Aanpak armoede en schulden
Iedereen verdient een fatsoenlijk inkomen en gelijke kansen om mee te kunnen doen in de samenleving, zonder geldproblemen of schulden. Armoede heeft een negatieve invloed op het voelen, denken en doen van mensen. Door een brede en stevige aanpak willen we inwoners die niet of nauwelijks kunnen rondkomen, beter ondersteunen en perspectief bieden.
Nieuws
Wij schrijven nieuwsartikelen over de aanpak armoede en schulden.
Tandarts te duur? De gemeente helpt!
Gehighlighte tekst: 19 maart 2025
Het college van B&W heeft besloten om ook voor 2025 een vergoeding voor tandartskosten te geven aan inwoners die geld tekortkomen. Deze vergoeding kunnen inwoners aanvragen via de bijzondere bijstand mondzorg. Wethouder Eelco Eikenaar: ‘Het is zo belangrijk voor mensen om gewoon naar de tandarts te kunnen. Niet naar de tandarts omdat het te duur is, is wat mij betreft geen optie.’
Weten hoe belangrijk de vergoeding voor tandartskosten is? Lees het verhaal van Regina.
Aanvragen bijzondere bijstand mondzorg
De hulp die inwoners voor de vergoeding van hun tandartskosten kunnen aanvragen heet bijzondere bijstand voor mondzorg. Dit is digitaal aan te vragen via de website van de gemeente. Willen inwoners hulp bij het aanvragen? Dan kunnen ze langskomen bij een WIJ team. Dit kan bij een team in de eigen buurt, maar mag ook bij elk ander WIJ team. De belangrijkste voorwaarden zijn dat je een laag inkomen hebt en dat het om noodzakelijke kosten gaat die je zelf niet kunt betalen.
Aanpak armoede en schulden
Deze vergoeding is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma brede aanpak armoede en schulden. Iedereen verdient een fatsoenlijk inkomen en gelijke kansen om mee te kunnen doen in de samenleving, zonder geldproblemen of schulden. Armoede heeft een negatieve invloed op het voelen, denken en doen van mensen. Door een brede en stevige aanpak willen we inwoners die geld tekortkomen rust, ruimte en eigen regie over hun leven geven.
Vernieuwde gids Mooi Meegenomen vanuit leefwereld inwoners
Gehighlighte tekst: 27 februari 2025
Donderdag 13 februari werd bij Moedig Groningen aan het Boterdiep in Groningen de vernieuwde gids ‘Mooi Meegenomen’ gepresenteerd. De gids Mooi Meegenomen is er voor inwoners van onze gemeente die geld tekort komen. In de gids staan veel regelingen en voorzieningen waar mensen met weinig geld gebruik van kunnen maken. Regelingen en voorzieningen die ze zelf, zonder doorverwijzing, direct kunnen aanvragen. In de gids staan verder veel organisaties waar inwoners ondersteuning kunnen vragen.
De gids werd gepresenteerd aan vijftien inwoners en professionals die meegeholpen hebben om de gids te vernieuwen.
Leefwereld
En dat is nieuw. Waar eerdere gidsen grotendeels vanuit de systeemwereld van gemeente en WIJ Groningen werden geschreven, zijn inwoners en hulpverleners er nu direct bij betrokken. Er is naar ze geluisterd en van ze geleerd. Hun leefwereld was de basis voor deze nieuwe gids
Tips en ideeën ophalen
Het ophalen van deze informatie gebeurde tijdens twee avonden, die de gemeente Groningen samen met Moedig Groningen organiseerden. Er werd één avond voor inwoners en één voor professionals, onder andere hulpverleners, georganiseerd. Er werd opgehaald wat goed is aan de oude gids, wat niet goed is, wat er mist, wat beter kan en wat te veel is. Mooi was het toen bleek dat in grote lijnen, met enkele nuance verschillen, de inwoners en hulpverleners dezelfde ideeën en tips hadden. De gids kon gemaakt worden.
Toegankelijk
Het doel was om de informatie in de gids toegankelijk aan te bieden zodat meer mensen die geld tekort komen gebruik kunnen maken waar ze recht op hebben. De gids zó maken dat mensen zelf hun weg kunnen vinden en minder WIJ Groningen hoeven te vragen om ondersteuning.
Vormgeving
Dus ging de vormgeving van de oude gids rigoureus over de kop. Ervaringsdeskundigen werd de vraag gesteld: ‘wat is het belangrijkste in jouw leven’. ‘Eten, een dak boven mijn hoofd en inkomen’, luidde steeds het antwoord. Dus is de nieuwe gids op die manier ingedeeld en vormgegeven.
