijke en passende noodopvang. Voor centrumgemeente Groningen is het belangrijk om een goed beeld te hebben van het aantal dakloze personen in het verzorgingsgebied van centrumgemeente Groningen. Om die reden voert OIS Groningen de Monitor Dakloosheid uit. De Monitor Dakloosheid Groningen maakt het mogelijk om de populatie van geregistreerde dakloze personen in de provincie Groningen langdurig te volgen en om trendverschuivingen in de omvang en samenstelling van de populatie te signaleren.
Het doel van de verwerking
Om de Monitor Dakloosheid Groningen uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om statistisch inzicht te geven in de processen van marginalisering en participatie van burgers die op de voorzieningen van het verzorgingsgebied van de centrumgemeente Groningen zijn aangewezen, om zo het beleid over en de uitvoering van zorg voor de kwetsbare burgers van de centrumgemeente te kunnen verbeteren.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor de Monitor Dakloosheid Groningen verwerkt op grond van:
- Algemeen belang. In het kader van de zorgplicht uit de Wet maatschappelijk ondersteuning 2015 (Wmo). De gemeente is medeverantwoordelijk voor een veilige en gezonde leefomgeving op grond van WMO artikel 2.1.1.
- Op grond van de Wmo ziet de gemeente toe op de kwaliteit van de ondersteuning en de opvangorganisaties die maatschappelijke ondersteuning bieden namens het College van Burgermeester en Wethouders van de gemeente Groningen, en op grond van art 5.2.2 Wmo zijn de opvangorganisaties verplicht gegevens te verstrekken, waaronder informatie in het kader van de verplichting van het College om periodiek te toetsen of de verleende ondersteuning nog doeltreffend is.
- Verdere verwerking voor statistisch onderzoek (art. 89 AVG).
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- mensen die gebruikmaken van maatschappelijk opvang en vrouwenopvang in de provincie Groningen;
- mensen die in verband met dakloosheid gebruikmaken van een briefadres bij de tien Groningse gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde;
- mensen die worden geregistreerd in verband met verblijf in de openbare ruimte of in niet-conventionele woonruimten in verband met gebrek aan passende huisvesting;
- mensen die worden geregistreerd als zij zich aanmelden bij maatschappelijk opvanginstellingen in de provincie Groningen en daarbij aangeven dat zij: tijdelijk verblijven bij familie, vrienden en kennissen; dakloos zijn geworden na het verlaten van een instelling; dakloos zijn geworden na ontruiming.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens afkomstig van de maatschappelijke opvangorganisaties Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg Noord, Limor, Profila Zorggroep, Wender, WerkPro worden verwerkt:
- volledige naam;
- sekse;
- geboortedatum;
- BSN;
- start- en einddatum verblijf in opvanginstelling;
- NAW van MO/VO-voorziening waarvan persoon gebruikmaakt
- start- en einddatum gebruik briefadres;
- datum waarop iemand wordt geregistreerd in verband met verblijf in openbare ruimte of in niet-conventionele woonruimten in verband met gebrek aan passende huisvesting;
- datum waarop iemand wordt geregistreerd in verband met verblijf bij familie, vrienden en kennissen, of dakloosheid na verlaten instelling, of na ontruiming;
- bij instroom: wettelijke nationaliteit;
- bij instroom: gezondheid;
- bij instroom: gemeente van perspectief;
- bij instroom: samenstelling huishouden;
- bij instroom: aantal kinderen (jonger dan 18 jaar) direct betrokken en dus in dezelfde woonsituatie;
- bij instroom: verblijfplaats in voorgaande nachten/week voor opvang (volgens ETHOS light);
- bij instroom: naam voorziening;
- bij instroom: datum aanmelding;
- bij instroom: datum start zorg;
- bij instroom: wat was de aanleiding voor het verlies van woonzekerheid (voor aanmelding);
- bij uitstroom: datum eind zorg;
- bij uitstroom: uitstroom naar gemeente;
- bij uitstroom: reden van beëindiging;
- bij uitstroom: verblijfsituatie na uitstroom (volgens ETHOS light).
De volgende persoonsgegevens over dakloze briefadreshouders afkomstig van de tien Groningse gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Oldambt, Stadskanaal, Westerkwartier, Westerwolde worden verwerkt:
- volledige naam;
- sekse;
- geboortedatum;
- BSN;
- start- en einddatum gebruik briefadres.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. De monitorgegevens blijven gedurende een periode van 10 jaren relevant voor beleidsmonitoring en daarna worden vernietigd.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van de Monitor Dakloosheid Groningen wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, namelijk de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). De BIO is een set van standaarden en richtlijnen voor informatiebeveiliging die specifiek is ontwikkeld voor Nederlandse overheidsorganisaties. De BIO is gebaseerd op de internationale standaard ISO 27001 en ISO 27002 voor informatiebeveiligingsmanagement.
Meer informatie
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 7 februari 2025 voor het laatst gewijzigd.
Jeugd en onderwijs
Privacyverklaring onderzoek jeugdhulp op scholen
Dit is de privacyverklaring van Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO), afdeling jeugdhulp van de gemeente Groningen voor het onderzoek jeugdhulp op scholen. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Inzicht verkrijgen in de verstrekte jeugdhulp per school binnen de gemeente Groningen. Doel is om inzicht te krijgen in de kosten van Jeugdhulp, welke aanbieders er per school zijn en welke Jeugdhulp er per school wordt geboden. Deze gegevens worden vervolgens als basis gebruikt om met de scholen en jeugdhulpaanbieders in gesprek te gaan om de jeugdhulp te verbeteren.
Het doel van de verwerking
Om het onderzoek jeugdhulp op scholen uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om jeugdhulp effectiever in te kunnen zetten en om de samenwerking tussen onderwijs en WIJ teams te bevorderen. Het doel is om de best passende aanbod voor kinderen met een ondersteuningsbehoefte te kunnen organiseren.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor het onderzoek jeugdhulp op scholen verwerkt op grond van:
- Jeugdwet (art. 2.1 en 2.2)
- Artikel 89 in samenhang met overweging 126 van de AVG en artikel 7.4.4 lid 1 sub c van de Jeugdwet in combinatie met een verenigbaar doel vanuit de Leerplichtwet, de Jeugdwet en de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar
- Op alle scholen voor het basis- en voortgezet onderwijs in de gemeente Groningen.
