Herinrichting noordzijde Stationsgebied
Intentieovereenkomst
Afscheid van het stadsbalkon in zijn huidige vorm
Om een gastvrije groene looproute te creëren vanaf de trappen van het station naar de H.N. Werkmanbrug is een aantrekkelijk Noordplein nodig. Het huidige stadsbalkon biedt dat niet. Het realiseren van een alternatief voor het stallen van 5.500 fietsen is hierbij een randvoorwaarde.
Weren van doorgaand verkeer op de Stationsweg
De Stationsweg is voor voetgangers een barrière tussen de binnenstad en het Stationsgebied. Deze barrière kan worden opgeheven door doorgaand verkeer te weren. Dit maakt een doorgaande verblijfs- en voetgangerszone mogelijk van het station naar de binnenstad.
Lees een samenvatting (pdf 178 kB) van de eerste resultaten van het verkeersonderzoek.
Glaudé-panden
De gemeente is eigenaar van de panden op de Glaudé-locatie. De huidige staat van de panden is zeer slecht. Voordat er zekerheid is over de herbestemming van de panden worden ze niet gesloopt. Voor de beslissing over het vervolg worden de historische waarde, de ruimtelijke kansen op de locatie en de kosten om de panden in stand te houden tegen elkaar afgewogen.
Oostkant en westkant
Aan de oostzijde staan diverse kantoorpanden. In 2026 verhuist het busstation naar de zuidzijde van de sporen en ontstaan er kansen voor een grootschalige herontwikkeling van een deel van de gebouwen.
De westzijde van het noordelijk stationsgebied wordt nu gedomineerd door grote gesloten en naar binnen gekeerde kantoorgebouwen. Het is de ambitie om deze gebouwen beter te verbinden met hun omgeving. Daarnaast is de wens om net als aan de zuidzijde hier - naast werken - ook ruimte te creëren voor wonen en voorzieningen.
Voordat planontwikkeling voor dit gebied plaats kan vinden is eerst integraal verkeersonderzoek en integraal ontwerpend onderzoek noodzakelijk. Op basis van de uitkomsten wordt een nota van uitgangspunten opgesteld voor het gebied.