Zorgfraude of misbruik van zorg melden
De gemeente geeft jaarlijks veel geld uit aan zorg of hulp voor inwoners die dat nodig hebben. Soms komt dit geld niet op de juiste plek terecht of is de kwaliteit van zorg onvoldoende. Iemand krijgt bijvoorbeeld niet de zorg waarvoor betaald wordt. Denk aan een zorgverlener die minder vaak langskomt dan is afgesproken.
Denkt u aan zorgfraude of misbruik van zorg? Meld dit.
Klopt er iets niet of vermoedt u dat er iets niet klopt? Denkt u dat u of iemand in uw omgeving slachtoffer is van zorgfraude? Komt de zorgaanbieder afspraken niet na? Geef dit dan aan ons door. Wij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u aan ons geeft.
Het kan zijn dat uw melding bestemd is voor een andere afdeling van de gemeente of een WIJ-team. In dat geval sturen wij uw melding door naar de juiste plek. Dan informeren wij u hierover.
Voorbeelden van situaties die u kunt melden
- Iemand krijgt minder uren zorg dan is afgesproken.
- Iemand ontvangt persoonsgebonden budget (pgb), maar heeft dit niet nodig. Of iemand gebruikt het geld voor iets anders dan het inkopen van zorg.
- Iemand krijgt niet of minder zorg dan waarvoor wordt betaald.
- Iemand krijgt hulp in het huishouden terwijl hij of zij dat zelf kan. Of iemand krijgt een scootmobiel terwijl dat niet echt nodig is.
- Een zorgverlener of zorgaanbieder gebruikt de DigiD of bankpas van een cliënt.
- Geld voor zorg wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld uitstapjes, cadeautjes en etentjes.
- Een zorgverlener die niet de juiste diploma’s heeft.
- U maakt zich zorgen over de manier waarop de zorgverlener met de cliënt omgaat.
Video zorgfraude
In deze video leggen wij uit waarom het belangrijk is om melding te maken van uw twijfels over zorg of vermoeden van zorgfraude.
Na uw melding
De toezichthouder van de gemeente onderzoekt uw melding. De gegevens van de mensen die betrokken zijn bij het onderzoek zijn beschermd. Daarom kunnen we u meestal geen informatie geven over het resultaat van het onderzoek.