Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

Bent u de komende 12 maanden in totaal meer dan 8 maanden in het buitenland? Geef uw verhuizing dan door aan de gemeente. U wordt dan uitgeschreven van uw adres. De gemeente geeft uw vertrek ook door aan andere overheidsorganisaties.

Wat u moet weten

• De dag waarop wij uw melding online ontvangen, geldt als vertrekdatum. Geef uw verhuizing dus door op de dag van vertrek.
  • Het is niet mogelijk om uw verhuizing naar het buitenland al eerder online door te geven.
  • Komt u binnen 8 maanden weer wonen in Nederland? Dan kunt u een briefadres aanvragen.

Al in het buitenland?

Meld uw vertrek dan alsnog zo snel mogelijk bij de gemeente. De dag waarop wij uw melding ontvangen, geldt als vertrekdatum. Een datum in het verleden opgeven is niet mogelijk.

Melding doen

Formulier zonder DigiD

Dit formulier alleen invullen als u geen DigiD hebt en ook geen DigiD kunt aanvragen.

Verhuizing doorgevenexterne-link-icoon

Naar het loket

U kunt ook naar het loket komen om uw verhuizing door te geven. U kunt alleen voor uzelf en inwonende gezinsleden een verhuizing naar het buitenland doorgeven.

Afspraak maken >externe-link-icoon

Nodig tijdens uw afspraak:

1. Geldig identiteitsbewijs van uzelf en alle inwonende gezinsleden.
  2. Als een familielid op uw adres blijft wonen, dan moeten alle familieleden die van uw adres vertrekken meekomen naar de afspraak. Dit geldt ook voor personen jonger dan 18 jaar.

In plaats van online kunt u de verhuizing ook melden per post. Dat kan op zijn vroegst 4 weken van tevoren en op zijn laatst op de dag van uw vertrek.

Stuur een brief naar: Gemeente Groningen, postbus 30026, 9700 RM Groningen. Stuur het volgende mee:

• Uw persoonsgegevens.
  • Datum van uw emigratie.
  • Uw oude en nieuwe adres.
  • Namen van personen die meeverhuizen.
  • Kopie geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) van alle verhuizenden.
  • Uw handtekening.

U kunt alleen voor uzelf en inwonende gezinsleden een verhuizing naar het buitenland doorgeven. Lees alle mogelijkheden op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon.

Bent u niet bevoegd om voor een ander gezinslid de verhuizing naar het buitenland door te geven? Geef dan apart van elkaar de aangifte van verhuizing naar het buitenland door.

Blijven er één of meerdere gezinsleden achter op uw woonadres? Dan moet iedereen die vertrekt zelf langskomen bij de gemeente, ook minderjarigen. U moet hiervoor een afspraak maken. Plan uw afspraak binnen 5 werkdagen voor uw vertrek.

Afspraak maken >externe-link-icoon

Als alle gezinsleden vertrekken, hoeft niemand zelf langs te komen.

Goed om te weten

• Na uw aangifte wordt u uitgeschreven uit de BRP en ingeschreven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI).
  • Een verhuizing naar het buitenland kan gevolgen hebben voor uw huurtoeslag, eventuele studiefinanciering, toekomstige uitkeringen en uw belastingen.
  • Als u online aangifte doet kan de bevestiging van uw emigratie misschien in uw spambox terecht komen. Houd dat goed in de gaten. Ongeveer 3 dagen na uw vertrekdatum kunt u controleren of uw verhuizing is verwerkt op mijn.overheid.nlexterne-link-icoon