Bedrijventerreinen

Bent u van plan om uw bedrijf in de gemeente Groningen te vestigen of te verplaatsen? In de gemeente Groningen zijn diverse locaties met bedrijfspanden, kantoorruimtes en bedrijventerreinen met (bouwrijpe) kavels. 

Wat u moet weten

Voor het aanbod van bestaande bedrijfspanden en kantoorruimten kunt u informeren bij de lokale (bedrijfs)makelaars. Voor de locaties en informatie over (bestaande) bedrijfsverzamelgebouwen verwijzen wij u naar deze overzichtskaartexterne-link-icoon

Wilt u meer weten over onze bedrijventerreinen met (nieuw) uit te geven bedrijfskavels? Hieronder geven wij u meer informatie en leggen wij uit hoe het één en ander in zijn werking gaat. 

Bouwkavels voor bedrijven

De gemeente geeft (bouwrijpe) kavels uit op de volgende bedrijventerreinen: 

  • Westpoort.
  • Roodehaan.
  • Zernike Campus - voor innovatieve en kennis gerelateerde bedrijvigheid.
  • Nesciopark (Haren) - voor specifieke bedrijvigheid in o.a. IT, high-tech en R&D.

Heeft u interesse om uw bedrijf te vestigen op één van de bedrijventerreinen van gemeente Groningen en wilt u algemene informatie over de mogelijkheden? Dan verwijzen wij u naar het einde van deze pagina waar u de contactgegevens van Economische Zaken kunt vinden.

Bedrijventerreinen in de regio

Voor bedrijventerreinen in de regio Groningen – Assen verwijzen wij u naar de websiteexterne-link-icoon van regio Groningen-Assen voor meer informatie over bedrijfsterreinen per gemeente. 

Bedrijf aan huis

Uw bedrijf aan huis vestigingen kan vaak ook. Voorwaarde is dat uw huis een woonhuis blijft en uw bedrijf niet meer dan 30% van de ruimte inneemt. Niet elk type bedrijf mag aan huis gevestigd worden, horeca en detailhandel bijvoorbeeld niet. Ook mag uw bedrijf geen overlast in de buurt veroorzaken. De precieze regels vindt u in de gemeentelijke bestemmingsplannen.

Verenigingen en netwerken

Bedrijven op bedrijfslocaties werken vaak nauw samen in bedrijvenverenigingen en ondernemersnetwerken. Deze kunnen u op allerlei manieren behulpzaam zijn.

Inschrijven voor een bedrijfskavel

Wilt u zich inschrijven voor kavel op een bedrijventerrein van gemeente Groningen? U kunt dit binnenkort kenbaar maken door dit inschrijfformulier.

De formulieren worden op volgorde van binnenkomst (datum) in behandeling genomen. Als u meerdere verzoeken tegelijk indient zal slechts één, de meest volledige, in behandeling worden genomen. 
Als wij op basis van uw gegevens kunnen concluderen dat u niet in aanmerking komt, of er geen match is, voor een bedrijventerrein, ontvangt u hiervan bericht. U kunt zich dan bij het beschikbaar komen, of nieuwe uitgifte, van kavels opnieuw inschrijven.

Belangrijke informatie

Graag wijzen wij u op voorhand op een aantal belangrijke gegevens welke van toepassing zijn bij de uitgifte van bedrijfskavels.

  • Vestigingskader
    De gemeente Groningen maakt bij de uitgifte van bedrijfskavels gebruik van een vastgesteld vestigingskaderexterne-link-icoon. Deze wordt gebruikt om te beoordelen of u in aanmerking kan komen voor een kavel. 
Selectiecriteria en beoordeling

De selectiecriteria zijn in basis een uitwerking van het vestigingskader, welke op dezelfde website wordt weergegeven. De beoordeling van het in aanmerking komen én toewijzen van een kavel vindt plaats nadat een bedrijf zich via het inschrijfformulier heeft ingeschreven voor een bedrijfskavel. Deze kunt u terugvinden op de website over bedrijvenlocaties van de gemeente Groningen.

Algemene selectiecriteria

Op basis van de algemene selectiecriteria wordt beoordeeld in hoeverre een bedrijf voldoet aan de voorwaarden en het juridische kader zoals omschreven in het vestigingskader om in aanmerking te komen voor een bedrijfskavel. In aanvulling hierop wordt getoetst aan de minimale vereisten van de thema’s. Indien het bedrijf op basis van de algemene selectiecriteria niet voldoet wordt de gegadigde daarmee automatisch uitgesloten. 

