Recordtoename van ruim 167.000 zonnepanelen in 2023

06 december 2023

Het aantal zonnepanelen in de gemeente Groningen is flink gestegen, zo blijkt uit recente tellingen. Er kwamen maar liefst 96.900 panelen bij op daken en 70.400 panelen in een zonnepark op bedrijventerrein Roodehaan. Nog niet eerder groeide het aantal panelen zo hard als afgelopen jaar. In totaal leveren nu ruim 690.000 panelen hernieuwbare energie op voor de inwoners van de gemeente.

Er zijn ongeveer 2 miljoen zonnepanelen nodig om in 2035 CO₂ neutraal te zijn. Hiervoor moeten er nog ruim een half miljoen panelen op daken bij en een kleine miljoen zonnepanelen in zonneparken.

Nog veel lege daken van bedrijven

Ook op bedrijfsdaken zijn dit jaar meer zonnepanelen bijgekomen dan in voorgaande jaren. Kwamen er vorig jaar slechts 6.400 panelen bij, dit jaar waren het er 10.700 stuks. Desondanks liggen de meeste zonnepanelen nog steeds op daken van woningen. Het aandeel zonnepanelen op daken is 64% van het totaal, op bedrijven 17%. Dit is opvallend, want bedrijfspanden zijn vaak plat en bieden veel ruimte. Groningen Werkt Slim – het loket voor vragen over duurzame energie voor ondernemers – verklaart de achterstand door ongeschikte dakconstructies, verzekeringstechnische obstakels, krapte op het elektriciteitsnetwerk en complexe eigendomssituaties. Er wordt daarom samen met de bedrijvenverenigingen bekeken hoe ze deze uitdagingen het hoofd kunnen bieden.

Ontwikkelingen zonneparken

Hoewel daken en parkeerterreinen de voorkeur hebben, blijven zonneparken belangrijk voor de restopgave. Deze zomer is het eerste zonnepaneel gelegd in zonnepark Fledderbosch in Garmerwolde. Dit park wordt begin 2024 in gebruik genomen en draagt met ruim 185.000 panelen aanzienlijk bij aan het verduurzamen van de gemeente. Het geplande zonnepark in Meerstad-Noord voorziet op termijn in ruim 380.000 panelen. De gemeente streeft ernaar dit park in 2026 in gebruik te nemen.

Investeren in panelen blijft een verstandige keuze

Ondanks de toename van het aantal zonnepanelen op daken dit jaar, heeft het imago van zonnepanelen geleden onder diverse ontwikkelingen. Door de aangekondigde afbouw van de salderingsregeling en de invoering van een terugleververgoeding voor zonnepanelen rijst de vraag of het nog steeds slim is om er in te investeren. Volgens de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, Milieu Centraal en andere experts is het antwoord hierop nog steeds een volmondig “ja”. De terugverdientijd voor panelen is van gemiddeld 5 jaar verlengd naar 6 à 7 jaar. Echter, tijdens de resterende jaren dat de panelen in gebruik zijn (±15 jaar), wordt nog steeds gratis duurzame energie opgewekt. Inwoners die twijfelen over de investering of hulp nodig hebben in de keuzes kunnen vrijblijvend en gratis advies opvragenexterne-link-icoon bij energieadviseurs van de gemeente.