Nieuws Stationsgebied
Groen en gastvrij toekomstbeeld voor Gronings stationsgebied
Een levendige groene entree met het monumentale stationsgebouw als middelpunt. Een gebied waar voetgangers en fietsers de ruimte krijgen en waar de singels met bomen aan het water centraal staan. Een levendig gebied met meer ruimte voor werken, wonen en voorzieningen. Dit is een eerste beeld van hoe het college van B&W de noordzijde van het Groningse stationsgebied voor zich ziet. Het college heeft een ruimtelijke schets opgesteld voor dit gebied, als onderdeel van de binnenstad en als visitekaartje van de stad.
In 2026 verhuist het busstation naar de zuidzijde van het Hoofdstation. Daardoor ontstaat aan de noordzijde ruimte. Ruimte voor een nieuwe inrichting, voor nieuwe openbare ruimte, maar ook voor meer locaties voor kantoren, wonen en voorzieningen. Het college heeft de ambitie om dit gebied te transformeren tot een levendig gebied met een mix van functies en focus op leefkwaliteit. Hier voelen voetgangers en fietsers zich comfortabel, de openbare ruimte is groen en een gevarieerd stedelijk programma zorgt voor dynamiek.
Voetgangers en fietsers krijgen in deze schets de ruimte. B&W willen een gastvrije, groene en veilige looproute creëren tussen het stationsgebouw en de H.N. Werkmanbrug. Het college wil hiervoor een ‘knip’ in de Stationsweg maken om doorgaand autoverkeer te weren. Met een verkeerscirculatieplan is dit mogelijk wijst onderzoek uit. Fietsers worden verleid om via de Emma- en Herebrug te rijden. Het college wil deze fietsroutes aantrekkelijker maken en nieuwe routes naar de Suikerzijde en het Europapark aanleggen.
De beleving van de groene singel staat centraal in de schets. Doordat er minder ruimte nodig is voor verkeer op de Stationsweg, ontstaat er ruimte voor bomen en plekjes aan het water voor wandelen, ontspannen en ontmoeten. Het stationsgebouw krijgt weer een belangrijke rol als entree van de stad en als visitekaartje van Groningen.
Het college wil graag in gesprek met de gemeenteraad en inwoners over deze schets. Op 8 november is er tijdens Let’s Gro een Spoorcafé over het toekomstbeeld van de noordzijde van het Stationsgebied. Inwoners kunnen hun ideeën dan ook indienen via de Stem van Groningen.
Daarna werkt de gemeente deze structuurschets uit in een ontwikkelvisie en een verkeersplan en gaat ze in gesprek met de andere partijen in dit gebied. Deze plannen voor de noordzijde zijn onderdeel van de herontwikkeling van het Stationsgebied in de komende 10 - 15 jaar.
Stedenbouwkundig plan Spoorkwartier voor levendige stadswijk
Het Spoorkwartier is een stap dichterbij. Het college van B&W heeft het concept stedenbouwkundig plan vastgesteld voor deze nieuw te bouwen wijk aan de zuidkant van het Hoofdstation. Het Spoorkwartier wordt een moderne stadswijk met woningen, kantoren en winkels. Met de komst van de zuidentree en het nieuwe Zuidplein krijgt Groningen een nieuwe verbindingsroute voor fietsers en voetgangers tussen het station en de zuidelijke wijken.
Het concept stedenbouwkundig plan beschrijft de visie, de ruimtelijke uitgangspunten en de kaders voor de nieuwe wijk Spoorkwartier. Waar lange tijd een rangeerterrein was, tussen het Hoofdstation en de Rivierenbuurt, ontwikkelt zich de komende jaren een levendige wijk. Wethouder Rik van Niejenhuis: “Spoorkwartier wordt een heel nieuw stuk stad waar mensen kunnen wonen, werken en verblijven. Een bijzonder stuk stad met een hoge dynamiek op het OV-knooppunt en tegelijkertijd een hele fijne plek om te zijn door al het groen en de voorzieningen.”
Gemengd woon-werkgebied
Het Spoorkwartier wordt een hoogstedelijk gebied. De wijk krijgt circa 400 koop- en huurappartementen in verschillende prijsklassen, voor alle doelgroepen. De ontwikkeling van het Stationsgebied biedt de kans om een topkantorenlocatie in Groningen te creëren, met circa 30.000 m2 aan kantoorlocaties. Met name aan het Zuidplein komt ook ruimte voor horeca, hotels en maatschappelijke voorzieningen.
Groen, duurzaam en autoluw
Bomen en andere planten dragen bij aan de luchtkwaliteit en gaan opwarming tegen. Groen komt daarom terug in de openbare ruimte, op gevels en daken, en in binnentuinen. Het Zuidplein krijgt een klimaatbestendige inrichting. Ook worden de gebouwen op duurzame wijze verwarmd en gekoeld. Voetgangers en fietsers staan centraal. Het gebied wordt autoluw. Parkeren kan in een centrale parkeergarage die bereikbaar zal zijn vanaf het Emmaviaduct.
Zuidplein
Het hart van het Spoorkwartier wordt het Zuidplein. Dit plein sluit aan op de nieuwe reizigerstunnel onder het Hoofdstation. Het vormt een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de zuidentree van het Hoofdstation en de Parkweg, Rivierenbuurt en het Stadspark.