Symbolisch
Maar er is meer veranderd. Zo heeft elk hoofdstuk een eigen symbool. Bij wonen is het symbool een huis, bij boodschappen doen een winkelwagen, bij uitjes en vrije tijd een circustent. Opvallend zijn ook de ‘vegen’ in de gids. Ze staan voor ‘Je veegt de oude rommel weg en begint iets nieuws’. Er zijn persoonlijke dingen toegevoegd, zoals tips en ervaringen van andere inwoners.”
Presentatie
De vernieuwde gids werd tijdens de presentatie enthousiast ontvangen. Mensen waren onder indruk van het resultaat. Bas, één van de meehelpers, zei bijvoorbeeld: ‘Vooral het werken in gezamenlijkheid is fijn. Ik heb de gemeente tot nu toe alleen als vijand ervaren. Maar nu wordt mijn ervaring op waarde geschat en er wordt geluisterd. Het voelt alssamenwerken’.
‘Echt een boekje’
Ook Cor uit het inwonerspanel gaf een compliment: ‘ik heb aan de bijeenkomst alleen maar aardige herinneringen. Ik heb het heel plezierig gevonden om zo mee te denken’. Verder stond er een flipover waarop bezoekers hun reacties konden achterlaten. ‘Mooie verbetering, goed leesbaar. Echt een boekje’. En meer vanuit de leefwereld van de inwoner’. Rustig en overzichtelijk’. ‘Top!’.
Gids
De vernieuwde gids verschijnt donderdag 27 februari. Dan ligt de gids onder andere bij de gemeente-loketten, WIJ Groningen, bibliotheken en aan het Harm Buiterplein. Daarnaast versturen we als gemeente de gids met een begeleidende brief naar 10.000 inwoners met een bijstandsuitkering.
Enquête
De bedoeling is om na het verschijnen van de gids meningen en ideeën op te halen van inwoners en professionals over de gids. Daarom hebben we een enquête gemaakt. Door het jaar heen willen we hier af en toe aandacht voor vragen om inwoners te laten kennis maken met de nieuwe gids én om te horen wat ze ervan vinden. De bedoeling is om met deze input opnieuw een verbeteringsslag te doen voor 2026.
De gids Mooi Meegenomen is een samenwerking van Moedig Groningen, Wij Groningen en de gemeente Groningen.
Gehighlighte tekst: De gids Mooi Meegenomen is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma brede aanpak armoede en schulden. Iedereen verdient een fatsoenlijk inkomen en gelijke kansen om mee te kunnen doen in de samenleving, zonder geldproblemen of schulden. Armoede heeft een negatieve invloed op het voelen, denken en doen van mensen. Door een brede en stevige aanpak willen we inwoners die geld tekortkomen rust, ruimte en eigen regie over hun leven geven.
Lees meer over het Uitvoeringsprogramma Brede aanpak armoede en schulden.
Thoes geeft kwetsbare jongeren weer perspectief
Gehighlighte tekst: 19 december 2024
Wie een thuis heeft, maakt het er in deze tijd van het jaar extra gezellig. Met een kerstboom, kaarslicht of lampjes in de tuin. Maar er zijn in onze gemeente ook jongeren die geen ‘thoes’ hebben. Die overhoopliggen met hun ouders. Die bij vrienden of andere familieleden op de bank slapen. Die staan ingeschreven bij een opleiding voor de studiefinanciering. Die de schulden die ze hebben alleen maar groter maken, omdat ze geen oplossing voor hun financiële problemen zien. Die vaak ook psychische problemen hebben. Deze jongeren helpen we sinds dit jaar via de Groningse aanpak ‘Thoes’. Sierd-Jan Jongsma, onze programmamanager Toekomstgericht werken en trajectbegeleiders bij sociaal werkbedrijf WerkPro Manon Muntinga en Sabrina Hamouda (ook projectleider Thoes), vertellen waarom deze aanpak werkt.
“Met ons programma Toekomstgericht werken richten we ons op allesomvattende ondersteuning aan jongeren in een kwetsbare positie. En via het uitvoeringsprogramma Aanpak armoede en schulden willen we inwoners weer perspectief bieden. Thoes draagt bij aan beide programma’s”, vertelt Sierd-Jan.
Leefsituatie
“WerkPro zag een aantal jaren geleden een knelpunt in onze hulp aan deze doelgroep", gaat Sierd-Jan verder. "Op het moment dat jongeren bij WerkPro begonnen aan een traject, zoals het met Thoes vergelijkbare ‘Kamers met kansen’, ontstonden er vaak meteen veel problemen. Dat kwam doordat die jongeren via dat traject een kamer gingen huren in combinatie met vormen van begeleiding, maar heel weinig inkomen hadden. Want ben je tussen de 18 en de 21, dan krijg je vanwege de onderhoudsplicht die je ouders hebben, alleen een lage bijstandsuitkering. En voor extra, bijzondere bijstand moet je allerlei dingen doen. Dat matcht slecht met de leefsituatie waarin die jongeren zich op dat moment bevinden. Daardoor begonnen ze hun traject bijvoorbeeld vaak met een huurschuld”, aldus Sierd-Jan.
