Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Ongewenst verhuurgedrag melden

Huurt u een woning in de gemeente Groningen? Of bent u op zoek naar een huurwoning? En hebt u een klacht over een verhuurder of bemiddelaar? Dan kunt u bij het meldpunt van de gemeente melding maken van ongewenst verhuurgedrag.

Wie kan een melding doen?

  • U huurt een woning van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar is een persoon of organisatie die u in contact brengt met de eigenaar van een woning.
  • U zoekt een particuliere huurwoning.
  • U bent een buitenlandse werknemer en woont tijdelijk in Nederland voor uw werk. U komt uit een land binnen de Europese Unie.
  • Huurt u van een woningcorporatie? Dan kunt u bij ons alleen een melding doen over de hoogte van de huurprijs of huurprijsverhoging. Andere meldingen doet u bij de woningcorporatie zelf. 

Wat kunt u als huurder melden?

  • Discriminatie. Een verhuurder wijst u af door uw ras, godsdienst, politieke voorkeur, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. 
  • Intimidatie. Een verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
  • De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg. 
  • De verhuurder maakt geen schriftelijke huurovereenkomst.
  • De verhuurder geeft geen duidelijke informatie over*:
    • uw rechten en plichten;
    • afspraken over een mogelijke borg;
    • de servicekosten;
    • de contactgegevens van de beheerder/verhuurder;
    • de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente (vanaf 1 januari 2024).
    • het aantal WWS(O)-punten waarop uw huurprijs gebaseerd is (vanaf 1 januari 2025). Dit gaat om het ‘woningwaarderingsstelsel’, een puntentelling voor woningen en kamers.
  • De servicekosten zijn onredelijk. Of de verhuurder geeft hiervan geen jaarlijks overzicht.
  • De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten.
  • De huurprijs voor uw woning of kamer is te hoog (volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte). Doe hiervoor een controle op ismijnhuurteduur.nl. **
  • De huurverhoging is hoger dan toegestaan (volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte). ** 

* Dit geldt voor overeenkomsten afgesloten na 1 juli 2023. Voor eerdere overeenkomsten gaat de regel in vanaf 1 oktober 2024. Verder moet informatie over het aantal WWS(O)-punten vanaf 1 januari 2025 gegeven worden (voor overeenkomsten die na 1 juli 2024 zijn afgesloten).
** Het meldpunt van de gemeente is alleen bedoeld voor particuliere verhuur. Behalve bij de regels met twee sterretjes (**). Daarover kunnen huurders ook melden als het om een woningcorporatie gaat. Op deze 2 regels wordt wel pas gehandhaafd per 1 januari 2025.

Wat kunt u als arbeidsmigrant melden?

  • De huurovereenkomst zit vast aan de arbeidsovereenkomst.
  • De verhuurder gebruikt een taal die u als arbeidsmigrant niet (goed genoeg) begrijpt.

Melding doen

Het melden van ongewenst verhuurgedrag is gratis en kan anoniem. Bij een anonieme melding vullen huurders hun persoonsgegevens niet in. Dat kan het onderzoek wel lastig of onmogelijk maken. Als u namens een ander melding doet, geef dit dan aan. Dan voegt u ook een bewijs van machtiging toe.

Gehighlighte tekst: Ongewenst verhuurgedrag melden >externe-link-icoon

Wilt u weten hoe wij omgaan met uw gegevens? Bekijk onze privacyverklaring.

Na uw melding

De gemeente kijkt welke acties voor uw melding nodig zijn. Het kan zijn dat de gemeente meer informatie van u nodig heeft. Het kan ook tijd kosten om een dossier te maken. Hoe meer informatie u geeft, hoe sneller de gemeente uw melding kan behandelen. Meldingen van ernstige situaties hebben altijd voorrang. 

Houden verhuurders of verhuurbemiddelaars zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente met een waarschuwing, boete of andere maatregel komen. Uw verhuurder wordt alleen benaderd met uw toestemming. De Wet goed verhuurderschap verplicht gemeentes om opgelegde sancties openbaar te maken. De opgelegde sancties vindt u in het sanctieoverzicht

De gemeente kan niet alle meldingen oplossen. Valt uw melding niet onder de Wet goed verhuurderschap of zijn er extra stappen nodig? Dan wordt u mogelijk doorverwezen naar het Steunpunt Huren Groningen, het antidiscriminatiebureau of de Huurcommissie. 

Goed om te weten

Het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag is ontstaan uit een meldpunt dat in 2016 werd gestart met de Groninger Studentenbond (GSb). Bij het meldpunt kunnen huurders of woningzoekenden terecht als verhuurders of verhuurbemiddelaars de regels van de Wet goed verhuurderschap niet volgen. Deze wet is sinds 1 juli 2023 geldig. Er is een videoexterne-link-icoon waarin de regels worden uitgelegd. Deze video is ook beschikbaar met ondertiteling: 

Valt uw huurklacht buiten de regels van de Wet goed verhuurderschap? Dan stuurt de gemeente u waarschijnlijk door. We noemen dan vaak het Steunpunt Huren Groningenexterne-link-icoon. Daar kunt u ook juridische hulp krijgen.

Bent u verhuurder of verhuurbemiddelaar?

Lees dan meer informatie over de regels voor verhuur op de webpagina over de Wet goed verhuurderschap.

Contact

Gemeente Groningen
Telefoon: 14 050
E-mail: woontoezicht@groningen.nl