Verkeersonderzoek: weren doorgaand verkeer op Stationsweg kan, circulatieplan nodig
Op dinsdag 25 juni hield de gemeente een inloop-spoorcafé over uitkomsten van het verkeersonderzoek Stationsgebied-Noord. Dit onderzoek richtte zich op gevolgen van het weren van doorgaand verkeer op de Stationsweg. In het spoorcafé konden mensen zich laten informeren over deze uitkomsten en vragen stellen.
De Stationsweg is voor voetgangers een barrière tussen de binnenstad en het Stationsgebied. Deze barrière kan worden opgeheven door het weren van doorgaand verkeer op deze weg, met een zogenaamde ‘knip’ in de weg. Het verkeer kan dan nog wel van elke kant bij het station komen, maar kan niet meer doorrijden. Zo ontstaat er ruimte voor een doorgaande verblijfs- en voetgangerszone vanaf het station over de Werkmanbrug naar de binnenstad.
Verkeersonderzoek
De afgelopen periode is verkeersonderzoek gedaan om uit te zoeken wat hier de gevolgen van zijn en of dit wel mogelijk is. Conclusie is dat het weren van doorgaand autoverkeer op de Stationsweg kan. Wel is het nodig om een verkeerscirculatieplan uit te werken voor het gebied tussen het Zuiderdiep, de Zuidelijke Ringweg, de Oosterweg en de Paterswoldseweg. Met minder verkeer kan het gebied ook anders worden ingericht, met meer aandacht voor verblijven en ontmoeten.
Testperiode in 2025
Van 17 mei 2025 tot 7 juli 2025 rijden er geen treinen van en naar station Groningen door het werk aan de sporen en station. Deze periode gaan we gebruiken als testperiode voor het afsluiten van de Stationsweg. Zo kunnen we testen of het verkeerscirculatieplan goed werkt.
Nieuwe Zuidplein wordt levendig hart van nieuwe wijk Spoorkwartier
In een spoorcafé op 15 mei 2024 werd het schetsontwerp van het nieuwe Zuidplein gepresenteerd. Het plein zal de zuidentree van het Hoofdstation verbinden aan de Parkweg en de Rivierenbuurt. Het plein gaat het levendige hart vormen van de nieuwe wijk Spoorkwartier, ten zuiden van het Hoofdstation.
De gemeente is bezig met de herontwikkeling van het terrein ten zuiden van het station en ten noorden van de Parkweg. Er komt een nieuwe zuidelijke ingang van het station, als belangrijke interwijkverbinding met de Rivierenbuurt. En er komt een nieuwe wijk onder de naam Spoorkwartier. Een gemengd gebied, waar mensen werken, wonen en recreëren.
De afgelopen periode heeft de gemeente in samenwerking met OKRA Landschapsarchitecten een eerste schetsontwerp (SO) gemaakt voor hoe het plein eruit gaat zien. In een spoorcafé op 15 mei 2024 hebben we dit schetsontwerp gepresenteerd en gevraagd om reacties. De reacties worden meegenomen in de volgende stap: het maken van een voorlopig ontwerp. U kunt meer lezen over het ontwerp en de reacties hierop op onze site.
86 deelnemers aan de enquête over de toekomst van de Parkweg
De reacties van 86 deelnemers aan een enquête over de toekomst van de Parkweg zijn gebundeld in een rapportage. Zij gaven hun ideeën, aandachtspunten en zorgen mee over verkeer, veiligheid, uitstraling en groen. De reacties lopen uiteen van de wens om fiets- en autoverkeer te scheiden, de snelheid te verlagen naar 30 km per uur en zwaar verkeer te weren tot aandacht voor het fietsparkeerprobleem en toevoegen van bankjes en betere verlichting. De inbreng van de bewoners wordt gebruikt bij het opstellen van het eerste schetsontwerp.
De gemeente gaat de Parkweg vergroenen en geschikter maken voor voetgangers en fietsers. De eerste stap is het maken van een plan. De gemeente wil daarbij rekening houden met hoe de bewoners denken over de toekomst van hun straat. Daarom zijn in januari 2024 twee bijeenkomsten georganiseerd voor de Rivierenbuurt en de Grunobuurt. Ook konden belangstellenden een vragenlijst invullen via de website. U kunt meer lezen over de uitkomsten van de enquête en het vervolg op onze site.
Schilderij van het station prijkt in het informatiecentrum
De vergaderzaal in het informatiecentrum Stationsgebied is een stukje mooier geworden met het schilderij “Werkzaamheden verbouwing op het Hoofdstation Groningen” van Levy Winter. Winter is kunstenaar uit Midwolda, werkzaam bij Cosis Kunst. De officiële onthulling van het schilderij vond plaats in maart.
De kunstenaar heeft het schilderij ter plekke gemaakt. Hij vindt het station in Groningen het mooiste van Nederland. “De bouwstijl, de schoonheid, de sfeer. De mooie deuren van de hal” licht hij toe. “Ik vind het interessant om de verbouwing te volgen en ik ben benieuwd hoe alles eruit komt te zien, als het klaar is.”
Wim Kamminga, projectmanager van het stationsgebied: “Het schilderij van het station kwam onder onze aandacht. We konden deze kans niet voorbij laten gaan om het een plek te geven in ons informatiecentrum.”
Hebt u interesse in de schilderijen van Levi Winter? Dan kunt u terecht bij Cosis, Ingrid Baron, ingrid.baron@cosis.nu.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de ontwikkelingen in het stationsgebied en een bezoekje brengen aan het informatiecentrum aan de Zaanstraat? We zijn elke eerste maandag van de maand open tussen 13:00 en 17:00 uur.
Hebt u vragen en wilt u op een ander moment een afspraak maken? Vul dan ons contactformulier in.