Herinrichting noordzijde Stationsgebied
Door de verhuizing van de bussen naar de zuidzijde van het station ontstaat aan de noordzijde ruimte. Ruimte voor een nieuwe inrichting, voor een groene openbare ruimte, maar ook voor meer kantoren, woningen en voorzieningen.
Toekomstbeeld
Een levendige, groene entree, met het monumentale stationsgebouw als middelpunt. Een gebied waar voetgangers en fietsers de ruimte krijgen en waar de singels met bomen aan het water centraal staan. Een gebied met meer ruimte voor werken, wonen en voorzieningen. Dit is een eerste beeld van hoe het college van B&W de noordzijde van het stationsgebied voor zich ziet.
Het college heeft een ruimtelijke structuurschets opgesteld. Deze structuurschets analyseert het gebied op sterke en zwakke punten. Hieruit volgen tien doelen die de gemeente gebruikt om verder van ideeën naar een nieuwe Noordzijde toe te werken.
Reacties op toekomstbeeld
Het toekomstbeeld voor de noordzijde is op verschillende momenten besproken met inwoners, stakeholders en raadsleden.
Let’s Gro 2024
- Tijdens Let’s Gro hielden we op 8 november 2024 een inloop spoorcafé over de structuurschets. We lieten een mogelijk toekomstbeeld en onze 10 doelen zien en gingen met bezoekers in gesprek over hun ideale stationsentree van Groningen.
- Op 9 november gingen stedenbouwkundigen en het publiek met elkaar in debat over de toekomst en de betekenis van het Stationsgebied: houden we het Gronings? Bekijk het debat terug via de website van Forum Groningen.
Stem van Groningen
Van 8 november tot 20 december 2024 kon u meedenken en -praten via de Stem van Groningen:
- Welke ideeën hebt u voor het stationsplein als het klaar is?
- Welke ideeën hebt u voor de tijdelijke situatie?
- Wat is typisch Gronings voor u en moet een plekje krijgen in het nieuwe stationsgebied?
We hebben 81 reacties ontvangen. U kunt ze lezen op de website van de Stem van Groningen. De mooie, bruikbare ideeën nemen we mee in de ontwikkelvisie voor dit gebied.
Debat in gemeenteraad
- Op 4 december 2024 hield de gemeenteraad een meningsvormende sessie over de structuurschets. Deze sessie kunt u terugkijken op de website van de gemeenteraad.
Vervolg
De opgehaalde reacties komen goed overeen met onze thema’s voor het maken van de ontwikkelvisie. De rode draad: focus op het creëren van een beter openbaar gebied, aanpassingen in de verkeersstructuur en het maken van een strategie voor de tijdelijke invulling van het stationsgebied noordzijde. De reacties geven ons focus bij het maken van de ontwikkelvisie. Bij vervolgstappen blijven we de omgeving betrekken.
Lees meer in dit verslag van de reacties:
Reacties op ruimtelijke structuurschets Stationsgebied Noordzijde
Op 8 oktober 2024 heeft het college de Structuurschets Noordzijde vastgesteld en de gemeenteraad gevraagd om wensen en bedenkingen. Naast de beeld- en meningsvormende sessies met de raad is de structuurschets gedeeld met de omgeving. Deze memo vat samen wat er aan reacties is opgehaald en wat we met deze reacties gaan doen.
Let’s Gro (vrijdag 8 & zaterdag 9 november)
Tijdens Let’s Gro gingen we met de bezoekers in gesprek over de structuurschets. Doel was om een mogelijk toekomstbeeld te laten zien en mensen na te laten denken over hun ideale stationsentree van Groningen. Tijdens een inloop-spoorcafé op vrijdag 8 november konden bezoekers reageren, vragen stellen en hun ideeën geven over de structuurschets en de tien doelen voor de noordzijde van het stationsgebied. Vooral de schets zelf trok belangstelling. Belangrijke thema’s waren de toegankelijkheid van het gebied, het Stadsbalkon en mogelijke oplossingen hiervoor en de verkeersafwikkeling van het gebied. Meer groen in het gebied werd gewaardeerd.
