Nieuw: afspraak maken bij de GKB voor gratis advies over je geldzaken
Heb je geldzorgen, moeite met rondkomen of wil je inzicht in je geldzaken? Dreig je een schuld op te gaan bouwen of heb je die al? Vanaf vrijdag 1 augustus kun je op afspraak naar de GKB van de gemeente Groningen voor gratis hulp en advies.
Je kunt via gemeente.groningen.nl/afspraakgkb een afspraak maken. Deze werkwijze vervangt het dagelijkse inloopspreekuur van 09:00 tot 12:00 uur aan Harm Buiterplein 1. GKB-consulenten Hanneke Prins en Margreet Veldman vertellen over de voordelen van de nieuwe werkwijze.
Direct gesprek
“Vooral tijdens bepaalde periodes, zoals de zomer bijvoorbeeld, hebben we minder consulenten beschikbaar voor het inloopspreekuur”, vertelt Hanneke. “Dan kan het zijn dat je als inwoner moet wachten voordat je geholpen wordt. Maar mensen die naar het inloopspreekuur komen, hebben vaak nét besloten dat ze om hulp gaan vragen. Als we die mensen dan moeten wegsturen, omdat er geen consulent beschikbaar is, dat kan eigenlijk niet. We bieden dan wel aan om een afspraak te maken, maar mensen die voor hulp naar de GKB komen, moeten direct een gesprek kunnen krijgen. Juist om iedereen te kunnen helpen die een vraag over geldzaken heeft, gaan we nu op afspraak werken.”
Laagdrempelig
“De laagdrempeligheid van het inloopspreekuur wilden we daarbij wel behouden”, zegt Margreet. “Daarom kun je elke dag kiezen uit acht mogelijkheden. Om 09:00, 10:45, 13:00 en 14:45 uur zijn er steeds twee gesprekken. Zodat een inwoners die vandaag een afspraak gaat maken, morgen terecht kan. Want we merken: als mensen zo ver zijn dat ze hulp zoeken, dan moet het niet te lang duren. Want anders raken we ze weer kwijt.”
“Doordat we per dag vier tijdstippen aanbieden, kunnen mensen rustig kijken wat hen het beste uitkomt”, gaat Margreet verder. “In de huidige situatie, met het inloopspreekuur, zie je wel eens dat iemand lang in de wachtkamer zit. Het is fijn dat we mensen straks meteen kunnen helpen. Dat is ook veel efficiënter.”
WIJ-teams
“Het maken van een afspraak houden we zo laagdrempelig mogelijk”, zegt Hanneke. “Komt er iemand naar de GKB die zegt dat hij of zij het niet kan, dan gaan we samen met diegene een afspraak inplannen. Mensen kunnen ook bellen met het KCC, het Klant Contact Centrum van de gemeente. Een medewerker van het KCC maakt dan de afspraak voor je. Tenslotte kunnen mensen voor hulp naar binnen lopen bij één van de twaalf WIJ-teams. In elk WIJ-team zit een medewerker van de GKB.”
Ook werkenden met geldzorgen
“Veel mensen die we helpen, hebben een uitkering”, vertelt Margreet. “Nu je straks op afspraak bij ons kunt langskomen, hopen we dat ook meer werkende mensen hier gebruik van gaan maken. Want ook werkenden hebben wel te maken met geldproblemen en schulden. Iedereen kan bij ons aankloppen. Of je nou 1.000 euro per maand verdient of 10.000.” Hanneke: “Het inkomen maakt niet uit. Het gaat om hoe goed je met geld kunt omgaan. Iedereen met vragen over geldzaken of geldstress vraag kan bij ons terecht voor gratis hulp en advies.”
Aanpak armoede en schulden
Online een afspraak maken voor een adviesgesprek bij de GKB past bij onze aanpak van het Uitvoeringsprogramma brede aanpak armoede en schulden. Iedereen verdient een fatsoenlijk inkomen en gelijke kansen om mee te kunnen doen in de samenleving, zonder geldproblemen of schulden. Armoede heeft een negatieve invloed op het voelen, denken en doen van mensen. Door een brede en stevige aanpak willen we inwoners die geld tekortkomen rust, ruimte en eigen regie over hun leven geven.