Straatfeest of ander klein evenement melden

Wilt u een evenement voor een kleine groep organiseren (maximaal 200 mensen), zoals een straatfeest, buurtfeest of klein sporttoernooi? Dan moet u dit minimaal 3 weken van tevoren melden aan de gemeente.

Wat u moet weten

• Meld het kleine evenement minimaal 3 weken van tevoren.
  • U moet voldoen aan de voorwaarden. Voldoet u daar niet aan, vraag dan (zeer ruim van tevoren) een evenementenvergunning aan.

Organiseert u een buurt- of wijkevenement voor Koningsdag 2024? Doe uw aanvraag voor 21 februari 2024.

Na uw melding

• U krijgt een bevestigingsmail.
  • De gemeente beoordeelt uw melding. Als u binnen 10 werkdagen na uw melding geen bericht hebt ontvangen, dan kan uw evenement plaatsvinden.
  • Als u hebt gemeld dat u zwak alcoholische dranken gaat schenken of verkopen, dan hebt u een ontheffing nodig. Vul daarvoor dit aanvraagformulier in. Zwak alcoholisch wil zeggen: drank met minder dan 15% alcohol, zoals bier en wijn.

Voorwaarden

• Er komen niet meer dan 200 bezoekers of deelnemers.
  • Het evenement wordt gehouden tussen 09:00 en 24:00 uur of op zondag tussen 13:00 en 24:00 uur.
  • U plaatst een paar kleine objecten (bijvoorbeeld een springkussen, tent, gasfles) die per stuk minder groot zijn dan 15 m2.
  • Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, het (brom)fietspad of een parkeerplaats.
  • Het evenement vormt geen belemmering voor het verkeer en de hulpdiensten.
  • Het evenement vindt plaats op één locatie (geen route) en niet op het water.
  • Het evenement vindt niet plaats binnen de Diepenring en/of het Westerhavengebied van de stad Groningen.
  • Het is duidelijk wie de organisator van het evenement is. Deze is minimaal 18 jaar oud.
  • Het geluid dat u maakt, is maximaal 70 dB(A) en 85 dB(C).
  • Er wordt geen muziek ten gehore gebracht voor 09:00 uur en na 23:00 uur.
  • U maakt geen reclame om mensen buiten de doelgroep aan te trekken (bijvoorbeeld: de doelgroep bij een straatfeest zijn de bewoners van uw straat).

Een melding doen is gratis.

Contact

Wilt u een klein evenement organiseren waarvoor een melding nodig is. Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen met u wat er mogelijk is.

Gebruik het contactformulierexterne-link-icoon en vul als onderwerp 'Evenement' in. Of bel 14 050.