Energietoeslag

Energietoeslag 2023: vanaf nu zelf aan te vragen

01 december 2023

Nu het steeds kouder wordt, schiet de energierekening omhoog. Niet voor niets is er weer de eenmalige energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen. Hebt u de energietoeslag niet automatisch ontvangen, maar denkt u er wel recht op te hebben? Dan kunt u de toeslag vanaf nu aanvragen via de website van de gemeente. Aanvragen kan tot en met 31 mei 2024.

Hoe hoog is de energietoeslag?

Voldoet u aan de voorwaarden voor de energietoeslag? Dan is dit het bedrag dat u krijgt:

•  800 euro voorhuishoudens met een inkomen tot 120 procent van de bijstandsnorm.
  •  400 euro voorhuishoudens met een inkomen tussen de 120 en 140 procent van de bijstandsnorm.

Weet u niet of uw inkomen hieronder valt? Kijk het na in de tabel op onze websiteexterne-link-icoon.

Hoe werkt een aanvraag?

Voor het aanvragen van de energietoeslag vult u het online formulierexterne-link-icoon in op onze website. Daar vindt u ook de voorwaarden. Met uw gegevens stellen wij vast of u recht hebt op de energietoeslag.

Wanneer ontvang ik de energietoeslag?

U kunt de energietoeslag van 1 december 2023 tot en met 31 mei 2024 aanvragen. Bij goedkeuring krijgt u het bedrag binnen 8 weken op uw rekening.

Veel huishoudens hebben de energietoeslag al automatisch ontvangen. Van deze huishoudens wist de gemeente al dat ze hier recht op hadden. Daardoor konden we deze huishoudens automatisch uitbetalen.

Meer informatie?

Op de websiteexterne-link-icoon van de gemeente Groningen vindt u meer informatie en veelgestelde vragen over de energietoeslag 2023.