Veelgestelde vragen over parkeren
De meestgestelde vragen over betaald parkeren in de stad Groningen.
Uitbreiding betaald parkeren
Waarom staan er steeds minder parkeerautomaten op straat?
In de woonwijken worden parkeerautomaten niet of nauwelijks gebruikt. Vooral bewoners of bezoekers van die bewoners parkeren er. Ze doen dat met een bewoners- of bezoekersvergunning. Daar is geen automaat voor nodig.
Mensen die wél per uur moeten betalen, doen dat steeds vaker digitaal. Bijna 75% van de mensen die per uur betaalt voor een parkeerplaats, doet dat via een app (Parkmobile, Yellowbrick e.a.). Dat betekent dat nog maar een kwart van de parkeertransacties plaatsvindt aan de parkeerautomaat. Omdat het aantal transacties per app blijft groeien, verwachten we in de toekomst zelfs helemaal geen parkeerautomaten meer nodig te hebben.
Daarom hebben we in de nieuwe parkeerzones minder parkeerautomaten geplaatst dan u misschien gewend was of verwacht had. De automaten die we wél geplaatst hebben, staan op plekken waar we veel kortparkeerders verwachten – bijvoorbeeld bij winkelcentra, huisartsen of verzorgingshuizen.
Welke apps zijn er om te parkeren?
In Nederland zijn er veel apps om mobiel te kunnen parkeren. Iemand die een app gebruikt om te parkeren, hoeft zijn of haar kenteken niet meer in te voeren bij de parkeerautomaat. Dat scheelt lopen. Ook scheelt het in de kosten: een app rekent alleen de daadwerkelijk geparkeerde tijd af.
De bekendste en populairste parkeerapps zijn ANWB Parkeren, Parkmobile en Yellowbrick. Elke app heeft eigen voor- en nadelen, dus oriënteer u op de app die het best bij u past.
Mijn adres is uitgesloten van het recht een straatparkeervergunning te kopen. Waarom is dat?
Om de parkeerdruk verder omlaag te brengen en ruimte voor de andere functies van de straat te creëren, sluiten we soms bewoners uit van het recht op een straatparkeervergunning. Zij mogen dan niet op straat parkeren.
Voor deze bewoners zijn er parkeervoorzieningen op eigen terrein. Soms is een plek in een eigen parkeervoorziening duurder. De prijs van zo’n plek mag de eigenaar van de parkeerplek zelf bepalen. Een eigen plek heeft ook duidelijke voordelen: u hoeft nooit te zoeken naar een plekje en uw auto staat (vaak) droog en veilig. Ook willen we graag dat bewoners zich er van tevoren van op de hoogte hebben kunnen stellen, via de makelaar bijvoorbeeld.
Ik krijg mantelzorg. Kan ik extra uren krijgen?
Krijgt u mantelzorg? Dan kunt u gratis de uren op uw bezoekersvergunning laten verhogen naar 24 uur per week. U kunt dit aanvragen via het contactformulier. Geef ook aan waarom u mantelzorg ontvangt.
Wat is het verschil tussen de 2e en de 3e schil?
Sommige wijken liggen verder van de binnenstad af. Als ze achter infrastructurele grenzen liggen (zoals de ringweg of het spoor naar Delfzijl), verwachten we daar minder ‘vreemdparkeerders’ en forenzen. Bewoners van zulke wijken betalen daarom een lager tarief. Bekijk de tarieven.
Vergunningen
Hoe log ik in op mijn account?
Ga naar aanvraagparkeren.groningen.nl
Hoe kan ik mijn kenteken wijzigen en hoe vaak mag dat?
U kunt uw kenteken zo vaak wijzigen als u zelf wilt, mits u het kenteken op naam hebt of een verklaring kunt toevoegen. Let er wel op dat het kenteken van de auto waarmee u parkeert, in uw parkeeraccount staat vermeld.
Wat is het verschil tussen een vergunning en een ontheffing?
Met een vergunning is het toegestaan om te parkeren in een parkeervak. Met een ontheffing mag je niet parkeren, maar mag je het venstergebied in- en uitrijden. Een vergunning wordt voor 1 jaar afgegeven en een ontheffing voor een korte periode.
- De vergunningen zijn opgenomen in de parkeerbelastingverordening: u betaalt daarvoor dus belasting.
- De ontheffingen zijn opgenomen in de legesverordening: daarvoor betaalt u leges.
