Pluktuin in Sint Annen

Weelderige bloemen en zingende bijen in Sint Annen

21 augustus 2024

Waar eerder een grasveldje lag, bloeien nu kleurige bloemen, aardbeien en tomaten. Bijen zoemen druk heen en weer. De entree van Sint Annen heeft een ware metamorfose ondergaan. De wens van de inwoners voor een dorpstuin ging met hulp van de gemeente in vervulling. “Mensen blijven vaak stilstaan als ze de tuin zien”.

Wat houdt dat eigenlijk in; een dorpstuin?

Vrijwilligster Trijntje Wildeboer lacht: “Dat moeten we zelf ook nog uitvinden. Dit is het eerste jaar dat alles tot bloei komt. In principe kunnen alle dorpsgenoten een bloemetje plukken en genieten van de tuin. We kijken hoe het gaat en of er nog wat overblijft voor de vlinders en andere insecten.”

Prachtig

En dat lijkt voorlopig zeker het geval. Weelderige veldbloemen,  bessenstruiken, frambozen, rabarber en kruiden maken de tuin aantrekkelijk voor voorbijgangers én insecten. “Als je op een paar meter afstand van de munt staat, hoor je het gezoem van de bijen. Dat is echt prachtig”, vertelt Trijntje.

Gedeelde wens

“Toen Sint Annen onderdeel werd van de gemeente Groningen werd ons gevraagd of wij bepaalde wensen voor het dorp hadden. Veel mensen hoopten dat er een dorpstuin kon komen. Een aantal inwoners wilde er echt voor gaan. Zo’n tuin heeft natuurlijk wel onderhoud nodig en dat doen we zelf”, aldus Trijntje.

Honderden helikopters

Met hulp van de gemeente werd de tuin aangelegd. Daarna kon het grote ontdekken beginnen. Veel planten bloeiden op, maar niet alle. De peterselie verpieterde, de tomatenplant stond te veel op de tocht. In het voorjaar haalden de inwoners honderden kleine esdoorntjes weg. “Ik denk dat we deze herfst een wedstrijdje voor de kinderen houden wie de meeste helikoptertjes - die uit de grote esdoorns naar beneden vallen - vindt”, lacht Trijntje.

Slakkeninvasie

Maar dat was nog niet alles. “De slakken kwamen, met honderden tegelijk, op de jonge plantjes af. De boer, van wie we het land pachten, raadde aan om iedere avond bij zonsondergang de slakken te verzamelen. Emmers hebben we gevuld. Maar nu hebben we bijna geen slakken meer. De tuin is zo mooi geworden. Ons werk is echt de moeite waard!”

Bewonderen

“Ik hoop dat deze tuin anderen inspireert”, zegt Trijntje. “De dorpstuin is een aanwinst voor het dorp. Het is heerlijk om in deze tuin te werken en ik leer er veel van. Er staat regelmatig iemand stil om de tuin te bewonderen en even een praatje te maken. Het is een fijne ontmoetingsplaats voor het dorp geworden.”

Denk ook mee met de gemeente Groningen. Word lid van het inwonerspanelexterne-link-icoon.

De pluktuin is tot mede tot stand gekomen met financiering van netbeheerder TenneT en de provincie Groningenexterne-link-icoon