- Deze gegevens worden opgevraagd over de 3 voorafgaande schooljaren, dus 2020/2021, 2021/2022 en 2022/2023. De peildatum is telkens 1 februari
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- BSN
- Geboortedatum
- NAW
- School(type)
- BRIN
- Product categorie
- Aanbieder
- Verwijzer
- Indicatie
- Kosten
De persoonsgegevens zijn afkomstig van interne afdelingen van de gemeente Groningen.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS)
van de gemeente Groningen verantwoordelijk. De verwerking van de persoonsgegevens is niet uitbesteed aan een externe partij.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor het onderzoek jeugdhulp op scholen worden de persoonsgegevens bewaard tot het definitieve rapport (2 maanden).
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van het onderzoek jeugdhulp op scholen wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacy rechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgende de BIO.
Meer informatie
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 01-07-2024 voor het laatst gewijzigd.
Ondersteuning en zorg
Mobiele tandartspraktijk
Dit is de privacyverklaring van Programma Nieuwkomers van de gemeente Groningen voor het maken van afspraken met de mobiele tandartspraktijk. Hierin leggen we uit waarom we uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u hebt.
U hebt een afspraak gemaakt met de mobiele tandartspraktijk. De mobiele tandartspraktijk wordt ingezet voor het verlenen van tandheelkundige zorg aan vluchtelingen uit Oekraïne.
Het doel van de verwerking
Om uw afspraak mogelijk te kunnen maken, is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden uitsluitend voor dit doel gebruikt.
Hieronder geven we u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens voor het maken van een afspraak met de mobiele tandartspraktijk worden verwerkt op grond van:
- Een taak van algemeen belang (Regeling opvang ontheemden Oekraïne)
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Mensen die een afspraak maken bij de mobiele tandartspraktijk.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- NAW
- Geboortedatum
- Geslacht
- Telefoonnummer
- e-mailadres
- RMO-zorgnummer
- Burgerservicenummer
- Reden tandartsafspraak
Bovenstaande persoonsgegevens worden binnen de Europese Economische Ruimte gedeeld met Europe Medicare. Europe Medicare maakt gebruik van mobiele tandartspraktijken en verzorgt uw afspraak.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van uw persoonsgegevens is de Concernstaf van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Verder wordt voor de verwerking door de gemeente gebruikgemaakt van de Exquise Next Generation, waarvoor de organisatie Europe Medicare verwerker is in opdracht van gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met Europe Medicare.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
Europe Medicare is verplicht uw dossier tenminste twintig jaar te bewaren. Uw gegevens worden bewaard zodat deze (indien nodig) kunnen worden overgedragen aan een andere zorgverlener.
De gemeente Groningen bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van het maken van een tandartsafspraak wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U hebt een aantal privacy-rechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U hebt bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u hebt met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen we u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001. [indien mogelijk aanvullen met van toepassing zijnde norm]
Meer informatie
Voor privacy-gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. We raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: We hebben deze privacyverklaring op 4 oktober 2023 voor het laatst gewijzigd.
Coördinatie buitenslapers
Dit is de privacyverklaring van Directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Groningen voor de coördinatie van buitenslapers. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Bestaanszekerheid is een belangrijke Pijler in het coalitieakkoord “Het begint in Groningen: voor wat echt van waarde is”. Met dit akkoord wil de coalitie regie nemen en sturen op wat echt van waarde is: verbonden zijn aan de samenleving, erbij horen en ertoe doen. Dakloosheid naar 0 en een (t)huis voor iedere inwoner van de provincie Groningen in 2030 is de ambitie van de Groninger gemeenten voor de komende jaren. In het straatbeeld zien we echter een groter wordende groep mensen voor wie onderdak als onderdeel van bestaanszekerheid niet aanwezig is. Om aan deze ambitie te kunnen voldoen is het noodzakelijk om de groep buitenslapers in Groningen gedurende het hele jaar in beeld te hebben. Hier worden persoonsgegevens voor verwerkt.
Het doel van de verwerking
Om de coördinatie van de buitenslapers uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om dakloosheid te voorkomen of om te voorkomen dat de situatie van een betrokkene slechter wordt. Het doel is om mensen in kwetsbare situaties te ondersteunen, hen te helpen met het stabiliseren van hun leefomstandigheden en hen toegang te geven tot de nodige sociale en economische middelen.
Daarnaast is het doel om een veilige (leef)omgeving te creëren voor iedereen, waarin dak- en thuisloze mensen niet alleen beschermd worden tegen directe gevaren, maar ook de kans krijgen om hun situatie te verbeteren. Ook worden er gegevens verwerkt om ernstige en/of levensbedreigende risico’s (vroeg)tijdig af te wenden en om inwoners en hulpverleners te beschermen tegen geweld, agressie of andere fysieke gevaren die zich kunnen voordoen in de opvangcentra of op straat.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor de coördinatie van de buitenslapers verwerkt op grond van:
- Een taak van algemeen belang. Gemeenten zijn op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (artikel 1.2.1) verantwoordelijk voor het bieden van maatschappelijke opvang. De gemeente zorgt voor de coördinatie van de ondersteuning, zorg en opvang van buitenslapers.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- dakloze inwoners in de provincie Groningen
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- aanleiding dakloosheid;
- BSN;
- briefadres;
- geboortedatum;
- gekoppelde of betrokken zorgverleners/contactpersonen;
- gemeente van herkomst;
- geslacht;
- indicaties (alleen óf iemand bijvoorbeeld verslaafd is en niet waaraan en idem voor psychische klachten);
- nationaliteit;
- of er een gedegen plan is bij kou om de veiligheid van een individu te borgen
- of er een veiligheidsrisico is;
- of het een zorgelijke situatie betreft;
- of iemand in beeld is of niet en of diegene nieuw in beeld is;
- of iemand in detentie zit ja of nee;
- of iemand gebruik heeft gemaakt van de Winternoodopvang;
- of iemand recht heeft op toegang tot de Winternoodopvang;
- op welke locatie iemand is aangetroffen (locatie ’s nachts en locatie overdag);
- verblijfstitel;
- voor- en achternaam.