Zaterdag 9 november gingen hoogleraar Zef Hemel en de stedenbouwkundigen Marlies de Nijs, Daan Zandbelt en Ton Schaap met elkaar en met het publiek in debat over de toekomst en de betekenis van het Stationsgebied: houden we het Gronings? Marlies de Nijs drukte ons op het hart om stedelijkheid hoog in het vaandel te houden, door juist kleine korrels te ontwikkelen en daarmee interessante gebieden te creëren. Ton Schaap daagde ons uit om een duidelijk verhaal uit te dragen over waar onze ontwikkelingen nou echt over gaan. Probeer de ziel van het plan te vangen en goed overdraagbaar te maken in een beeld. De discussie is opgenomen en te zien via: https://www.youtube.com/watch?v=z2l7kSPRFvY
Stem van Groningen (8 november – 19 december)
De Stem van Groningen is ingezet om geïnteresseerden een platform te geven om ideeën voor het gebied te delen. Denk, droom en praat mee over de toekomst van het Stationsgebied Noordzijde, vroegen we, voor zowel de tijdelijke situatie als het gebied als voor het stationsplein als het klaar is.
De meeste mensen pleiten in hun reactie voor een aantrekkelijk, groen plein met bomen en zitjes. Een plek waar je je welkom voelt, met zicht op het monumentale stationsgebouw. Ook toegankelijkheid en (ondergronds) fietsparkeren komen vaak terug. Het moet een veilige en inclusieve plek worden met genoeg faciliteiten uiteenlopend van gezonde horeca tot openbare toiletten tot een podium voor openlucht-optredens. Er is een voorkeur om de vrijkomende ruimtes in het gebied groen in te richten zonder vastgoedbebouwing.
Voor de tijdelijke situatie vragen mensen vooral aandacht voor sociale veiligheid en verkeersveiligheid, met heldere routes voor voetgangers en fietsers, een veilige oversteek bij de Werkmanbrug, voldoende fietsparkeerplekken, duidelijke bewegwijzering en plek om te schuilen bij slecht weer. Ingediende ideeën voor de vrijvallende ruimte van het busstation gingen voornamelijk over kunst op straat. Wij vroegen ook naar wat men typisch Gronings vindt aan het stationsgebied. Het Peerd en typisch Groningse architectuur werden het meest genoemd. De wens voor groen en ruimte komt bij alle vragen terug.
Meningsvormende sessie (4 december)
Tijdens de politieke op woensdag 4 december werd de structuurschets voor wensen en bedenkingen ingebracht. Er was discussie over de effecten van de verkeersknip op de Stationsweg, de verbetering van fietsverbindingen, en de fasering van de gebiedsontwikkeling. De raakvlakken met de visie van de Diepenring en het grotere verkeerssysteem kwamen aan de orde. Er werd aandacht gevraagd voor sociale huur, sociale veiligheid, en parkeerbeleid. De vergadering is terug te zien op de website van de gemeenteraad.
- Student en Stad: Pleit voor een multifunctioneel Stationsgebied met stadspromenade, horeca, urban sports, en een functiemix van 40% wonen, 30% werken en 30% voorzieningen.
- PvdA: Pleit voor sloop van het Stadsbalkon, herinrichting van de openbare ruimte en kansen voor horeca en cultuur in het busstation. Het Stationsgebied moet als binnenstad aanvoelen.
- VVD: Bezorgd over de verkeersknip; vindt het belangrijk dat er voldoende ruimte blijft voor auto's en pleit voor flexibele gebouwen.
- Stadspartij 100% voor Groningen: Twijfels bij fietsomleidingen via Emmabrug/Herebrug en pleit voor een extra fietsbrug.
- GroenLinks: Benadrukt het belang van de fietser en een prettige transitie in de gebiedsontwikkeling.
