U bent hier

Reclamebeleid

De gemeente heeft een nieuw beleid ontwikkeld voor reclame-uitingen.

In het reclamebeleid (pdf 1,8 MB) zijn opgenomen:

  • de aangepaste welstandsregels voor reclameuitingen
  • het uitstallingenbeleid voor winkels en bedrijven
  • enkele wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen (APVG)
  • enkele wijzigingen in de nadere regels bij de APVG

Reclamebeleid 2016

Met het nieuwe Reclamebeleid 2016 faciliteert de gemeente aanvragen voor reclame in de openbare ruimte en reclame-uitingen op, aan of bij onroerende zaken. Bijvoorbeeld gevelreclame en reclame op het eigen terrein bij bedrijven.
Binnen de kaders van de veiligheid, de leefbaarheid en de toegankelijkheid biedt het beleid flexibiliteit waarmee we maatwerk kunnen bieden.

Zeker daar waar ondernemers zich hebben georganiseerd, gaan we gezamenlijk aan de slag met de concrete invulling van de wensen. Maar ook voor individuele ondernemers is er straks meer keuzevrijheid in reclame-uitingen. De gemeente zorgt ervoor dat het vergunningenproces vlot verloopt. Er is een heldere ‘basisset’ aan regels. Reclameuitingen die hieraan voldoen, krijgen snel groen licht.

Wilt u als ondernemer een reclame-uiting die buiten de basisregels valt, dan gaan we daar vanuit een constructieve houding naar kijken. Het nieuwe beleid gaat uit van onze ambitie om een goede ruimtelijke kwaliteit te behouden met balans tussen economische en culturele activiteiten en de reclame-uitingen die hier bij horen. Een gunstig ondernemersklimaat voor nieuwe en huidige ondernemers is het uitgangspunt, evenals het versterken van een prettig verblijfsklimaat voor bewoners en bezoekers.

    Meer informatie