Aanvullende selectiecriteria

Bij toelaatbaarheid zal worden gekeken naar de aanvullende selectiecriteria. De aanvullende selectiecriteria zijn van toepassing wanneer twee of meer gegadigden zich hebben ingeschreven op (een deel van) dezelfde bedrijfskavel. 

De herkomst van een bedrijf is in beginsel de bepalende factor. Indien een bedrijf in totaliteit een aanzienlijke meerwaarde heeft waardoor een onevenredig verschil ontstaat dan kan op basis van maatwerk anders bepaald worden. 

Maatwerk

De uitgifte van bedrijfskavels blijft maatwerk. In bijzondere gevallen kan op basis van een totaalafweging de gemeente Groningen gemotiveerd afwijken van de algemene en aanvullende selectiecriteria. Hierbij rekening houdend met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. 

  • Beeldkwaliteitsplan
    Naast het vestigingskader kan er een beeldkwaliteitsplan vastgesteld voor een bedrijventerreinen. In dit plan worden (aanvullende) eisen en regels omschreven met betrekking tot onder andere uitstraling van bebouwing en de openbare ruimte. U kunt hier denken aan de vormgeving van gebouwen en inrichting van de kavel en het bedrijventerrein. De documenten zijn openbaar en kunt u opvragen indien gewenst.
  • Grondprijzen
    De grondprijzen zijn afhankelijk van de locatie en ligging met een ondergrens vanaf €120 per m² excl. BTW. De grondprijzen hebben als onderliggend document het grondprijzenbeleid.
  • Netcongestie
    Partijen zijn zelf verantwoordelijk voor de aanvraag van een stroomaansluiting. De gemeente wil erop wijzen dat er landelijk sprake is van netproblematiek en dat dit in Groningen van toepassing is. Het advies is dan ook om vroegtijdig te informeren naar mogelijkheden en een aanvraag in te dienen bij de netbeheerder.
  • Algemene verkoopvoorwaarden
    Bij de verkoop van onroerende zaken waaronder bouwkavels zijn de Algemene verkoopvoorwaarden onroerende zaken gemeente Groningen 2025externe-link-icoon van toepassing.

Hoe gaat het verder?

Mocht er naar aanleiding van uw inschrijving een match ontstaan, zal er een gesprek volgen waarbij wij nader ingaan op uw wensen. Als er op basis van dit gesprek (of nadere communicatie onderling) overeenstemming ontstaat volgt de verkoopprocedure. Deze kent verschillende stappen. Hieronder leggen wij u uit welke stappen er zijn binnen het verkooptraject.

Verkoopprocedure

Verkoopprocedure bedrijfskavels

April 2025

De verkoopprocedure voor bedrijfskavels is van toepassing op het (doorlopende) beschikbare aanbod, zoals weergegeven op de webpagina en/of de interactieve kaart. Alvorens de formele verkoopprocedure start, met het aangaan van een reservering, wordt bepaald of een bedrijf in aanmerking komt én er een kavel beschikbaar is. Het vestigingskader en inschrijfformulier voor bedrijfskavels vormen hierbij de basis voor een selectie.

Voor nieuw aanbod, gronden die niet eerder op de markt zijn geweest of opnieuw worden ingebracht, wordt de verkoop openbaar kenbaar gemaakt en een inschrijftermijn aangehouden waarin bedrijven de gelegenheid krijgen om te reageren. Als er meerdere kavels in de verkoop komen, de periode is verstreken en de toewijzing heeft plaatsgevonden, zal het resterende aanbod worden toegevoegd aan het doorlopend beschikbare aanbod. 

Voorafgaand aan de procedure

Interesse of inschrijving

Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen interesse en inschrijving. In het eerste contact wordt bepaald wat de vraag is en in welke fase het bedrijf zich bevindt. Bij het kenbaar maken van interesse en algemene vragen kan het bedrijf terecht bij de collega's van Economische Zaken. Wanneer het echter gaat om al een concreet vestigingsverzoek en ruimtevraag dan wordt er een intakegesprek ingepland en kan het inschrijfformulier van bedrijfskavels worden ingevuld.