De volgende persoonsgegevens worden binnen de Europese Economische Ruimte met de politie via het Meldpunt Overlast en Zorg gedeeld voor het uitvoeren van een veiligheidscheck:
- BSN;
- Voor- en achternaam.
De gemeente ontvangt vervolgens de volgende informatie:
- of er een risico is voor de hulpverlening als er contact wordt gezocht met de betrokkene;
- of er incidenten bekend zijn m.b.t. agressie;
- of iemand (vuur)wapen gevaarlijk is;
- indien de vindplaats van de betrokkene onbekend is, wordt er aan de politie gevraagd of zij een locatie willen doorgeven indien zij de betrokkene aantreffen.
De volgende persoonsgegevens worden binnen de Europese Economische Ruimte met geselecteerde zorgverleners via beveiligde mail gedeeld om na te gaan of een betrokkene (al) in zorg is:
- geboortedatum;
- geslacht;
- voor- en achternaam.
De gemeente ontvangt vervolgens de volgende informatie:
- of iemand bekend is bij de aangeschreven ketenpartners, ja of nee;
- of iemand in zorg is bij de aangeschreven ketenpartner, ja of nee.
De volgende persoonsgegevens worden binnen de Europese Economische Ruimte met geselecteerde zorgverleners via beveiligde mail gedeeld om een betrokkene door te verwijzen naar passende hulpverlening:
- aanleiding dakloosheid;
- briefadres;
- geboortedatum;
- gekoppelde of betrokken zorgverleners/contactpersonen;
- geslacht;
- indicaties (alleen óf iemand bijvoorbeeld verslaafd is en niet waaraan en idem voor psychische klachten);
- nationaliteit;
- of er een veiligheidsrisico is;
- of het een zorgelijke situatie betreft;
- op welke locatie iemand is aangetroffen (locatie ’s nachts en locatie overdag);
- verblijfstitel;
- voor- en achternaam.
bij verslavingsproblematiek wordt deze informatie gedeeld met VNN of Terwille;
bij psychiatrische problemen wordt deze informatie gedeeld met Lentis of AFPN;
voor Housing First wordt deze informatie gedeeld met Limor, Werkpro of Terwille;
voor praktische ondersteuning, psychiatrie op de voorgrond of bemoeizorg in het kader van de WVGGZ of de OGGZ wordt deze informatie gedeeld met WIJ Groningen;
indien er sprake is van een recente detentie wordt deze informatie gedeeld met de reclassering.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Groningen verantwoordelijk. Voor de uitvoering en ondersteuning van de coördinatie wordt GGD Groningen door de gemeente ingeschakeld en verwerkt GGD Groningen dezelfde gegevens als de gemeente indien dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van de taken. Voor de verwerking door GGD Groningen is de gemeente Groningen, Directie Maatschappelijk Ontwikkeling verantwoordelijk. GGD Groningen is verwerker namens de gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een overeenkomst met GGD Groningen.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor de coördinatie van buitenslapers worden de persoonsgegevens tot en met 5 jaar na afronding van het proces bewaard. Het proces is afgerond zodra iemand structureel onderdak heeft. Hiermee bedoelen wij dat iemand een eigen, duurzame woonoplossing heeft in de vorm van een eigen huurwoning, koopwoning, kamerbewoning en het een contract voor onbepaalde tijd betreft. Om te bepalen of dit aan de orde is gaan wij uit van informatie van de betrokkene of informatie die wij hebben ontvangen van de betrokken hulpverlening. Daarnaast is het proces ook wanneer iemand de provincie heeft verlaten of wanneer iemand is overleden.
Indien iemand binnen de bewaartermijn van 5 jaar weer terug in beeld komt, wordt het dossier opnieuw geopend. De informatie in het dossier wordt bekeken en relevante informatie wordt bewaard. Irrelevante informatie wordt bij het heropenen van een dossier alsnog gewist.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van de coördinatie van buitenslapers wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001.
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Wij hebben deze privacyverklaring op 30 april 2025 voor het laatst gewijzigd.
Parkeren, verkeer en bouwprojecten
Handhaving van venstertijden en zero emissie met behulp van ANPR-camera’s
Dit is de privacyverklaring van Stadsontwikkeling van de gemeente Groningen voor de handhaving van venstertijden en zero emissie zone met behulp van ANPR-camera’s. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Omschrijving van de verwerking
Sinds februari 2023 gelden er venstertijden voor bestel- en vrachtwagens die de binnenstad van Groningen willen bezoeken. Dit is het gebied binnen de hele Diepenring, bij winkelgebied Westerhaven en de Sledemennerbuurt. Door het verwijderen van de Visserbrug maakt de Noorderhaven ZZ ook tijdelijk deel uit van het venstertijdengebied. Bestel- en vrachtauto’s mogen in dit gebied alleen tussen 05.00 – 12.00 uur aanwezig zijn om te laden en lossen. Buiten de venstertijden is een (tijdelijke) ontheffing nodig. Hiermee ontstaat op drukke momenten meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Dat komt de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit en leefbaarheid ten goede. In hetzelfde gebied als voor de venstertijden is per 1 april 2025 de zero emissie zone van kracht. Nieuwe bedrijf- en vrachtauto’s die de zone in willen, moeten vanaf dan uitstootvrij zijn.
Het handhaven van zowel de venstertijden als de zero emissie zone gebeurt door middel van ANPR-camera’s. Om te voorkomen dat bestuurders ongezien het gebied verlaten zijn er bij alle in- en uitgaande wegen van het gebied ANPR-camera’s geplaatst. Deze camera’s controleren zowel op de venstertijden en zero emissie maar ook op de voor die straat geldende verkeersregels. De ANPR-camera’s controleren namelijk ook op het volgen van de verplichte rijrichting, op de venstertijden voor de Steentilstraat en op de regels van het voetgangersgebied. Om discriminatie te voorkomen worden er bij een geconstateerde overtreding naast bestel- en vrachtauto’s dus ook personenauto’s en snor- en bromfietsen bekeurd.
