Fietsstraat Korreweg geeft fietser maximaal de ruimte
Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorlopig ontwerp voor de fietsstraat Korreweg vastgesteld. Voor de aanpak is een uitvoeringskrediet van 9 miljoen euro beschikbaar gesteld. Met het herinrichten van de Korreweg krijgt de fietser straks meer comfort, ruimte en veiligheid. De Korreweg is met 16 duizend fietsers per dag één van de drukste fietsroutes van onze gemeente.
De Korreweg is de verbinding tussen Beijum, De Hunze, Kardinge en de rest van Groningen. Bovendien is de weg onderdeel van de Doorfietsroute Bedum-Groningen. Wethouder Philip Broeksma (Verkeer en Vervoer): ‘Een fietsstraat is een brede straat die is ingericht als fietsroute. De auto is te gast, automobilisten moeten hun snelheid aanpassen en de fietser ruim baan geven. Daarom wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/u en worden er diverse maatregelen getroffen om de snelheid van het autoverkeer te verminderen. De fiets wordt op deze manier maximaal gefaciliteerd.’
Extra bomen
Het herinrichten van de Korreweg biedt tegelijk kansen om te investeren in de leefkwaliteit. Bijvoorbeeld door het creëren van ontmoetingsplekken, ruimte voor sport en bewegen en het toevoegen van meer groen. Bomen met een slechte of matige kwaliteit worden vervangen. In totaal staan er straks 108 bomen langs de Korreweg, 25 bomen meer dan nu.
Fietsstrategie
De fietsstraat Korreweg is één van de tien ‘kompasprojecten’ uit de Fietsstrategie Groningen 2015-2025. Eén van de doelen van de strategie is om de toegenomen druk op de openbare ruimte te verminderen. De fiets kan én moet hieraan een bijdrage leveren. Daarvoor wordt het bestaande fietsnetwerk verbeterd en worden bredere fietspaden en nieuwe fietsverbindingen aangelegd.
Doorwaadbare stad
De aanpak van de Korreweg past bovendien in de filosofie van de ‘doorwaadbare stad’, een stad waarin fietsen of lopen de makkelijkste manieren zijn om je te verplaatsen. Wethouder Broeksma: ‘Daarmee nemen we afscheid van de autologica. Je kunt weliswaar nog steeds met de auto, maar het is niet langer vanzelfsprekend dat het de snelst mogelijke manier is. Dat betekent dat de snelheidslimiet voor autoverkeer op bijna iedere weg binnen de bebouwde kom wordt teruggebracht.’
Parkeren
Doordat de huidige fietspaden komen te vervallen en de fietser naar de fietsstraat gaat komt er ruimte tussen de rijbaan en de woningen beschikbaar. Hier wordt ruimte gerealiseerd voor parkeerplaatsen, fietsenstallingen, groen en lopen. Van de huidige 179 parkeerplaatsen verdwijnen er 17 plekken.
Uiteindelijk wordt de hele Korreweg ingericht als fietsstraat. Het voorlopig ontwerp heeft betrekking op het deel tussen de Singelweg en de Oosterhamriklaan. Het gedeelte tussen de Oosterhamriklaan en de Gerrit Krolbrug, en de Singelweg en het Noorderplantsoen wordt op een later moment aangelegd. De busroute richting station Groningen Noord blijft behouden.
Participatie
De omgeving is de afgelopen jaren nauw betrokken geweest bij de realisatie van de fietsstraat Korreweg. Via inloopavonden, klankborgroepen en buurtwandelingen met bewoners heeft de omgeving een belangrijke rol gehad bij het ontwerp. Ook is er gesproken met belangengroepen zoals de werkgroep Toegankelijk Groningen, de Fietsersbond en het OV-bureau.
De gemeenteraad buigt zich eind februari over de plannen voor de Korreweg. Het streven is om dit najaar met de uitvoering te beginnen.