Intakegesprek 
Tijdens een intakegesprek wordt het ruimtelijke vraagstuk verder in beeld gebracht. Hierbij worden de specifieke eisen en wensen van het bedrijf verder besproken, evenals de procedure voor gronduitgifte. Mocht een bedrijf het vestigingsverzoek en de verkoopprocedure helder hebben dan kan er een inschrijving gedaan worden.

Inschrijfformulier 
De intake en formulier vormen belangrijke onderdelen van het proces, omdat hier de basis wordt gelegd voor verdere stappen. Om te beoordelen of een bedrijf in aanmerking komt voor een kavel, wordt middels selectiecriteria getoetst aan het vestigingskader. Dit gebeurt aan de hand het ingediende inschrijfformulier. Het vestigingskader bevat voorwaarden waaraan het bedrijf moet voldoen, maar daarnaast worden ook andere relevante thema’s in overweging genomen en de vraag of er een locatiematch is. Deze zijn verwerkt in zowel het inschrijfformulier als overzicht van selectiecriteria.

Kavelvoorstel

Als een gegadigde met de bijbehorende vestigings-/ruimtevraag voldoet aan het vestigingskader en er een kavel beschikbaar is op een van de locaties, dan wordt er door de gemeente een voorstel gedaan. De gemeente houdt hierbij rekening met de wensen van de gegadigde maar ook de beschikbaarheid en geschiktheid van de kavel in combinatie met een efficiënte ruimtelijke invulling van het bedrijventerrein. Binnen twee weken dient de gegadigde te reageren op het gedane voorstel van de gemeente.

Bij het op de markt brengen van nieuwe bedrijfskavels zal een termijn van inschrijving worden aangehouden. Er kunnen hierbij ook nadere toetsingscriteria worden gesteld. De verkoop met eventuele aanvullende voorwaarden en toewijzing worden dan gepubliceerd op de website.

Start procedure

Reservering

Indien de gegadigde akkoord gaat met het kavelvoorstel, of na gunning bij nieuwe gronduitgifte, zal er per email een reserveringsbrief met benodigde informatie volgen ter bevestiging. De reserveringstermijn betreft in beginsel een periode van drie maanden. De gemeente kan hiervan afwijken en maatwerk leveren.

De gegadigde heeft gedurende de reserveringsperiode de tijd om het beoogde plan verder uit te werken en de haalbaarheid in kaart te brengen. De gemeente wenst hiervan op de hoogte te worden gehouden en verzoekt gegadigde in ieder geval om -uiterlijk voor het einde van de reservering- een afspraak te maken om de voortgang te bespreken en het beoogde inrichting- en bouwplan voor te leggen aan de stedenbouwkundige van het gebied. Afhankelijk van de stand van zaken en andere gegadigden voor de betreffende kavel zal een vervolg bepaald worden. Dit kan een korte verlenging zijn van enkele weken, een koopoptie of beëindiging van de reservering.

Als de gemeente gedurende de reserveringsperiode niet wordt meegenomen in de voortgang en gegadigde geen contact heeft opgenomen voor het einde van de reserveringsperiode, dan staat het de gemeente vrij om de kavel weer beschikbaar te stellen na het verstrijken van de termijn zoals genoemd in de bevestigingsbrief.

Koopoptie

Een vervolg op de reservering, nadat het bouw- en inrichtingsplan voor de kavel zijn voorgelegd en besproken, is een koopoptie. De koopoptie betreft een periode van drie maanden waarin de gegadigde de gelegenheid heeft om het bouwplan nader uit te werken, een Integraal vooroverleg (IVO) aan te vragen en een Bibob-procedure te doorlopen. Vanuit de gemeente wordt een publicatie gedaan van voorgenomen verkoop in het kader van het Didam-arrest.

Optievergoeding 
De gegadigde is voor de koopoptie van drie maanden een optievergoeding verschuldigd, deze wordt berekend op basis van 6% per jaar, exclusief omzetbelasting over de dan geldende prijs van de kavel. Indien het perceel wordt afgenomen, wordt de (eerste) optievergoeding met de koopsom verrekend. Als er wordt besloten om geen koopovereenkomst aan te gaan, vervallen de betaalde optievergoedingen aan de gemeente Groningen.