Het doel van de verwerking
Om te kunnen handhaven op de naleving van regels rondom venstertijden en zero emissie is het noodzakelijk om door middel van ANPR-camera’s persoonsgegevens te verwerken. Door deze gegevens te verwerken wordt gewerkt aan het doel van zowel de venstertijden als de zero emissie zone: het handhaven van het beleid op het gebied van de zero emissie zone en het venstertijdengebied. Ook voor de handhaving op de overige regels is het dus noodzakelijk om door middel van de ANPR camera persoonsgegevens te verwerken.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. Deze grondslag ligt in de taak van algemeen belang volgend uit de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
De handhaving vindt plaats op basis van:
- Geslotenverklaring: C01 (C22c vanaf 1-4-2025)
- Geslotenverklaring: C02
- Geslotenverklaring: C12 (C6 vanaf 1-4-2025)
- Geslotenverklaring: G7
Het geven van toestemming is niet verplicht bij het verwerken van persoonsgegevens door de gemeente. De gemeente verwerkt alleen gegevens omtrent de overtreding zelf (kenteken, locatie, tijdstip). Het CJIB heeft vervolgens de wettelijke taak om boetes te versturen en te innen. Zij hebben voor deze taak de rol van verwerkingsverantwoordelijke.
Eigenaren van voertuigen in overtreding kunnen gegevens van de overtreding opvragen bij het CJIB.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Eigenaren van een bedrijfs- of een vrachtauto die buiten venstertijden en zonder ontheffing het venstertijdengebied verlaten.
- Eigenaren van een bedrijfs- of een vrachtauto die buiten venstertijden en met ontheffing het venstertijdengebied verlaten.
- Eigenaren van een bedrijfs- of vrachtauto waarvan het voertuig niet voldoet aan de voorwaarden om toegang te krijgen tot de zero emissiezone.
- Eigenaren van een bedrijfs- of een vrachtauto die buiten venstertijden in de Steentilstraat rijden.
- Eigenaren van een personenwagen of een motor die buiten venstertijden in de Steentilstraat rijden. (o.b.v. geslotenverklaring C12 – tot 1-4-2025).
- Eigenaren van een personenwagen die buiten venstertijden in de Steentilstraat rijden. (o.b.v. geslotenverklaring C6 – vanaf 1-4-2025).
- Eigenaren van een snorfiets (blauw kenteken, max. 25 km per uur) die rijden in een voetgangersgebied (In dit gebied mag men zich alleen lopend verplaatsen ).
- Eigenaren van een bromfiets (geel kenteken, max 45 km per uur) die rijden in een voetgangersgebied (In dit gebied mag men zich alleen lopend verplaatsen)
- Eigenaren van een motorvoertuig met 2 en meer wielen die rijden in het voetgangersgebied (In dit gebied mag men zich alleen lopend verplaatsen).
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
Via het ANPR-camerasysteem worden de volgende gegevens vastgelegd en verwerkt van de voertuigen in overtreding.
- Locatie.
- Kenteken.
- Tijdstip.
Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd aan het CJIB voor verdere verwerking.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van deze persoonsgegevens is de afdeling Handhaving van de directie Veiligheid van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Voor de handhaving van venstertijden en zero emissie met behulp van ANPR-camera’s wordt het systeem van Brickyard door de gemeente gebruikt om de kentekens van bestel- en vrachtauto’s en personenauto’s, motoren en snorfietsen en bromfietsen in overtreding vast te leggen. Voor de verwerking van persoonsgegevens door middel van het systeem van Brickyard is de gemeente, afdeling Handhaving van de directie Veiligheid verantwoordelijk.
Het CJIB verwerk naast het kenteken ook de daaraan gekoppelde gegevens van de kentekenhouder.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. De termijnen waarop gegevens worden bewaard zijn afhankelijk van de plek in het verwerkingsproces. Brickyard voldoet daarbij aan de richtlijnen vanuit de AVG en WPG wetgeving.
Verwerking suspects
Voor de handhaving van de venstertijden en de zero emissiezone met behulp van ANPR-camera’s worden suspects opgevoerd in het systeem van Brickyard. Suspects zijn kentekens die verdacht worden van het overtreden van de geldende verkeersregels. Deze suspects worden voorgelegd aan een getrainde BOA ter beoordeling. Deze suspects zijn 72 uur beschikbaar voor de BOA om te verwerken.
Geen suspects
Observaties die geen suspect zijn (er is geen overtreding geconstateerd) zijn niet zichtbaar voor de BOA. Deze observaties staan 12 uur in het Brickyard systeem en worden verder niet bewaard.
Opvragen gegevens overtredingen
In de selectielijst van het Ministerie van Justitie en Veiligheid staat dat het CJIB de persoonsgegevens voor het innen van een verkeersboete vijf jaar na afdoening van de zaak mogen bewaren.
- Bonnen worden tot 12 maanden makkelijk vindbaar voor de BOA getoond in het bonnenoverzicht van Brickyard.
- Bonnen tussen de 1 en 5 jaar zijn alleen met een gerichte zoekactie te vinden bij het CJIB.
- Bonnen ouder dan 5 jaar worden vernietigd.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van de handhaving van venstertijden en zero emissie met behulp van ANPR-camera’s wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging bij Brickyard vindt plaats volgens de norm ISO/IEC 27001: 2022
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 14-3-2025 voor het laatst gewijzigd.
Regelingen, vergoedingen en extra's
De Voorzieningenwijzer
Dit is de privacyverklaring van Directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Groningen voor De Voorzieningenwijzer. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
De Voorzieningenwijzer is een instrument van leverancier Zorgweb. Inwoners die de tool willen invullen kunnen dit zelfstandig doen of samen met een daarvoor opgeleide WIJ-consulent. Deelnemers worden met De Voorzieningenwijzer geïnformeerd, geadviseerd en ondersteund over de volgende regelingen en producten:
- Gemeentelijke minimaregelingen, zoals: individuele inkomenstoeslag, kwijtschelding gemeentelijke belastingen, laptopregeling, Stadjerspas, individuele studietoeslag, witgoedregeling, meerkostenregeling.
