Feestelijk startsein bouwblok Sint Jansstraat

Gisteren

Met een goede roffel op de pauken en een theaterperformance is donderdag 12 september het feestelijk startsein gegeven voor de bouw van bouwblok Sint Jansstraat. In dit nieuwe pand in het centrum van Groningen komt een prominente plek voor VRIJDAG.

Na een half jaar waarin de oude panden zijn gesloopt, de monumentale panden versterkt en archeologisch onderzoek gedaan is, gaven wethouder Mirjam Wijnja, VRIJDAG-directeur Pim Luiten en BAM-directeur John Ottens het symbolische startsein voor de bouw van het pand. Met de theatrale performance van VRIJDAG-cursisten werd direct de toon gezet wat er over twee jaar in het gloednieuwe pand voor amateurkunsten te zien en te horen zal zijn. Groningen krijgt een toekomstbestendige en duurzame broedplaats voor creativiteit.

“Kunst is van grote waarde”, zei wethouder Wijnja in haar speech. Pim Luiten sprak zijn dank uit voor het besluit van de gemeente om midden in het centrum van de stad te investeren in een nieuw huis voor amateurkunst.

Twee jonge theaterspelers namen vervolgens het woord: “We hebben geen plek voor oude systemen. Opgelegde normen. Hokjes denken. Nee! Wij bepalen zelf wat het leven betekent, wat de toekomst is. Vecht voor jezelf. Voor je toekomst. Grijp je vrijheid en laat nooit meer los.”

De planning is dat zomer 2026 het pand in gebruik genomen kan worden. Naast ruimte voor VRIJDAG komt er een aantal appartementen en een aantal commerciële ruimten. Kijk voor meer informatie op VRIJDAG | Gemeente Groningenexterne-link-icoon.