De kandidaat-kinderburgemeesters.

Stem op de nieuwe kinderburgemeester van Groningen

28 juni 2024

De vijf kandidaten zijn bekend! Vanaf vrijdag 28 juni proberen de kandidaten met hun campagne zoveel mogelijk stemmen te verzamelen, om de kinderburgemeester van de gemeente Groningen te worden. Alle inwoners van de gemeente Groningen kunnen tot woensdag 10 juli 17.00 uur stemmen op hun favoriete kandidaat. Op donderdag 11 juli om 17.00 uur maakt burgemeester Schuiling de uitslag bekend. De nieuwe kinderburgemeester en de loco-kinderburgemeester worden in september beëdigd.

Vijf kandidaten

De nieuwe kinderburgemeester wordt de 7e op rij in de gemeente Groningen. Kinderen uit groep 6 en 7 van basisscholen uit Groningen konden zich met een filmpje en slogan aanmelden. Uit al deze aanmeldingen, zijn vijf kandidaten geselecteerd: Doris, Elske, Inez, Jasmijn en Mei Ling. De 5 kandidaten stellen zich voor in een filmpjeexterne-link-icoon

Stemmen

Op de website gemeente.groningen.nl/kinderburgemeesterexterne-link-icoon kunnen inwoners van de gemeente Groningen vanaf vrijdag 28 juni tot woensdag 10 juli 17.00 uur online stemmen. Op donderdag 11 juli kan iedereen tussen 15.00 en 16.30 uur een stem uitbrengen in het Forum Groningen. Daar voeren de vijf kandidaten campagne om de laatste stemmen binnen te halen. Om 17.00 uur maakt burgemeester Schuiling bekend wie de nieuwe kinderburgemeester en loco-kinderburgemeester voor 2024/2025 worden.

Kinderburgemeester

De kinderburgemeester is een initiatief van de gemeente Groningen om kinderen een duidelijkere stem te geven en ze mee te laten praten over wat zij belangrijk vinden in de gemeente. De kinderburgemeester vergezelt burgemeester en wethouders tijdens representatieve taken en verricht ceremoniële taken, bijvoorbeeld tijdens openingen en evenementen. Maar de kinderburgemeester organiseert ook eigen activiteiten rondom een onderwerp wat hij/zij belangrijk vindt.