- Armoedevoorzieningen: Jeugdfonds Sport & Cultuur, Leergeld, zwemvangnet.
- Landelijke regelingen: alle toeslagen Belastingdienst, advies wel/geen belastingaangifte.
- Overige: zorgverzekering, energiecontract.
Het doel van de verwerking
Om De Voorzieningenwijzer in te kunnen zetten is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om een advies te kunnen geven aan de deelnemer om hiermee armoede te bestrijden en het gebruik van regelingen voor rechthebbenden te verhogen.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Deelnemers die De Voorzieningenwijzer zelfstandig of samen met een consulent van Stichting WIJ Groningen invullen.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
Thema gemeentelijke regelingen:
- Leeftijd, wanneer iemand de leeftijd van 20 jaar nog niet heeft bereikt, wordt er ook verwerkt welke soort onderwijs de deelnemer volgt;
- Gezinssamenstelling, of deelnemer gehuwd is, samenwoont en of er inwonende kinderen zijn;
- Inkomensgegevens, wat het (gezamenlijk) netto maandinkomen is, of er loonbeslag op het inkomen ligt, of er andere verplichte inhoudingen zijn op het inkomen, of deelnemer in een schuldsaneringstraject zit (MSNP of WSNP), of er sprake is van financiële nood of materiële nood;
- Medische gegevens, of deelnemer chronisch ziek is of een beperking heeft;
- Contactgegevens, e-mailadres en telefoonnummer.
Thema Energie:
- Adresgegevens, postcode en huisnummer;
- Financieel, of er een betalingsachterstand is, zo ja: of er een betalingsregeling is getroffen
- en of er genoeg spaargeld aanwezig is om een overstapboete te betalen;
- Gezinssamenstelling, uit hoeveel personen het huishouden bestaat.
Thema Zorg:
- Financieel, of er een betalingsachterstand is bij de zorgverzekeraar, zo ja, of er een betalingsregeling is en of de schuld voor 31 december afbetaald is, of er middelen zijn om fysiotherapiebezoek te betalen, of er sprake is van buitenlandbezoek, en zo ja, of er sprake is van een reisverzekering;
- Gezinssamenstelling, of er minderjarige kinderen en een partner zijn, indien er minderjarige kinderen zijn bij wie de minderjarige kinderen worden meeverzekerd;
- Gezondheidsgegevens/medische gegevens, of er sprake is van medicijngebruik of chronische ziekte, welke medicijnen er worden gebruikt en of er gebondenheid aan een merk is bij het medicijngebruik en zo ja welke, bij welke apotheek men de medicijnen afhaalt en welke dosering, of er gebruikgemaakt wordt van een alternatieve genezer, of er sprake is van een bril of lenzen, of er sprake is van een kunstgebit, of er verwachting is van een beugel in het aankomende jaar, of er verwachting is van een beugel bij een minderjarige kind aankomend jaar, of er een probleem is met de voeten en zo ja, of er sprake is van orthopedisch schoeisel en/of steunzolen, of podotherapie gewenst is, of er sprake is van het gebruik van een hulpmiddel, of er sprake is van gehoorproblemen, of er een WMO voorziening is en als de aanvrager een vrouw is of er gebruikgemaakt wordt van anticonceptie en of een vrouw in verwachting of zwanger is en zo ja, of er sprake is van medische indicatie en of een ziekenhuisbevalling wenselijk is;
- BSN (uitsluitend voor aanvraag zorgverzekering op verzoek van zorgverzekeraar. Dit gegeven wordt niet opgeslagen in de tool van Zorgweb).
Thema Toeslagen:
- Financiële gegevens, of men huurtoeslag, kindgebonden budget of zorgtoeslag ontvangt, of er wijzigingen zijn geweest in huur of inkomen, of men vanuit voorgaande jaren nog recht heeft op toeslagen en het totaalbedrag daarvan.
Thema Inkomstenbelasting:
- Financiële gegevens, of er negatieve inkomensposten zijn, of er partneralimentatie wordt betaald, of er aftrekbare zorgkosten boven het drempelbedrag zijn, of er kosten worden gemaakt voor gehandicapte kinderen / broers / zussen, of er premies worden betaald voor lijfrente of arbeidsongeschiktheid, of er giften zijn gedaan, of er sprake is van sterk wisselende inkomens in de afgelopen 3 jaar, of delen van het jaar geen inkomen is geweest, of heffingskortingen volledig zijn gebruikt.
Doorgifte vanuit Woningcorporaties:
- NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats-gegevens);
- Contactgegevens, e-mailadres en telefoonnummer.
Afspraak maken door Stichting WIJ Groningen, na ontvangen aanvraag deelnemer:
- NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats-gegevens);
- Contactgegevens e-mailadres en telefoonnummer.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens voor het thema gemeentelijke regelingen is de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Voor de verwerking van persoonsgegevens voor de thema’s energie, zorg, toeslagen en inkomstenbelasting is Zorgweb verantwoordelijk.
Voor ondersteuning bij het invullen van De Voorzieningenwijzer wordt Stichting WIJ Groningen door de gemeente Groningen ingeschakeld en verwerkt Stichting WIJ Groningen voor het bieden van deze ondersteuning persoonsgegevens. Stichting WIJ Groningen is voor de verwerking van deze persoonsgegevens verwerkingsverantwoordelijk.
Tenslotte kan een deelnemer worden doorverwezen naar Stichting WIJ Groningen door de woningcorporatie waar de deelnemer een woning van huurt. De woningcorporatie kan het invullen van De Voorzieningenwijzer voorstellen in het kader van armoedebestrijding en om schulden en betalingsachterstanden te voorkomen. De woningcorporatie zet dan, na uitdrukkelijk en ondubbelzinnige toestemming van de deelnemer, de NAW-gegevens en contactgegevens door aan Stichting WIJ Groningen. De woningcorporatie is voor deze verwerking van persoonsgegevens verwerkingsverantwoordelijk.
