Oude Hunzeloop komt in passende vorm terug in gebied langs Pop Dijkemaweg

Gisteren

De Hunze is een belangrijke groenblauwe structuur in de gemeente Groningen, met een grote historische waarde. Onze langjarige ambitie is om de oude rivier stap voor stap weer zichtbaar, beleefbaar en van betekenis te maken. Daarvoor willen we de oorspronkelijke loop van de Hunze herstellen in het stedelijk gebied. Dat gaat nu voor het eerst concreet gebeuren, in het projectgebied van Buurtschap Hooge Hunze langs de Pop Dijkemaweg.

De gemeente Groningen deed afgelopen zomer een aanvraag voor een financiële bijdrage (cofinanciering) uit de Erfgoed Deal. Dit programma ondersteunt projecten waarin het behoud en gebruik van erfgoed samengaat met grote ruimtelijke opgaven. Buurtschap Hooge Hunze is een van de gekozen projectenexterne-link-icoon. Daardoor kan de Hunze met zijn passende cultuurhistorische uitstraling, vormgeving en inrichting terugkomen op de plek waar de rivier van origine ook liep. Bovendien kan de gemeente haar ambitie en beleid van het ontwikkelkader 'Groningen: Stad aan de Hunze' voor het eerst in een woningbouwproject laten landen. Deze aanpak is een belangrijk uitgangspunt van het ontwikkelkader.

Met het herstellen van de Hunze versterken we de biodiversiteit, vangen we water op, voegen we groen toe en bieden we een koelteplek bij hitte. De ambitie is om de groenblauwe verbinding door de stad in de toekomst verder te herstellen. Zo kan de historische Hunze een recreatieve route door de stad en een belangrijke identiteitsdrager van de openbare ruimte worden.

De locatie van Buurtschap Hooge Hunze bevindt zich aan het begin van de Pop Dijkemaweg, ter hoogte van de Oostersluis. Het herstel van de Hunzeloop geeft de ontwikkeling van dit gebied een mooie impuls en is daarmee ook een positieve ontwikkeling voor de woningbouwplannenexterne-link-icoon voor Buurtschap Hooge Hunze.