Bijzondere bijstand aanvragen

Hebt u een laag inkomen? En moet u opeens kosten maken die u niet kunt betalen en nergens anders vergoed krijgt? Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente.

Let op:
Lees eerst de voorwaarden. Dan weet u of u in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Kosten die u zelf al betaald hebt vergoeden wij niet. Schiet het bedrag daarom niet alvast voor.

Voorwaarden

  • Het gaat om bijzondere omstandigheden. U moet kosten maken die de meeste mensen niet maken.
  • Het gaat om noodzakelijke kosten. Of uw kosten echt nodig zijn, bekijkt een van onze medewerkers. Soms bepaalt een arts dat of is een gesprek met een medewerker van WIJ nodig.
  • U kunt de kosten nergens anders vergoed krijgen. Wanneer een andere regeling of verzekering uw kosten vergoedt, hebt u geen recht op bijzondere bijstand.
  • U hebt weinig of geen vermogen.
  • Hebt u zelf schulden gemaakt, kan dat een reden zijn om geen bijzondere bijstand te krijgen. U had anders zelf misschien kunnen reserveren voor die kosten.
  • Bewindvoering is voor inwoners van de gemeente Groningen met een laag inkomen en geen vermogen vanaf 1 maart 2018 gratis. U hoeft hiervoor dus geen bijzondere bijstand meer aan te vragen. Wilt u liever naar een externe bewindvoerder, dus niet van de gemeente, dan moet u dit zelf betalen. De gemeente Groningen verstrekt hier geen bijzondere bijstand meer voor.

Aanvragen

Hieronder staat de belangrijkste informatie over wat u nodig hebt om de online aanvraag te doen. Uitgebreidere informatie kunt u vinden in de handige tips (pdf 118 kB).

Bewijsstukken

U moet bij een aantal vragen bewijzen (bewijsstukken) meesturen. Deze kunt u gemakkelijk bijvoegen. Het liefst als PDF-bestand. Deze kunnen wij het beste lezen. Een foto of een ander document mag ook. Zorgt u dan wel dat het duidelijk leesbaar is. Wilt u weten hoe u bewijsstukken kunt bijvoegen? Ga dan naar deze handige tips (pdf 118 kB).
De bewijsstukken kunnen per aanvraag verschillen. Ook maakt het uit of u wel of geen bijstandsuitkering hebt. Zorgt u er in ieder geval voor dat u de volgende documenten al klaar heeft staan:

Als u een bijstandsuitkering hebt

  • Prijsopgaven of onbetaalde nota's.
  • Als het om medische kosten gaat: de polis van uw zorgverzekeraar.

Als u geen bijstandsuitkering hebt

  • Prijsopgaven of onbetaalde nota's.
  • Als het om medische kosten gaat: de polis van uw zorgverzekeraar.
  • Bewijsstukken over uw inkomen, bijvoorbeeld een loonstrookje.
  • Gegevens over uw vermogen, bijvoorbeeld bankafschriften, gegevens eigen huis of vakantiehuis.

DigiD en e-mailadres

U kunt bijzondere bijstand snel en gemakkelijk online aanvragen. U hebt hiervoor wel een DigiD nodig. Ook hebt u een e-mailadres nodig.

Het aanvraagformulier

U kunt op het aanvraagformulier maximaal vier producten tegelijk aanvragen.
In het formulier leiden we u stap voor stap door de aanvraag. Ook leest u wanneer u bewijsstukken moet bijvoegen en welke dit zijn.

Als u alle vragen hebt ingevuld en bewijsstukken heeft toegevoegd kunt u de aanvraag verzenden. U krijgt dan van ons een bevestigingsmail naar het e-mailadres dat u hebt ingevuld. In deze mail staat het nummer van uw aanvraag. Dit heet een referentienummer. Dit nummer moet u goed bewaren. U kunt namelijk met dit nummer in ‘Mijn loket’ zien hoe het met uw aanvraag staat.

Hulp nodig?

Niet iedereen is even handig met computers en internet. Dat snappen wij heel goed. Kom gerust bij langs bij het WIJ-team bij u in de buurt. Of op het Harm Buiterplein. We hebben op alle locaties pc’s en scanapparatuur én medewerkers die u graag op weg helpen. Zorgt u er dan wel voor dat u uw bewijsstukken bij u hebt? En, als u deze al hebt, uw DigiD?

Werk en Inkomen

Harm Buiterplein 1
9723 ZR Groningen
Postbus 1125
9701 BC Groningen

050 367 50 00 (maandag t/m vrijdag 08:30 - 17:00 uur)
Let op: Houd uw burgerservicenummer en referentienummer bij de hand!
Contactformulier Werk en Inkomen

Zonder afspraak: maandag t/m vrijdag 09:00 - 13:00 uur
Met afspraak: maandag t/m vrijdag 13:00 - 17:00 uur

Of ga naar het WIJ-team bij u in de buurt.