U bent hier

Reclamebeleid

De gemeente heeft in 2016 nieuw beleid ontwikkeld voor reclame-uitingen.

In dit beleid staan de basisregels voor reclame-uitingen. Daarnaast heeft de gemeente in 2018 samen met de ondernemers Gebiedsvisies Reclamebeleid opgesteld voor een aantal straten in de binnenstad.

Reclamebeleid 2016

Met het Reclamebeleid 2016 faciliteert de gemeente aanvragen voor reclame in de openbare ruimte en reclame-uitingen op, aan of bij onroerende zaken. Bijvoorbeeld gevelreclame en reclame op het eigen terrein bij bedrijven. Binnen de kaders van de veiligheid, de leefbaarheid en de toegankelijkheid biedt het beleid flexibiliteit waarmee we maatwerk kunnen bieden.

Het nieuwe beleid gaat uit van onze ambitie om een goede ruimtelijke kwaliteit te behouden met balans tussen economische en culturele activiteiten en de reclame-uitingen die hier bij horen. Een gunstig ondernemersklimaat voor nieuwe en huidige ondernemers is het uitgangspunt, evenals het versterken van een prettig verblijfsklimaat voor bewoners en bezoekers.

Zeker daar waar ondernemers zich hebben georganiseerd, zijn we gezamenlijk aan de slag gegaan met de concrete invulling van de wensen en hebben we gebiedsvisies opgesteld. De gemeente zorgt ervoor dat het vergunningenproces vlot verloopt. Er is een heldere ‘basisset’ aan regels. Reclame-uitingen die hieraan voldoen, krijgen snel groen licht.

In het reclamebeleid (pdf 1,8 MB) zijn opgenomen:

  • de aangepaste welstandsregels voor reclame-uitingen
  • het uitstallingenbeleid voor winkels en bedrijven
  • nadere regels bij de APVG

Let op: op 2 augustus 2018 zijn enkele nadere regels gewijzigd. Deze vindt u op Overheid.nl

Gebiedsvisies Reclamebeleid

In de Gebiedsvisies Reclamebeleid (pdf 2,1 MB) zijn voor een aantal straten in de binnenstad specifieke afspraken vastgelegd. Onder voorwaarden wordt met deze gebiedsvisies in de desbetreffende straten meer toegestaan dan in de basisregels is opgenomen.

Straten waarvoor een gebiedsvisie is opgesteld:

De gebiedsvisies gelden vanaf 1 januari 2019, aanvankelijk voor een periode van 1 jaar. Op basis van evaluaties en ervaringen wordt daarna bekeken of de gebiedsvisies worden voortgezet.

    Meer informatie