Melding ongewenst verhuurgedrag (studenten)

Ben je student en heb je een klacht over een verhuurder of bemiddelaar? De Groninger Studentenbond (GSB) heeft, samen met de gemeente, het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag (MOV) opgericht. Hier kun je klachten indienen die zijn ontstaan na 1 januari 2019.

Melding ongewenst verhuurgedrag

Als de klacht terecht is, neemt de gemeente maatregelen. Een ‘slechte verhuurder’ of ‘slechte bemiddelaar’ kan daarbij zijn of haar vergunning kwijtraken. Eerst kan er een waarschuwing gegeven worden, vervolgens kan een dwangsom worden opgelegd en ten slotte kan in het ergste geval de verhuurvergunning worden ingetrokken. 

Voorbeelden ongewenst gedrag

  • Bedreiging of intimidatie
  • Achterstallig onderhoud of gebreken
  • (Te) hoge huurprijs
  • Borg onterecht ingehouden
  • Discriminatie

Steunpunt bemiddelingskosten

Ook heeft de GSB het Steunpunt Bemiddelingskosten Groningen opgericht. Hier kun je naartoe als je denkt dat je te hoge bemiddelingskosten betaalt.

Huurteam

Het Huurteam voert gratis huurchecks uit en helpt studenten actief om de huur omlaag te brengen.

Veelgestelde vragen

Ik ben huurder van een studentenpand. Hoe kan ik weten of mijn verhuurder een verhuurdersvergunning heeft? 

U kunt de verhuurder vragen naar zijn vergunningen. Voor alle zekerheid, kunt u contact met ons opnemen.

Er wordt een kamer aangeboden op internet. Hoe kom ik er achter of de aanbieder zijn vergunningen in orde heeft?

U kunt de verhuurder vragen naar zijn vergunningen. Voor alle zekerheid, kunt u contact met ons opnemen.

Contact

Gemeente Groningen
Telefoon 14 050
E-mail kamerverhuur@groningen.nl