Om de afspraken over de verantwoordelijkheden van partijen en de bescherming van persoonsgegevens van de deelnemers te borgen zijn hierover afspraken gemaakt in de vorm van een privacy-convenant en met de woningcorporaties in de vorm van afzonderlijke privacy-overeenkomst in het verlengde van de prestatieafspraken.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De verwerkte persoonsgegevens blijven maximaal 2 jaar bewaard, met uitzondering van de gegevens die bewaard moeten worden in het kader van de WFT, hiervoor geldt een bewaartermijn van 5 jaar. U kunt Zorgweb of de WIJ-consulent te allen tijde verzoeken uw persoonsgegevens die niet in het kader van de WFT moeten worden bewaard te verwijderen.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor De Voorzieningenwijzer verwerkt op grond van:
- De uitvoering van een taak van algemeen belang welke haar grondslag heeft in de gemeentelijke WMO-verordening.
- Het doorverwijzen van een deelnemer naar Stichting WIJ Groningen om De Voorzieningenwijzer gezamenlijk in te vullen, kan enkel wanneer er sprake is van een vrijelijk gegeven toestemming. Het geven van deze toestemming is niet verplicht, maar zonder de toestemming mag de woningcorporatie of de gemeente Groningen uw gegevens niet doorzetten aan Stichting WIJ Groningen. U moet dan zelfstandig de tool doorlopen om een advies over gemeentelijke regelingen, armoedevoorzieningen, landelijke regelingen en de zorgverzekering en het energiecontract te ontvangen.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van De Voorzieningenwijzer wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacy-rechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001. Zorgweb werkt volgens een algemeen erkende norm voor informatiebeveiliging, te weten: NEN-EN-ISO/IEC 27001:2017+A11:2020 en is volgens deze norm gecertificeerd.
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Met onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wilt u meer informatie over privacy en uw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 15 februari 2024 voor het laatst gewijzigd.
Veiligheid
Gemboxx
Dit is de privacyverklaring van directie Economische Zaken en de directie Veiligheid van de gemeente Groningen voor de voor de verlening van specifieke vergunningen, zoals de alcoholvergunning, de exploitatievergunning voor een horecabedrijf, coffeeshop of een prostitutie/seksbedrijf en de evenementenvergunning o.g.v. de APVG. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Het doel van de verwerking
Om de vergunningverlenende taken uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om de aanvraag van de vergunning te beoordelen. Daarnaast worden de gegevens ook gebruikt voor het uitvoeren van de toezichttaak van Toezichthouders Horeca & Prostitutie van de directie Veiligheid.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor het verlenen van de alcoholvergunning, de exploitatievergunning voor een horecabedrijf, coffeeshop of een prostitutie/seksbedrijf en de evenementenvergunning verwerkt op grond van:
- Een taak van algemeen belang welke voortvloeit uit de Alcoholwet, de wet op de kansspelen, de winkeltijdenwet en de winkeltijdenverordening, de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- de aanvrager van een vergunning. Dit kan een rechtspersoon zijn, maar dit kan ook een natuurlijk persoon zijn;
- de onmiddellijk leidinggevende wanneer er een alcoholwetvergunning wordt aangevraagd;
- de gegevens van een bedrijf dat kansspelautomaten levert wanneer de wet op de kansspelen van toepassing is.
- De beheerder van een seksbedrijf
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- Aanwezigheid van een VOG (alleen bij de exploitatievergunning voor een coffeeshop);
- BSN;
- Contactgegevens zoals telefoonnummer en/of e-mailadres;
- De aanwezigheid van veroordelingen en meldingen bij politie en/of justitie (dit is alleen aan de orde bij de alcoholvergunning/horeca-exploitatievergunning/vergunning voor een coffeeshop of een exploitatievergunning voor prostitutie/seksbedrijf)
- NAW-gegevens;
- KvK-nummer;
- geboortedatum;
- geboorteplaats;
- geslacht.
De volgende persoonsgegevens worden binnen de Europese Economische Ruimte met de controleurs Horeca & Prostitutie van de directie EZ gedeeld voor het uitvoeren van hun toezichtstaken:
- Alle bovenstaande persoonsgegevens.
De volgende persoonsgegevens worden in specifieke gevallen binnen de Europese Economische Ruimte met de politie, de belastingdienst, landelijk bureau BIBOB en het RIEC gedeeld voor het uitvoeren van de wettelijke taken van deze partijen indien dit noodzakelijk is:
- BSN;
- NAW-gegevens;
- KvK-nummer;
- geboortedatum;
- geboorteplaats.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de directie Economische Zaken en de directie Veiligheid van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Verder wordt voor de verwerking door de gemeente gebruikgemaakt van Gemboxx waarvoor de organisatie Gemboxx verwerker is in opdracht van gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met Gemboxx.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor de vergunningverlening worden de persoonsgegevens gedurende de volledige looptijd van de vergunning bewaard. Daarna worden ze conform de wet- en regelgeving verwijdert.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van het verlenen van deze specifieke vergunningen wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, in dit geval de BIO.
Meer informatie
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 5 februari 2025 voor het laatst gewijzigd.
Gele Loperdagen
Privacyverklaring Gele Loperdagen
Dit is de privacyverklaring van de gemeente Groningen voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de Gele Loperdagen. Deze privacyverklaring is opgemaakt voor de aanmelding voor (1) geveltuintjes/gevelgroen, (2) het eenmalig verwijderen van graffiti op de buitenmuren van uw woning en (3) de rondleiding door de Gele Loper. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Op 15 mei 2025 start een week van activiteiten om het Gele Lopergebied leefbaarder te maken. De Gele Loper strekt zich uit van het hoofdstation tot aan de Vismarkt. In dit verband biedt de gemeente de mogelijkheid om gratis geveltuintjes of gevelgroen aan te laten leggen voor uw woning of aan uw pand/eenmalig graffiti op de buitenmuren van uw pand te laten verwijderen/de Rondleiding door de Gele Loper bij te wonen.
Het doel van de verwerking
Om contact met u op te kunnen nemen en te kunnen vaststellen bij welk pand in de Gele Loper u een geveltuintje/gevelgroen wilt laten realiseren of bij welk pand graffiti zou moeten worden verwijderd, hebben wij de naam, contactgegevens en het adres nodig van u als eigenaar van het betreffende pand. Voor de aanmelding voor en uitvoering van de rondleiding door de Gele Loper hebben wij uw naam en contactgegevens nodig.