Lamgeslagen
“Jongeren die bij ons in traject komen, zijn vaak thuisloos”, vertelt Sabrina. “Ze hebben al langere tijd geen vaste woonplek en gaan voor een slaapplek van adres naar adres. Ze komen bij ons om aan zichzelf te werken, maar door die manier van leven of zelfs overleven hebben ze vaak al een schuld, bij hun zorgverzekeraar bijvoorbeeld. Bij jongeren die via het traject Kamers met kansen een kamer gingen huren, kwam er soms ook nog een huurschuld bij. In plaats van dat die jongeren gingen bouwen aan hun toekomst en werken aan zichzelf, liepen de schulden soms op en nam de motivatie af. Dan kan het gebeuren dat iemand via Afterpay een winterjas koopt, terwijl hij al een forse schuld heeft.” Manon vult aan: “Als jongeren bij ons komen, zijn ze altijd een beetje lamgeslagen. Vaak hebben ze veel aan hun hoofd. Soms hebben ze ook psychische problemen. Waardoor ze niet tot actie komen en een passieve houding krijgen.”
Actieve aanpak
“Maar wij verwachten van hun juist een actieve houding”, zegt Sierd-Jan. “Daar blijkt dus een mismatch te zitten. Op een gegeven moment kwam de landelijke aanpak ‘Bouwdepot’ in beeld. Dat is een heel praktisch toepasbare methode om deze jongeren op een passende manier te ondersteunen. Aan bouwdepot heeft in Groningen een kleine groep jongeren meegedaan. Dat hebben we gemonitord en geëvalueerd. Dat heeft geleid tot een aangepaste, Groningse versie die we Thoes hebben genoemd. Het succes van Thoes zit met name in de veelomvattendheid van wat we aanbieden, en de tijdigheid waarmee we dat doen. Op het moment dat iemand nu in een traject begint, regelen we tegelijkertijd huisvesting, inkomen en begeleiding, als het ware in één pakket.”
Toekomstplan
“Bij Bouwdepot kreeg een jongere maandelijks een vast bedrag, maar kon hij of zij ook studiefinanciering aanvragen én erbij werken”, vertelt Sabrina. “Pak je al die kansen, dan heeft zo’n jongere opeens een behoorlijk inkomen. Maar ook de verantwoordelijkheid om daar goed mee om te gaan. Wat we toen zagen, was dat veel jongeren weinig financiële vaardigheden hebben. Met Thoes pakken we nu de verantwoordelijkheid om deze jongeren alsnog financiële vaardigheden aan te leren. We hebben nu per jongere een budget, maar waar gaan we dat aan besteden en hoe doen we dat? Samen met de jongere maken we stap voor stap een toekomstplan. Wat heb je nodig, wat kost dat, wat kun je daarvoor zelf doen en wat kunnen wij doen? Denk bijvoorbeeld aan kamerhuur, een laptop voor school of pannen om mee te kunnen koken.”
De basis op orde
“We zijn in september met Thoes begonnen en we begeleiden nu drie jongeren”, vertelt Manon. Sabrina: “We zijn dus nog maar kort bezig, maar wat we al zien is dat het werkt om deze jongeren onderdak te bieden. Ze kunnen terecht in een studentenstudio van Lefier en Manon gaat nog dezelfde dag met hun op pad voor een bed, matras en andere basisspullen.” Sierd-Jan: “Dat vind ik een belangrijke kern van waar Manon en Sabrina mee bezig zijn. Het klinkt relatief eenvoudig, maar wat zij doen is samen met de jongere de meest primaire basis op orde krijgen. Dat is een voorwaarde om aan iets te kunnen gaan bouwen.”
Behandelaar in de startblokken
“Voor één van de jongeren die we nu begeleiden, staat een behandelaar al in de startblokken om te gaan behandelen”, vertelt Sabrina. “Maar door de instabiele thuissituatie kon dat eerder niet. Nu hij meedoet aan Thoes en niet meer bij zijn ouders woont, kan hij zich focussen op zijn behandeling en daarmee werken aan zijn toekomst.”
Spanningen
“En een van de deelnemers aan Bouwdepot heeft zich kunnen laten opnemen in een verslavingskliniek”, gaat Sabrina verder. “Hij heeft inmiddels een diploma gehaald en is nu ook aan het werk. Weer een ander kan eindelijk werken aan zijn trauma. Hij stond ingeschreven bij een school, maar stopt daar nu eerst mee. Want vanwege zijn psychische problemen lukte dat helemaal niet. Hij werkt nu en woont niet meer thuis.” Manon: “Zijn thuissituatie is onrustig. Omdat hij daaruit is gehaald, heeft hij een nieuwe vorm gevonden om daarmee om te gaan.” Sabrina: “Doordat ze bij ons wonen is er afstand tot het gezin en dat neemt vaak al veel spanningen weg.”
