Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
De Kloosterkerk in Ten Boer.

Voorstel klokgeluid Kloosterkerk Ten Boer

24 oktober 2024

Sinds 2023 zijn we in gesprek met omwonenden van de Kloosterkerk in Ten Boer. Samen kijken we naar aanpassingen die wij kunnen uitvoeren rondom het klokgeluid. In dit artikel nemen we u mee rondom het proces en vervolg.

Aanleiding

Aanleiding om het klokgeluid aan te passen waren diverse signalen uit het dorp. Bij signalen kunt u denken aan het gemis van het luiden, of juist de wens tot minder vaak luiden. Op dit moment overschrijden de klokken het toegestane geluidsniveau. We moeten daarom maatregelen nemen of een ontheffing aanvragen.

Bewonersbijeenkomsten

Studenten van de Hanze hogeschool hebben een buurtonderzoek uitgevoerd. Vervolgens zijn er twee bewonersbijeenkomsten geweest.

Op 14 juni 2023 was de eerste bijeenkomst met direct omwonenden van de Kloosterkerk. Daarna zijn geluidsmetingen uitgevoerd.

Op 12 maart 2024 was er een tweede bijeenkomst voor een grotere groep genodigden, voor wie het klokgeluid ook goed hoorbaar is.

Geluidsmeting

Uit geluidsmetingen in 2023 en 2024 blijkt dat het geluid te hard is, zowel ’s nachts als overdag. Wij overschrijden hiermee de geluidsnorm. Omdat de bewoners het geluid van de kerklokken willen behouden moet de gemeente Groningen, als eigenaar van de toren en klokken, een vergunning aanvragen.

Voornemen

Op basis van de gehouden bewonersbijeenkomsten en de geluidsmetingen heeft de gemeente Groningen een voornemen voorgesteld aan de bewoners van Ten Boer. Tijdens het proces om tot een voornemen te komen hebben wij zo veel mogelijk rekening gehouden de verschillende wensen, de Grondwet, plaatselijke wetten, onze culturele geschiedenis en ook met de leefwijze van de moderne tijd.
Bij het besluit hebben wij niet het regulier religieus klokgelui meegenomen. Dit klokgelui mag altijd op basis van vrijheid van godsdienst, artikel 6 van de Grondwet. Te denken valt aan oproepen tot gebed/kerkdienst, begrafenissen etc. Hieraan kan de gemeente geen voorwaarden stellen.

Op maandag 17 juni was er de gelegenheid om op het voornemen te reageren tijdens een inloopdag. Hier kwamen voornamelijk positieve reacties naar voren.

Ons voorstel

Het uurwerk
Het uurwerk speelt op het hele uur en het halve uur
Het uurwerk speelt van 07.00-23.00 uur.

Het carillon
Het carillon speelt twee keer in het uur. Het eerste en het derde kwartier van 08.00-18.00 uur. Het carillon speelt zuiver en divers.

Beieren
Het beieren vindt plaats om 12.00 uur en 18.00 uur voor maximaal 2 minuten.
Het beieren vindt plaats van maandag tot en met vrijdag.

Hoe nu verder?

Op het voornemen kwamen voornamelijk positieve reacties. Dit maakt dat de gemeente op basis van deze voornamelijk positieve reacties een vergunning gaat aanvragen. Bekendmakingen over uw buurt kunt u hier inzienexterne-link-icoon .

Inwoners mogen altijd reageren op aanvragen. Wilt u hier meer weten?
Kijk dan op deze pagina van gemeente Groningenexterne-link-icoon.

Na sluiting van de reactieperiode wordt gekeken of de vergunning definitief wordt. Als de vergunning definitief wordt, zullen we de kerkklokken volgens het genoemde voorstel luiden. Mocht de vergunning niet definitief worden, dan zullen we kijken wat dan wenselijk is.

Waarom valt dit onder de gemeente?

De toren van de Kloosterkerk is in beheer van de gemeente. Als eigenaar van de toren moeten we ook voldoen aan wet- en regelgeving.