Parttime ondernemen in de bijstand

Woont u in de gemeente Groningen, hebt u een bijstandsuitkering en wilt u graag parttime ondernemen (PTO)? Dan is deze regeling misschien iets voor u.

Doe mee!

Hoe mooi is het als je met je passie en talenten gaat werken?  Parttime ondernemen biedt u de mogelijkheid om laagdrempelig te ondernemen binnen de participatiewet.

Geïnteresseerd in parttime ondernemen? Vul het onderstaande aanmeldformulier in, stuur deze op en dan zal de ondernemerscoach zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.

Aanmelden >externe-link-icoon

Informatiebijeenkomst

Nadat de gemeente uw bericht heeft ontvangen, krijgt u een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst.

Tijdens de informatiebijeenkomst:

• Hoort u wat parttime ondernemen inhoudt.
  • Hoe de gemeente u daarbij ondersteunt.
  • Als u aan de voorwaarden van PTO voldoet krijgt u toestemming voor deelname aan het  programma 'Werken aan Ondernemen'.

In 'Werken aan Ondernemen' doet u mee aan in totaal 9 workshops in 5 weken tijd. Deze zijn vrijwillig maar niet vrijblijvend! Daar werkt u met de ondernemerscoaches onder andere aan uw ondernemersplan, financiën, klanten/doelgroepen, netwerk en marketing. Als u 'Werken aan Ondernemen' met succes afrondt (en dus een ondernemersplan met passende begroting overlegt) kunt u toestemming krijgen om te gaan ondernemen.

Let op: U krijgt pas toestemming om parttime te ondernemen als u aan alle voorwaarden voldoet.

• U hebt een eenmanszaak zonder personeel.
  • U hoeft geen grote investeringen te doen om uw bedrijf op te starten.
  • U besteedt niet meer dan 1225 uur per jaar  aan uw onderneming.
  • U bent naast uw onderneming beschikbaar voor werken in loondienst.
  • Wanneer u schulden hebt krijgt u altijd eerst een gesprek met een coach om te kijken wat wel of niet mogelijk is.
  • U houdt uw financiële administratie goed bij, welke voor de ondernemerscoach inzichtelijk moet kunnen zijn.

Wat u verder moet weten

• Als u gebruik maakt van de regeling, mag u een deel van uw inkomsten met zelfstandige activiteiten verdienen.
  • Bij de start van uw bedrijf moet u zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK).
  • Door parttime te ondernemen, verdient u geld met waar u goed in bent en hebt u minder bijstand nodig. Als de zaken goed gaan, hebt u op termijn misschien helemaal geen bijstandsuitkering meer nodig.
  • Met het bedrijf dat u wilt starten hoeft u weinig kosten te maken. De kosten mogen niet hoger zijn dan 50% van de omzet

Liever fulltime ondernemen?

Dan kunt u bij de gemeente een beroep doen op bijstand voor zelfstandigen

Informatie over ondernemerschap vindt u onder andere op de sites van:

Meer informatie leest u in de PTO beleidsregels.

Contact

Bel 14 050 (verkort nummer) of neem contact met ons op via het contactformulierexterne-link-icoon.

U krijgt binnen maximaal 2 weken antwoord.