Hiervoor is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt uw aanmelding in behandeling te kunnen nemen. Als er afspraken worden gemaakt over het realiseren van een geveltuintje/gevelgroen of het verwijderen van graffiti, dan worden de persoonsgegevens ook gebruikt voor de uitvoering daarvan.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor de aanvraag verwerkt op grond van:
- Toestemming
- Overeenkomst
De toestemming wordt gegeven om contact met u op te kunnen nemen. Het geven van toestemming is niet verplicht. In dat geval kunnen wij echter geen contact met u opnemen voor het bespreken van de mogelijkheden tot het realiseren van een geveltuintje/gevelgroen of het verwijderen van graffiti op de buitenmuren. Ook kan u zonder gegeven toestemming niet deelnemen aan de rondleiding. De toestemming kan op ieder moment worden ingetrokken.
Op het moment dat in het contact tussen u en de gemeente afspraken worden gemaakt over een te realiseren geveltuintje/gevelgroen of te verwijderen graffiti, ontstaat een overeenkomst en worden de persoonsgegevens verwerkt op basis van die overeenkomst.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Van bewoners of ondernemers of (maatschappelijke) instellingen in de Gele Loper, die voor hun pand, dat zij in eigendom hebben, een geveltuintje willen aanleggen, of gevelgroen aan de muur willen laten bevestigen;
- Bewoners die een pand in de Gele Loper in eigendom hebben, waarbij op de buitenmuren van dat pand graffiti is aangebracht en die eigenaren dat pand eenmalig gratis willen laten schoonspuiten door of namens de gemeente.
- Van bewoners of ondernemers in de Gele Loper die zich aanmelden voor de Rondleiding door de Gele Loper.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden door afdeling Stadsbeheer van de gemeente Groningen verwerkt voor de aanmelding geveltuintjes/gevelgroen:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
- E-mailadres
De volgende persoonsgegevens worden door afdeling Stadsbeheer verwerkt voor het verwijderen van graffiti op de buitenmuren en gedeeld met schoonmaakbedrijf HA Schoonmaak & Glasbewassing:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
- E-Mailadres
De volgende persoonsgegevens worden door afdeling Openbare Orde en Veiligheid verwerkt voor de Rondleiding door de Gele Loper en gedeeld met de externe rondleider:
- Naam
- E-Mailadres
Alle verwerkingen van persoonsgegevens vinden binnen de Europese Economische Ruimte plaats.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Gemeente Groningen schakelt voor de uitvoering van de Gele Loperdagen een extern bureau in ter ondersteuning, SD Event Production. Met SD Event Production worden waar nodig persoonsgegevens vanuit de aanmeldingen gedeeld om die uitvoering mogelijk te maken. De verwerking van persoonsgegevens door SD Event Production is namens de gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met SD Event Production.
Voor de verwerking van persoonsgegevens voor de realisatie van geveltuintjes/gevelgroen is de afdeling Stadsbeheer van de gemeente Groningen verantwoordelijk. Voor de verwerking van persoonsgegevens voor het verwijderen van graffiti op buitenmuren en voor de rondleiding door de Gele Loper is afdeling Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Voor het verwijderen van graffiti op buitenmuren wordt HA Schoonmaak & Glasbewassing door de gemeente ingeschakeld. HA Schoonmaak & Glasbewassing verwerkt de onder het vorige kopje genoemde persoonsgegevens namens de gemeente. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met HA Schoonmaak & Glasbewassing.
Voor de Rondleiding door de Gele Loper wordt een externe rondleider, Geert Pruiksma, ingeschakeld. Geert Pruiksma verwerkt de namen van de deelnemers namens de gemeente.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van de aanvraag voor gevelgroen, geveltuintjes/het eenmalig verwijderen van graffiti op de buitenmuren van uw woning/de Rondleiding door de Gele Loper wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de verwerkers zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001.
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wil je meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 2-5-2025 voor het laatst gewijzigd.
Werk en inkomen
Vroegsignalering
Dit is de privacyverklaring van Eerste Hulp bij Geldzaken van de gemeente Groningen voor de uitvoering van vroegsignalering. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
Sinds 1 januari 2021 zijn verhuurder, zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en het Waterbedrijf verplicht aan de gemeente door te geven als een inwoner één of meerdere rekeningen niet heeft betaald.
De gemeente is verplicht om inwoners waarover zij bericht hebben gekregen dat er een betalingsachterstand is een hulpaanbod te doen. Om dit hulpaanbod te kunnen doen verwerkt de gemeente NAW-gegevens, contactgegevens, geboortedatum, signaalpartner (zorgverzekeraar, energiemaatschappij, waterbedrijf verhuurder en het CAK), achterstandsgegevens, cliëntnummer, BSN, gezinsinformatie.
Het doel van de verwerking
Om de zogenoemde vroegsignalering uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om een hulpaanbod te kunnen doen en daarbij te kunnen bepalen op welke wijze dit hulpaanbod wordt gedaan.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden voor de uitvoering van vroegsignalering verwerkt op grond van:
- Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
- Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening
- Landelijke overeenkomst vroegsignalering en bijbehorende overeenkomsten
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Inwoners van de gemeente Groningen; een natuurlijk persoon waarover de gemeente een signaal ontvangen heeft dat er een betalingsachterstand is.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- NAW-gegevens;
- Contactgegevens (indien beschikbaar telefoonnummer en/of e-mailadres);
- Geboortedatum;
- Signaalpartner (zorgverzekeraar, energiemaatschappij, waterbedrijf, verhuurders en het CAK);
- Achterstandsgegevens;
- Cliëntnummer;
- BSN;
- Gezinsinformatie.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de afdeling Inkomensdienstverlening, Intake GKB van de gemeente Groningen verantwoordelijk. Voor de verwerking van de gegevens wordt gebruik gemaakt van de applicatie van Xxllnx, RIS Matching en RIS Vroeg Eropaf door de gemeente. Voor de verwerking door Xxllnc is de gemeente, Inkomensdienstverlening, Intake GKB verantwoordelijk.
