Visserbrug weg

Visserbrug in de stad voor langere tijd dicht voor verkeer

03 juli 2024

De Visserbrug tussen de Visserstraat/Hoge der A en Verlengde Visserstraat/Lage der A, is sinds dinsdag 2 juli dicht voor al het verkeer. De monumentale brug is kapotgegaan en kan niet meer bediend worden. Het herstel of eventueel vervanging van de brug duurt naar verwachting anderhalf tot twee jaar.  Woensdag 3 juli is de brug eruit getakeld.

Voor fietsers en voetgangers komt een tijdelijke brug. Deze brug wordt eind juli geplaatst. Auto’s kunnen er voor langere tijd niet langs.

Inspectie

“Wij inspecteren onze bruggen elke twee jaar”, vertelt Imke de Vries van Stadsbeheer. “Tijdens de laatste inspectie bleek dat een van de ‘scharnieren’ van de brug stuk is gegaan. Hierdoor gaat de brug scheef omhoog en is hij instabiel. Het scharnierpunt dat kapot is, zit op een lastige plek, waardoor reparatie of vervanging ter plaatse niet mogelijk was. De Visserbrug stond al op de planning voor groot onderhoud in 2025 of 2026. Dat wordt nu dus wat eerder. En we gaan ook kritisch kijken of de brug gerenoveerd kan worden of helemaal vervangen moet worden. Al met al zijn we zo anderhalf tot twee jaar verder.”

Staande mast route

“Het was voor ons zaak om de Visserbrug zo snel mogelijk weg te halen. De brug is onderdeel van de zogenaamde staande mast route. In de zomer is het altijd druk met boten in onze diepenring. Die boten kunnen er nu dus weer langs.”

Kelder

Met alleen het weghalen van het brugdek zijn we er niet, weet Imke. “Onder het asfalt zit een flinke kelder met een ballastkist. De ballastkist zorgt voor evenwicht van de brug. In de kelder zit ook de besturing en de motoren. Besturing en motoren zijn al een paar keer vervangen, maar die kelder zelf is van vlak na de oorlog. Tijdens de oorlog is de Visserbrug opgeblazen. Alles moest daarna vernieuwd worden. We zijn benieuwd hoe het eruit ziet onder de grond en wat we allemaal tegenkomen.”

Omleiding

Voor een goede doorstroming, past de gemeente de verkeerscirculatie in het gebied aan: de Noorderhaven z.z. wordt gedeeltelijk twee richtingen. Op het deel van de Noorderhaven z.z. tussen de Visserbrug en de bocht draait de gemeente de rijrichting om. Op de borden worden alle omleidingen weergegeven. Voor meer informatie zie onze websiteexterne-link-icoon