Bijzondere bijstand aanvragen

Bijzondere bijstand kunt u aanvragen voor onverwachte kosten die u niet zelf kunt betalen maar die wel nodig zijn.

Voorbeelden

Kosten waarvoor u bijzondere bijstand kunt aanvragen:

  • Eigen bijdrage rechtsbijstand, griffierecht en andere proceskosten
  • Bewassing en kledingslijtage
  • Stookkosten
  • Maaltijdvoorziening
  • Verhuiskosten
  • Reiskosten
  • Woonkostentoeslag
  • Uitvaartkosten
  • Legeskosten en reiskosten door een verblijfsvergunning
  • De kosten van een mentor en/of beheer PGB
  • Let op, deze lijst met voorbeelden is niet compleet. Twijfelt u of uw kosten bijzonder zijn, neem dan contact met ons op.

De gemeente bekijkt of uw situatie bijzonder is.

Bewindvoering is voor inwoners van de gemeente Groningen met een laag inkomen en laag vermogen gratis. U hoeft hiervoor dus geen bijzondere bijstand meer aan te vragen. Wilt u liever naar een externe bewindvoerder, dus niet van de gemeente, dan moet u dit zelf betalen. De gemeente Groningen verstrekt hier geen bijzondere bijstand meer voor. U kunt hier Bewindvoering aanvragen.

Voorwaarden

  • U kunt alleen bijzondere bijstand krijgen voor noodzakelijke kosten die zijn ontstaan door bijzondere omstandigheden
  • U kunt deze kosten niet betalen omdat u een laag inkomen heeft
  • U heeft de kosten nog niet betaald en kunt deze ook niet op een andere manier vergoed krijgen
  • Soms bepaalt een arts of uw kosten noodzakelijk zijn en is een gesprek met een medewerker van WIJ nodig

Aanvragen

Toelichting

Als u alle vragen hebt ingevuld en bewijsstukken heeft toegevoegd kunt u de aanvraag verzenden. U krijgt dan van ons een bevestigingsmail naar het e-mailadres dat u hebt ingevuld. In deze mail staat het nummer van uw aanvraag. Dit heet een referentienummer. Dit nummer moet u goed bewaren. U kunt namelijk met dit nummer in Mijn loket zien hoe het met uw aanvraag staat.

Hulp nodig?

Niet iedereen is even handig met computers en internet. Dat snappen wij heel goed. Kom gerust langs bij het WIJ-team bij u in de buurt. We hebben op alle locaties pc’s en scanapparatuur én medewerkers die u graag op weg helpen. Zorgt u er dan wel voor dat u de bewijsstukken bij u heeft? En, als u deze al heeft, uw DigiD? U kunt voor vragen ook op het Harm Buiterplein terecht.

Contact