Verder wordt voor de verwerking door de gemeente gebruikgemaakt van de applicatie RIS Matching en RIS Vroeg Eropaf, waarvoor de organisatie Xxllnc verwerker is in opdracht van gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met Xxllnc en de gemeente Groningen.
Hoe lang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor vroegsignalering worden de persoonsgegevens zes maanden bewaard.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van vroegsignalering wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar deze pagina van website van de gemeente Groningen.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001.
Meer informatie
Voor privacy gerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Hier vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Wilt u meer informatie over privacy en jouw rechten? Bezoek dan: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 22 april 2024 voor het laatst gewijzigd.
Werkmatch
Dit is de privacyverklaring van de directie Werk en Participatie van de gemeente Groningen voor het gebruik van Werkmatch. Hierin leggen wij uit waarom wij uw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, welke gegevens dit zijn, wie de gegevens verwerken, voor welk doeleinde deze gegevens worden gebruikt en welke rechten u heeft.
De Gemeente Groningen gebruikt Werkmatch om werkzoekende inwoners te matchen met openstaande vacatures bij werkgevers. Dit heeft zijn oorsprong in de uitvoering van de Participatiewet. Werkmatch voorziet in een omgeving waarin de inwoner een eigen profiel kan maken en de volgende gegevens kan inbrengen: NAW, Opleidingen, Werkervaring en Competenties, Contactgegevens.
Daarnaast kan de inwoner vanuit zijn profiel persoonlijke presentaties en CV’s maken.
Ook kan de inwoner kiezen uit een aantal testen die helpen bij het zoeken naar werk. De uitslag kan in hun profiel opgenomen worden. De inwoner is zelf eigenaar en beslist in wat in het profiel komt te staan.
Werkgevers
Gegevens van Werkgevers worden ook in Werkmatch opgenomen. Het gaat dan om registratie van vacatures en CRM-gegevens. De gemeente koppelt de namen van accountmanagers en werkafspraken aan de geregistreerde werkgevers.
Dienstverlening
Medewerkers van de gemeente (Coaches, Trainers, Accountmanagers, AWS en administratief beheer) begeleiden inwoners, koppelen profielen met vacatures, voegen voortgang notities toe en registreren plaatsingen. Deze registraties en verbindingen zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de re-integratie opdracht in het kader van de Participatiewet. Deze gegevens worden 3 maanden nadat de begeleiding stopt vernietigd.
Het doel van de verwerking
Om de Participatiewet uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Deze gegevens worden gebruikt om Re-integratietrajecten vorm te geven en beschikbare Vacatures voor inwoners beschikbaar te maken.
Hieronder geven wij u meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Wat is de grondslag van de verwerking?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar worden verwerkt. Daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De persoonsgegevens worden binnen Werkmatch verwerkt op grond van:
- Art. 7 Participatiewet: Opdracht tot ondersteuning door de Gemeente
- Art. 9 Participatiewet: Arbeids- en Re-integratieverplichtingen
Op grond van de wettelijke opdracht kan de gemeente een profiel voor de inwoner aanmaken. De inwoner bepaald zelf welke informatie er additioneel binnen zijn/haar profiel wordt opgenomen.
Van wie worden er persoonsgegevens verwerkt?
De persoonsgegevens van de volgende categorieën betrokkenen worden verwerkt:
- Inwoners met een uitkering ogv de Participatiewet.
- Inwoners zonder uitkering, die zichzelf hebben gemeld voor het ontvangen van dienstverlening.
- CRM van Werkgevers en contactpersonen.
- Naam en Functie van betrokken professionals van de Gemeente.
Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
Inwoners:
Primair (voor account):
- Naam
- E-mailadres
Additioneel (door inwoner te vullen):
- Telefoonnummer
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- Werkervaring
- Opleidingen
- Competenties
- Test (uitkomsten)
Werkgevers:
- Naam Bedrijf
- Vestigingsgegevens
- Contactgegevens Bedrijf: algemeen.
- Contactgegevens Contactpersoon: Naam, telefoon en e-mailadres.
Wie verwerkt de persoonsgegevens?
Voor de verwerking van persoonsgegevens is de afdeling Werk en Participatie van de gemeente Groningen verantwoordelijk.
Verder wordt voor de verwerking door de gemeente gebruikgemaakt van Werkmatch, waarvoor de organisatie InCTRL verwerker is in opdracht van gemeente Groningen. Hiervoor bestaat een verwerkersovereenkomst met InCTRL.
Hoelang blijven de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens blijven niet langer dan noodzakelijk bewaard. Voor Werkmatch worden de persoonsgegevens uiterlijk 3 maanden bewaard nadat de dienstverlening door de gemeente is beëindigd.
Profilering
Voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van Werkmatch wordt door gemeente Groningen geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming/profilering.
Wat zijn mijn rechten?
U heeft een aantal privacyrechten wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt. U heeft bijvoorbeeld het recht om te vragen welke gegevens de gemeente van u verwerkt. Voor een overzicht van alle rechten die u heeft met betrekking tot uw privacy en de wijze waarop u deze rechten kan uitoefenen, verwijzen wij u naar de informatie over de privacywet.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
Zowel de gemeente als de leverancier zorgen voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens goed te beveiligen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG. De informatiebeveiliging vindt plaats volgens algemeen erkende normen, zoals de BIO en ISO 27001. [indien mogelijk aanvullen met van toepassing zijnde norm]
Meer informatie
Voor privacygerelateerde vragen kunt u terecht op de website van de gemeente Groningen. Daar vindt u onder andere de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming.
Zoekt u meer informatie over privacy en uw rechten? Bezoek dan de website van de Autoriteit persoonsgegevens.
Wijziging privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan te allen tijde door de gemeente Groningen worden gewijzigd, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze op de website zijn gepubliceerd. Wij raden u aan deze privacyverklaring met regelmaat te raadplegen, zodat u op de hoogte bent van de wijzigingen.
Gehighlighte tekst: Wij hebben deze privacyverklaring op 11 april 2025 voor het laatst gewijzigd.
Overige
Volgt binnenkort
Volgt binnenkort