Eemsgolaan 7 in Groningen.

Eemsgolaan 7 nieuwe locatie opvang asielzoekers

28 mei 2024

Op 15 april 2024 hebben alle gemeenten een brief ontvangen van het Rijk met daarin de vraag om met spoed (tijdelijke) opvangplekken voor vluchtelingen te realiseren. De gemeente Groningen vindt het belangrijk om een bijdrage te leveren aan een menswaardige opvang van asielzoekers en werkt daarom mee aan dit verzoek. Daarom hebben het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de gemeente Groningen besloten om een nieuwe locatie in te richten voor de opvang van minimaal 200 tot maximaal 300 asielzoekers. Dit is het gebouw aan de Eemsgolaan 7 in Groningen.

Wat gaat er gebeuren?

Op dit moment richt het COA de locatie aan de Eemsgolaan 7 in voor de komst van de eerste bewoners. Eind mei/begin juni nemen de eerste bewoners hun intrek. Het pand aan de Eemsgolaan wordt eerst in gebruik genomen als noodopvanglocatie voor asielzoekers. Na ongeveer een jaar is het de intentie om deze locatie in te richten als blijvend asielzoekerscentrum voor een periode van tien jaar.

Lees meer op onze webpagina Opvanglocatie Eemsgolaanexterne-link-icoon