- Partij voor de Dieren: Pleit voor een snelle knip en tijdelijke transformatie van het gebied.
- D66: Vindt bereikbaarheid per fiets en auto belangrijk en maakt zich zorgen over de verkeerskundige effecten van de knip.
- ChristenUnie: Pleit voor betere fietsverbindingen en aandacht voor de verkeerssituaties rondom het gebied.
- Partij voor het Noorden: Wil reacties van bewoners horen over de plannen.
- SP: Vindt het belangrijk om sociale huur te waarborgen (minimaal 30%) en waarschuwt voor bereikbaarheid voor fietsers.
- CDA: Ziet een scherp contrast met de huidige situatie en is bezorgd over de Gele Loper problematiek.
De meningsvormende sessie behandelde diverse aspecten van de herontwikkeling, van verkeer en bereikbaarheid tot sociale huur en openbare ruimte. De standpunten variëren, maar er is brede overeenstemming over het belang van bereikbaarheid en leefbaarheid.
Vervolgstappen
De opgehaalde reacties komen goed overeen met de door ons geïdentificeerde hoofdthema’s voor het maken van de ontwikkelvisie. Focus op het creëren van een beter openbaar gebied, aanpassingen in de verkeersstructuur en het maken van een strategie voor de tijdelijke invulling halen wij er als rode draad uit.
De opgehaalde reacties vanuit raad en omgeving geven focus bij het maken van de ontwikkelvisie voor het projectgebied. Bij vervolgstappen in de planvorming blijven we de omgeving betrekken.
Weren van doorgaand verkeer op de Stationsweg
B&W willen een gastvrije, groene en veilige looproute creëren tussen het stationsgebouw en de H.N. Werkmanbrug. Het college wil hiervoor een ‘knip’ in de Stationsweg maken om doorgaand autoverkeer te weren. Met een verkeerscirculatieplan is dit mogelijk, wijst verkeersonderzoek uit. Fietsers worden verleid om via de Emma- en Herebrug te rijden. Het college wil deze fietsroutes aantrekkelijker maken en nieuwe routes naar de Suikerzijde en het Europapark aanleggen.
Lees een samenvatting (pdf 178 kB) van de eerste resultaten van het verkeersonderzoek.
Groene singel
De beleving van de groene singel staat centraal. Doordat er minder ruimte nodig is voor verkeer op de Stationsweg, ontstaat er ruimte voor bomen en plekjes aan het water voor wandelen, ontspannen en ontmoeten.
Stationsplein
Het monumentale stationsgebouw krijgt weer een belangrijke rol als entree van de stad en als visitekaartje van Groningen. Het college heeft de ambitie om dit gebied te transformeren tot een levendig gebied met meer ruimte voor werken, wonen en voorzieningen.
Glaudé-panden
De gemeente is eigenaar van de panden op de Glaudé-locatie. De huidige staat van de panden is zeer slecht. Voordat er zekerheid is over de herbestemming van de panden worden ze niet gesloopt. Voor de beslissing over het vervolg worden de historische waarde, de ruimtelijke kansen op de locatie en de kosten om de panden in stand te houden tegen elkaar afgewogen.
Intentieovereenkomst
Oostkant en westkant
Aan de oostzijde staan diverse kantoorpanden. In 2026 verhuist het busstation naar de zuidzijde van de sporen en ontstaan er kansen voor een grootschalige herontwikkeling van een deel van de gebouwen.
De westzijde van het noordelijk stationsgebied wordt nu gedomineerd door grote gesloten en naar binnen gekeerde kantoorgebouwen. Het is de ambitie om deze gebouwen beter te verbinden met hun omgeving. Daarnaast is de wens om net als aan de zuidzijde hier - naast werken - ook ruimte te creëren voor wonen en voorzieningen.
Vervolg
De gemeente werkt de structuurschets uit in een ontwikkelvisie en een verkeersplan. Ook gaat ze in gesprek met de andere partijen in dit gebied.