permits iconMelding ongewenst verhuurgedrag

Huurt u een woning in de gemeente Groningen? Of bent u op zoek naar een huurwoning? En hebt u een klacht over een verhuurder of bemiddelaar? Via het webformulier op deze pagina kunt u uw melding over ongewenst gedrag indienen. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt.

Meldpunt

Het meldpunt is in 2016 opgericht in samenwerking met de Groninger Studentenbond (GSb). Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet Goed Verhuurderschap. Dat betekent dat alle huurders of woningzoekenden van een huurwoning die in aanraking komen met ongewenst gedrag van een verhuurder of bemiddelaar bij dit meldpunt een melding kunnen maken.

Voor wie

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:  

  • u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Melding doen

U kunt een melding doen van ongewenst verhuurgedrag. Als u als gemachtigde een melding doet, geef dit dan aan samen met een bewijs van machtiging. Een melding doen is gratis en het kan anoniem.

Ongewenst verhuurgedrag melden >

Uw melding wordt geregistreerd, gecontroleerd en beoordeeld. Afhankelijk van uw melding:

We zoeken een andere oplossing als bovenstaande opties niet aan de orde zijn. We laten u altijd weten wat we doen met uw melding.

De gemeente kan een ‘slechte verhuurder’ of ‘slechte bemiddelaar’ verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Werkt de verhuurder of bemiddelaar niet mee? Dan wordt er gehandhaafd, dit kan bijvoorbeeld een boete zijn.

U kunt een melding doen bij:

  • Discriminatie
  • Bedreiging of intimidatie
  • Waarborgsom die hoger is dan 2 keer de maandelijkse huurprijs
  • Weigering om schriftelijk een huurovereenkomst
  • Achterstallig onderhoud of gebreken
  • (Te) hoge huurprijs
  • Borg onterecht ingehouden
  • Dubbele bemiddelingskosten of te veel servicekosten

Huurovereenkomst en informatie

Een verhuurder moet u op papier een huurovereenkomst bieden. In de huurovereenkomst of in aanvullende schriftelijke informatie moet het volgende staan:

  • De rechten en plichten van de huurder
  • De hoogte van de waarborgsom (als deze in rekening wordt gebracht)
  • De contactgegevens van een bedrijf of persoon waar een huurder terecht kan bij vragen/klachten
  • De contactgegevens van het meldpunt bij de gemeente waar de huurder een klacht kan indienen

Juridische hulp

Juridisch advies kunt u inwinnen via het  Steunpunt Huren Groningen. gemeente Groningen geeft geen juridisch advies in individuele gevallen.

Goed om te weten

De gemeente kan niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moeten we een dossier maken en dat kost tijd. Geef daarom zoveel mogelijk informatie bij uw melding. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.

Contact

Gemeente Groningen
Telefoon: 14 050
E-mail: woontoezicht@groningen.nl