In gesprek met de staatssecretaris
Terwijl begeleiders en deelnemers van Thoes blij zijn met deze aanpak, heeft Jurgen Nobel, staatssecretaris Participatie en Integratie, er bezwaren tegen. Hij vindt dat Groningen en de andere negen grote gemeenten die met deze aanpak werken, daarmee moeten stoppen. Sierd-Jan: “We zijn erover in gesprek met de staatssecretaris. Het standpunt van het Rijk is dat er op deze manier door gemeenten inkomenspolitiek wordt bedreven, en die rol is voorbehouden aan het Rijk. Ons argument is dat we hiermee juist voorkomen dat jongeren voor langere tijd gebruik gaan maken van faciliteiten uit de participatiewet zoals een bijstandsuitkering, door vroegtijdig in hun te investeren. Als gemeenten hebben we nadrukkelijk uitgesproken dat we hiermee door willen gaan. Zo lang er geen andere oplossing beschikbaar is, blijven we dit doen.”
Aanpak armoede en schulden
Het project Thoes valt onder het Uitvoeringsprogramma brede aanpak armoede en schulden. Iedereen verdient een fatsoenlijk inkomen en gelijke kansen om mee te kunnen doen in de samenleving, zonder geldproblemen of schulden. Armoede heeft een negatieve invloed op het voelen, denken en doen van mensen. Door een brede en stevige aanpak willen we inwoners die niet of nauwelijks kunnen rondkomen, beter ondersteunen en perspectief bieden. Lees meer over het Uitvoeringsprogramma Brede aanpak armoede en schulden en het programma Toekomstgericht werken.
Rust, ruimte en eigen regie
Wij kiezen voor een nog betere samenhang in de dienstverlening. Eentje die aansluit bij de leefwereld van onze inwoners. Niet de dienstverlening opknippen per vraag maar kijken naar: wat past bij deze inwoner? Dit doen we door steeds te leren van onze ervaringen, om zo de aanpak steeds te verbeteren. Hierdoor krijgen inwoners weer rust, ruimte en eigen regie.
Rust geven
U verliest uw baan en toch hebben de kinderen spullen nodig voor school, de wasmachine gaat stuk en u maakt kosten voor een arts of tandarts. Dit veroorzaakt stress. Zeker als u niet veel geld te besteden hebt. Wij willen u meer rust geven. Dat doen wij door middel van regelingen en vergoedingen voor mensen die geld tekortkomen.
Gehighlighte tekst: Bekijk waar u recht op hebt op Regelingen en vergoedingen
Ruimte bieden
U krijgt meer ruimte als u minder of geen geldzorgen heeft. Samen met WIJ Groningen staat de gemeente klaar voor inwoners die het financieel lastig hebben. Wij doen dat door samen met de inwoner de geldzaken op een rijtje te zetten. Om schulden te voorkomen. Voor de schuldenaanpak is de periode korter. Gebeurt er iets ingrijpends in uw leven, zoals een scheiding? Dan veranderen ook uw geldzaken. Juist op zo’n moment helpen en adviseren we u om uw geldzaken op orde te krijgen.
Gehighlighte tekst: Kijk voor advies en hulp op Groningse Kredietbank
Eigen regie pakken
Een goede samenwerking tussen hulpverlenende instanties is belangrijk om uw eigen regie weer op te pakken. Daarom kijken wij samen met u naar wat u nodig hebt. Zowel op het gebied van regelingen, vergoedingen, advies bij geldzaken als op het gebied van wonen, gezondheid en leven.
Soms is extra ruimte nodig om u te helpen in meer ingewikkelde situaties. De gemeente neemt deze ruimte om te kijken welke oplossing bij u past. Enkele voorbeelden van onze initiatieven:
Gehighlighte tekst: Thoes en Het Bouwdepot - begeleiding en een vast inkomen voor jongeren.
Gehighlighte tekst: Kansrijk Groningen - buddy's voor gezinnen in de noordelijke wijken van de stad.
Kom bij ons langs
Wij begrijpen dat u schaamte en stress ervaart als u geldzorgen hebt. Wij zijn er om u te helpen. Vraag daarom hulp bij financiële problemen. Zo kunnen wij u eerder weer op de goede weg helpen. Ga langs bij het WIJ-team in uw buurt. Voor het adres van het WIJ-team bij u in de buurt kijk op WIJ Groningen. Of bel 14 050.