Tweede optieperiode en voorwaarden 
Als een gegadigde meer tijd nodig heeft dan is onder voorwaarde een tweede optieperiode mogelijk. Er dient in ieder geval een concreet inrichtings- en bouwplan te zijn welke is voorgelegd aan de gemeente en een Integraal Vooroverleg ingediend bij het Loket Bouwen en Wonen.

Verkoop

Na de (eerste) koopoptie kan er met de gegadigde een koopovereenkomst worden aangegaan, mits er duidelijkheid is over de haalbaarheid van de plannen vanuit een vooroverleg en de procedures van publicatie voorgenomen verkoop en Bibob zijn doorlopen. De koopovereenkomst wordt opgesteld en voorgelegd alvorens een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. In de koopovereenkomst worden afspraken vastgelegd over bijvoorbeeld de definitieve afname en betaling van de kavel. Daarnaast wordt in ieder geval een ontbindende voorwaarde opgenomen in relatie tot het indienen en verkrijgen van een omgevingsvergunning. Ook kunnen hierin, indien dit vanuit de situatie wenselijk is, aanvullende voorwaarden of afspraken worden vastgelegd.
De eigendomsoverdracht vindt plaats binnen vier weken nadat de omgevingsvergunning onherroepelijk is. Koper is verantwoordelijk voor de opdracht hiertoe aan de notaris van zijn keuze.

Bouwplicht en teruglevering 
De koper is verplicht om de kavel te bebouwen en dient binnen 10 maanden te starten en 24 maanden na eigendomsoverdracht af te ronden. De Gemeente heeft op basis van de Algemene Verkoopvoorwaarden het recht om de kavel terug te vorderen indien niet aan voorgenoemde verplichting is voldaan of uitstel is verleend.

Voorbehouden en mededelingen

  • De toekenning en verkoop van een bedrijfskavel is persoonlijk en niet overdraagbaar aan derden.
  • In de verkoopovereenkomst wordt geen voorbehoud voor financiering opgenomen.
  • De Algemene verkoopvoorwaarden onroerende zaken gemeente Groningen 2025 zijn van toepassing.
  • De gemeente Groningen behoudt het recht om te besluiten niet te verkopen of de procedure te beëindigen indien dit noodzakelijk wordt geacht, zonder recht op schadevergoeding.
Selectiecriteria en boordeling

De selectiecriteria zijn in basis een uitwerking van het vestigingskader, welke op dezelfde website wordt weergegeven. De beoordeling van het in aanmerking komen én toewijzen van een kavel vindt plaats nadat een bedrijf zich via het inschrijfformulier heeft ingeschreven voor een bedrijfskavel. Deze kunt u terugvinden op de website over bedrijvenlocaties van de gemeente Groningen.

Algemene selectiecriteria
Op basis van de algemene selectiecriteria wordt beoordeeld in hoeverre een bedrijf voldoet aan de voorwaarden en het juridische kader zoals omschreven in het vestigingskader om in aanmerking te komen voor een bedrijfskavel. In aanvulling hierop wordt getoetst aan de minimale vereisten van de thema’s. Indien het bedrijf op basis van de algemene selectiecriteria niet voldoet wordt de gegadigde daarmee automatisch uitgesloten. 

Aanvullende selectiecriteria
Bij toelaatbaarheid zal worden gekeken naar de aanvullende selectiecriteria. De aanvullende selectiecriteria zijn van toepassing wanneer twee of meer gegadigden zich hebben ingeschreven op (een deel van) dezelfde bedrijfskavel. 

De herkomst van een bedrijf is in beginsel de bepalende factor. Indien een bedrijf in totaliteit een aanzienlijke meerwaarde heeft waardoor een onevenredig verschil ontstaat dan kan op basis van maatwerk anders bepaald worden. 

Maatwerk
De uitgifte van bedrijfskavels blijft maatwerk. In bijzondere gevallen kan op basis van een totaalafweging de gemeente Groningen gemotiveerd afwijken van de algemene en aanvullende selectiecriteria. Hierbij rekening houdend met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. 

Algemene Selectiecriteria

Het inschrijfformulier is volledig ingevuld Ja ü Nee û

Bijlagen (bijv. uittreksel KVK, concept bouwplan en terreininrichting, huurovereenkomst etc.)

