Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
STARTPUNT wOONCOÖPERATIE.

Startevenement samen zelfbouwen 12 november

09 oktober 2024

Het Startpunt Wooncoöperatie is geopend. Om dit te vieren organiseert de gemeente samen met het Startpunt een evenement op dinsdag 12 november om 19:30 uur in De Puddingfabriek. Tijdens het evenement komen inwoners meer te weten over wat een wooncoöperatie is en hoe ze een initiatief kunnen starten voor het samen zelfbouwen. Ook ontmoeten ze op dit evenement andere inwoners, die net als zij, meer regie willen over hun woning en woonomgeving. De gemeente Groningen wil meer ruimte geven aan eigen initiatieven voor samen zelfbouwen. Dit najaar nog, stelt de gemeente twee locaties binnen en buiten de stad beschikbaar voor wooncoöperaties.

Wethouder Rik van Niejenhuis: ‘Het startpunt informeert, inspireert en ondersteunt inwoners bij het verder brengen van mooie woonideeën. Deze andere manier van woningen bouwen past ook bij de ambitie van onze gemeente om te zorgen voor een passend huis voor iedereen. Benieuwd naar mogelijkheden voor samen zelfbouwen? Graag tot dinsdag 12 november.’

Wat is een wooncoöperatie?

Een wooncoöperatie is een groep mensen die het heft in eigen hand neemt op het gebied van wonen. De groep zet zich actief in om samen een woongebouw te laten bouwen, waar ze met elkaar betaalbaar kunnen huren. Voorbeelden hiervan zijn: de Ebbingehof en de oude Borgmanschool. De bewoners richten een vereniging op: een coöperatie. In deze vereniging zijn ze samen verantwoordelijk voor én eigenaar van de woningen. Deze collectieve woonvorm heeft geen winstoogmerk. Dit zorgt voor betaalbare woningen op lange termijn. Ook woon je met mensen die dezelfde ideeën hebben over wonen en kun je meer samendoen in gemeenschappelijke ruimtes.

Startpunt Wooncoöperatie

Het Startpunt is dé plek waar inwoners van de gemeente Groningen terecht kunnen voor informatie, inspiratie en ondersteuning als ze een wooncoöperatie willen starten of zich bij een groep willen aansluiten. Ook brengt het Startpunt mensen met dezelfde wensen bij elkaar. Aanmelden voor het startevenement? Of inschrijven voor de nieuwsbrief? Kijk op de website van het Startpuntexterne-link-icoon.

Een passend huis voor iedereen

De gemeente bouwt en verhuurt zelf géén woningen. Wél zorgt de gemeente voor regie op wonen. Om te zorgen voor een thuis voor iedereen. Zo bieden wij door het openen van dit Startpunt onze inwoners hulp aan, om hun initiatieven om samen zelf te bouwen van de grond te krijgen.