meldpunt

Gemeente heeft meldpunt voor huurders

18 juli 2024

Huur of zoek je een woning? En gaat er iets niet goed met of door de verhuurder? Dan kan de Wet goed verhuurderschap helpen. Deze wet beschermt huurders en biedt duidelijke regels aan verhuurders. Houden zij zich hier niet aan, dan kun je een melding doen bij het meldpuntexterne-link-icoon van de gemeente.

Wat is de Wet goed verhuurderschap?

Door de Wet goed verhuurderschap moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars zich aan regels houden bij de verhuur van een woning. De wet geeft duidelijkheid: wat mag, en wat mag niet? De regels gaan onder andere over te hoge kosten, het gedrag van een verhuurder en schriftelijke contacten en informatie. Ook zijn er extra regels voor arbeidsmigranten.

Wat mag niet en kun je als huurder dus melden?

• Huurdiscriminatie. Een verhuurder wijst je bijvoorbeeld af door je persoonlijke achtergrond of voorkeuren.
  • Intimidatie. Een verhuurder bedreigt je of maakt je bang.
  • De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg.
  • Er ontbreekt een schriftelijk huurcontract.
  • Er ontbreekt schriftelijke informatie over jouw rechten en plichten, een mogelijke borg, de servicekosten en andere belangrijke gegevens.
  • Onredelijke servicekosten. Of geen jaarlijks overzicht hiervan.
  • De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten.
  • Een hogere huurprijs dan is toegestaan (volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte). Je kunt dit controleren via ismijnhuurteduur.nlexterne-link-icoon.*
  • Een hogere huurverhoging dan is toegestaan (volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte).*

Voor arbeidsmigranten (tijdelijke buitenlandse werknemers uit een EU-land):

• De huurovereenkomst en de arbeidsovereenkomst zijn niet los van elkaar vastgelegd.
  • De verhuurder gebruikt een taal die u als arbeidsmigrant niet (goed genoeg) begrijpt.

Gaat het niet goed? Doe een melding!

Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kun je dat als huurder of woningzoekende melden bij het gemeentelijke meldpunt. Dat kan gratis en eventueel ook anoniem. Na een melding kijkt de gemeente welke acties nodig zijn. Bijvoorbeeld hulp, een verwijzing, boetes of andere maatregelen.

Het meldpunt van de gemeente is alleen bedoeld voor particuliere verhuur. Behalve bij de regels met een *. Daarover kunnen huurders ook melden als het om een woningcorporatie gaat. Op deze twee regels wordt wel pas gehandhaafd per 1 januari 2025.