1. Klik of tik om tekst in te voeren.

2. Klik of tik om tekst in te voeren.

3. Klik of tik om tekst in te voeren.

1. Eindgebruiker in beeld

Indien er sprake is van verkoop aan eigenaar-gebruiker:
1.1 De inschrijver wordt eigenaar van de bedrijfskavel en is tevens gebruiker. Ja ü Nee 
> 2.1
Indien er sprake is van verkoop aan eigenaar (ontwikkelaar/belegger e.d.)met (deels) andere gebruiker(s):
1.2 De inschrijver heeft aangegeven welk bedrijf of welke bedrijven eindgebruiker is/zijn van de bedrijfskavel. Ja  Nee û
1.3 De eindgebruiker(s) van de bedrijfskavel is/zijn betrokken bij het vestigingsverzoek en voldoet/voldoen aan de algemene selectiecriteria. Ja  Nee û

1.2 en 1.3 ü

> 2.2

2. Bedrijfmatige activiteit(en)

Indien er sprake is van verkoop aan eigenaar-gebruiker:
2.1 De inschrijver heeft aangetoond dat de bedrijfskavel volledig en uitsluitend bebouwd en gebruikt zal worden voor eigen bedrijfsmatige activiteiten.  Ja  Nee û
2.2 Het bedrijf biedt geen (extra) terreinopslag op de bedrijfskavel, behalve voor zover deze noodzakelijk zijn voor de eigen bedrijfsvoering. Ja  Nee û

2.1 en 2.2 ü

> 3

Indien er sprake is van verkoop aan eigenaar met (deels) andere gebruiker(s):
2.3 De inschrijver heeft aangetoond dat de bedrijfskavel volledig en uitsluitend bebouwd en gebruikt zal worden voor bedrijfsmatige activiteiten van de gebruiker(s). Ja  Nee û
2.4 De inschrijver heeft aangetoond dat het geen ontwikkeling van (particuliere) opslagruimten of garageboxen betreft. Ja Nee û
2.5 De inschrijver biedt geen (extra) terreinopslag op de bedrijfskavel, behalve voor zover deze noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering van gebruikers. Ja Nee û

2.3 - 2.5 ü

> 3

3. Ruimtelijk

3.1 Het vestigingsverzoek is gebaseerd op een concreet bouw- en terreininrichtingsplan, waarbij rekening is gehouden met een realistische verhouding tussen de actuele benodigde kaveloppervlakte en eventuele voorziene uitbreidingsplannen van het bedrijf.

Ja 

Nee û
3.2 Het beoogde bouw-(en terreininrichting)plan voldoet aan het Omgevingsplan, inclusief de bouw- en gebruiksregels en het beeldkwaliteitsplan. 

Ja

Nee 

3.3 Het beoogde gebruik is toegestaan op basis van de lijst toegestane bedrijfsactiviteiten in de Staat van bedrijfsactiviteiten in het Omgevingsplan; Ja 

Nee 

3.4 Indien het bouw-(en terreininrichting)plan of gebruik niet voldoet aan het Omgevingsplan, is inzichtelijk gemaakt of afwijken van het bestemmingsplan wenselijk en haalbaar is.

Ja 

n.v.t.

Nee û

3.5 Indien aanvullende programmatische of ruimtelijke randvoorwaarden (bijv. t.a.v. archeologie, kabels & leidingen) worden gesteld bij de kaveluitgifte/-paspoort: het beoogde bouw-(en terreininrichting)plan of gebruik is voldoet aan de hierin gestelde voorwaarden. 

Ja 

n.v.t.

Nee û

Ja Nee û

3.1 - 3.5 ü

> 4 

4. Economie, werkgelegenheid en Duurzaamheid

4.1 Het bedrijf levert minimaal aantoonbaar een bijdrage aan/

zet zich in op de het vestigingskader gestelde thema’s:

Economie: binding

Werkgelegenheid: behoud of creëren 

Duurzaamheid: 

Nee û

4.1 ü

> akkoord

(Voorlopig) Resultaat 

Voldoet het bedrijf op basis van bovenstaande criteria 

aan de algemene selectiecriteria? (t/m 4 > akkoord)

Ja 

Nee 

> Afwijzing

Zijn er voor de bedrijfskavel meer gegadigden?