Waar kan ik de inlogcodes van de bezoekersvergunning vinden?
In uw parkeeraccount klikt u op uw actieve vergunning. Onder het tabblad ‘documenten’ staat een brief, met daarin rechts bovenin uw meldnummer en pincode.
Ik heb de auto van een vriendin/ouders van buiten de stad te leen, kan ik een vergunning aanvragen?
Het kenteken staat niet op naam van de aanvrager van de vergunning. Daarom kunt u geen bewonersvergunning aanvragen.
Hoe lang duurt het voordat ik een vergunning kan krijgen als ik op de wachtlijst sta voor de Binnenstad Diepenring of Binnenstad-Oost?
De wachttijd is helaas niet aan te geven. Dat heeft te maken met het verloop van de uitgifte. In een periode van veel verhuizingen kan het heel snel gaan.
Kan ik ook in termijnen betalen?
Nee, het is niet mogelijk om in termijnen te betalen. Als de vergunning per 1 mei ingaat, betaalt u de laatste 8 maanden van het jaar in 1 keer.
Parkeerautomaten
Geldt er ook een maximale parkeerduur bij de parkeerautomaat in Groningen?
Er geldt geen maximale parkeerduur bij de automaat, dus na het betalen voor de eerste 2 of 3 uur, is het mogelijk weer voor de volgende uren te betalen.
Wel is de parkeerduur ingesteld op het maximum als je gaat betalen bij de automaat. Je kunt niet langer dan voor die duur in 1 keer betalen.
Overige vragen
In mijn buurt zijn niet genoeg parkeerplaatsen. Ik kan mijn auto vaak niet voor de deur parkeren. Is hier wat aan te doen?
Lees op de webpagina Parkeermaatregelen gemeente Groningen wat de gemeente doet om de parkeerdruk in de stad aan te pakken en wat u zelf kunt doen als u parkeeroverlast ervaart.
Kan ik een parkeerplek van de gemeente kopen of huren?
De gemeente verkoopt of verhuurt geen parkeerplekken aan particulieren. In de wijken met betaald parkeren wordt de schaarste in openbare ruimte verdeeld door middel van parkeervergunningen. Naast een parkeervergunning op straat is het mogelijk om een parkeerabonnement af te sluiten in één van de parkeergarages in de stad. Ook kunt u misschien een plek huren in een van de buurstallingsgarages.
Kunnen de parkeervakken in mijn straat gemarkeerd worden?
Ja, dat zou kunnen. Deze werkzaamheden combineert de gemeente zoveel mogelijk met andere werkzaamheden - bijvoorbeeld grootschalig onderhoud aan het wegdek of de riolering. Dat is werk- en kostenbesparend. Stel een vraag over de planning van onderhoudswerkzaamheden en geef daarbij aan om welke parkeervakken het gaat.
Kunnen de parkeervakken in mijn straat groter worden gemaakt?
Voor de afmeting van parkeervakken vallen wij terug op ons vastgesteld parkeerbeleid. Hierin staat beschreven welke eisen wij stellen aan de afmetingen van parkeervakken. De ruimte voor de parkeervakken zijn afgestemd op gangbare personenauto’s.
Er staat een auto voor mijn uitrit; wat nu? Kan de gemeente een wit kruis aanbrengen om dit te voorkomen?
Parkeren voor een inrit of uitrit mag niet. De bewoner wordt dan gehinderd bij het in- of uitrijden. Neem in dat geval contact op met de politie (0900 8844). Of bel 14 050 tijdens kantooruren. De gemeente brengt alleen een wit kruis aan als een uitrit niet duidelijk zichtbaar is of als 'signaal' om op kruispunten aan te geven waar het verkeer niet mag stilstaan.
Er staat een foutgeparkeerde auto in mijn straat. Wat is hier aan te doen?
Parkeren mag niet op een plek die daarvoor niet is bestemd. Een voertuig staat foutgeparkeerd als het bijvoorbeeld:
- Gevaar oplevert voor andere weggebruikers
- Het trottoir blokkeert
- Andere geparkeerde auto’s blokkeert
- Illegaal op een gehandicaptenparkeerplaats staat
- Langere tijd op een laad- en loshaven staat
- Op een plek staat waar een wegsleepregeling geldt
- Op een parkeerplaats die is gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s (oplaadpunt) en het voertuig niet is aangesloten op het oplaadpunt.
Tijdens kantooruren kunt u bellen met Handhaving via telefoonnummer 14 050.