Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Grijze of groene container

Is uw afvalcontainer kwijt of kapot? Of wilt u een extra container? Vraag het aan bij de gemeente.

Online aanvragen of schade melden

Vraag online uw grijze of groene container aan of meld een kapotte container.

U kunt een container aanvragen als:

  • er geen container stond bij uw nieuwe woning.
  • uw container vermist is.
  • u een extra container wilt. Let op: voor een extra container moet u betalen.

Belangrijke tekst: Woont u in een stadswijk met ondergrondse containers? Dan kunt u vaak een groene container aanvragenexterne-link-icoon.

Telefonisch aanvragen of schade melden

U kunt ook telefonisch een container aanvragen of een kapotte container melden. Bel hiervoor 050 367 1000.

Container inleveren

Wilt u uw extra container(s) weer inleveren? Bel 050 367 1000 om een afspraak te maken. De gemeente haalt de container(s) op de afgesproken dag.

Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Bel 14 050 of raadpleeg de Afvalapp.

Wat kost het aanvragen van een container?

De aanvraag (of reparatie) van een container is gratis als:

  • er geen container stond bij uw nieuwe woning.
  • uw container vermist is.
  • als u op een adres met een ondergrondse container woont en u wel gft wilt scheiden.
  • u een extra container wilt. Let op: een extra container kost geld.
Wat kost het aanvragen van een extra container?

Een extra container kost € 124,92 per jaar per container.

Kan ik van zowel de groene als grijze container een of meerdere extra aanvragen?

Ja, dat kan.

Wat zijn de voorwaarden voor het aanvragen van een groene container?

Woont u op een adres met ondergrondse containers? Dan kunt u toch een groene container aanvragen voor gft en etensresten. Aanvragen heeft alleen zin als:

  • u een schuur, tuin of andere ruimte hebt om de container veilig neer te zetten.
  • u de container op een plek aan de weg kunt zetten waar de vuilniswagen goed bij kan.
Hoe lang duurt het voordat mijn container geleverd wordt?

Wij streven ernaar om uw container binnen 5 werkdagen te leveren of vervangen.

Wat mag er in de grijze container?

De grijze container is voor restafval.

Wat mag er in de groene container?

De groene container is voor groente-, fruit- en tuinafval.

Wanneer moet ik de container aan de straat zetten?

Zet de container tussen 06:00 en 07:00 uur aan de straat.

Wanneer moet ik de container weer bij de straat weghalen?

Haal de lege container vóór 24:00 uur (op dag van leeghalen) weer van de straat.

Hoe moet ik de container aan de straat zetten?

Het deksel van de container moet dicht zijn. Zet containers die geleegd worden met een:

  • zijlader met de handvatten van de straat af.
  • achterlader met de handvatten naar de straat toe.
Hoeveel ruimte moet er rondom de container vrij zijn?

Er moet 50 cm rondom de container vrij zijn. Oók tussen twee containers.

Hoe zwaar mag mijn container zijn?

Een container mag maximaal 75 kilo zwaar zijn.

Hoe moet ik mijn container neerzetten als deze kapot is?

Als het mogelijk is, vragen we u de container leeg en zichtbaar bij de woning te zetten. U hoeft niet thuis te blijven voor reparatie of vervanging.

Is uw container of de hele straat niet geleegd?

Neem dan contact op met de gemeente: bel 14 050.

Mijn container is niet geleegd. Er hangt een label aan. Daarop staat dat de chip in de container kapot is of niet als legaal werd herkend. Wat moet ik doen?

Vraag vervanging van de chip aan. Doe dat via het webformulierexterne-link-icoon: klik op ‘Huisvuilcontainer schade’ en vul bij ’Omschrijving schade’ in dat de chip niet werkt. Of bel 14 050.