Ja

> Aanvullende criteria 

Nee

> Toewijzing

Toelichting / Bijzonderheden: 


Aanvullende Selectiecriteria

1. Herkomst 

1.1 Het bedrijf is gevestigd in: 

Gemeente Groningen

Regio Groningen-Assen

Elders in Nederland 

Buitenland

1.2 Er is sprake van een uitbreidingmogelijkheid door een bedrijf die reeds gevestigd is op en eigenaar van een direct aangrenzende kavel. Ja  Nee 
1.3 Er is sprake van een noodzakelijke verplaatsing (op verzoek) door (her)ontwikkeling of bestemmingswijziging binnen de gemeente.  Ja Nee

2. Economie

2.1 Het bedrijf heeft een aantoonbare samenwerking met en maakt gebruik van lokale/regionale gevestigde bedrijven of dienstverleners. Ja (5) Nee 
2.2 Het bedrijf heeft een aantoonbare samenwerking met één of meerdere onderwijsinstellingen. Ja (5) Nee 
2.3 Het bedrijf levert een actieve bijdrage aan lokale maatschappelijke projecten of initiatieven. Ja (5) Nee 
2.4 Het bedrijf is aantoonbaar actief betrokken bij de inzet voor of zichtbaarheid van het lokale/regionale ondernemers(klimaat). Ja (5) Nee
2.5 Het bedrijf introduceert een nieuwe sector of niche en (voorwaarde) versterkt hiermee de onafhankelijkheid van de regio.  Ja (10) Nee

3. Werkgelegenheid

3.1 Het bedrijf levert een aantoonbare bijdrage aan de werkgelegenheid ten behoeve van de arbeidsmarkt van de Groningen en haar regio. Ja (5) Nee 
3.2 Het bedrijf biedt aantoonbaar een evenredig aanbod van werkgelegenheid op meerdere opleidingsniveaus. Ja (5) Nee 
3.3 Het bedrijf draagt bij aan een inclusieve arbeidsmarkt en maatschappelijke participatie.  Ja (5) Nee 

3.4 Het bedrijf heeft bij aanvang een arbeidsintensiteit van: 

één antwoord/score

> 30 FTE per hectare (10)

25-30 FTE per hectare (8)

20-25 FTE per hectare (6)

10-20 FTE per hectare (4)

< 10 FTE per hectare (2)

3.5 Het bedrijf heeft een aantoonbare groeipotentie van het aantal werknemers binnen vijf jaar.  Ja (5) Nee

4. Duurzaamheid en Mobiliteit

4.1 De inschrijver heeft aangetoond bij te dragen aan de toekomstbestendigheid van het bedrijventerrein door het nemen van (extra) concrete maatregelen op het gebied van duurzaamheid in volgende categorieën:

Meerdere antwoorden mogelijk, opsomming van score

Energie (2)

Circulariteit en materialen (2)

Groen- en biodiversiteit (2)

Waterbeheer (2) 

Mobiliteit (2)

4.2 Het bedrijf realiseert naar verhouding in oppervlakte minimaal 10% groen op de bedrijfskavel. 

Ja (5)

Nee 

4.3 Het bedrijf maakt aantoonbaar gebruik van eigen (of gedeelde) energievoorzieningen. 

Ja (5) Nee

4.4 Het bedrijf draagt aantoonbaar bij aan duurzame mobiliteit door inzet van type bedrijfswagen en beschikbaar stellen van alternatief vervoer. 

Ja (5)

Nee 

4.5 Het bedrijf draagt aantoonbaar bij aan het stimuleren én faciliteren van duurzame mobiliteit in woon-werkverkeer. 

Ja (5) Nee 


Resultaat

1. Herkomst 

Is er sprake van prioritering op basis van herkomst? 

Ja  Nee 
Is er sprake van een onevenredig verschil op basis van de andere thema’s? 

Ja

> Heroverwegen en maatwerk

Nee

> Toewijzing

2. Economie
3. Werkgelegenheid
4. Duurzaamheid en Mobiliteit 
Totaal:
Conclusie:

Kavel toewijzen / afwijzen, 

Contact

Wilt u een afspraak maken of heeft u algemene vragen over het vestigen van uw bedrijf in de gemeente Groningen? Neem dan contact op met afdeling Economische Zaken. 

Indien u vragen heeft over een specifieke kavel op een bedrijventerrein, dan kunt u contact opnemen met afdeling Grond- en Vastgoedontwikkeling.

Zij zijn beide te bereiken via het telefoonnummer 14 050, of via het contactformulier.