Openbare laadpalen

Steeds meer Groningers rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. We verspreiden de laadpalen goed over de stad.

Parkeerdruk geen reden om laadpalen niet te plaatsen

Parkeerdruk is geen reden voor het wel of niet plaatsen van een laadpaal. De parkeerdruk is op heel veel plekken in Groningen hoog. Als we laadpalen alleen konden plaatsen op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan zouden we niet voldoende laadpalen kunnen plaatsen. 

Laadpalen en parkeerplekken

Door het plaatsen van laadpalen verandert niet het totale aantal parkeerplekken in een buurt. Wel verandert het gebruik van een aantal van die parkeerplekken. Niet-elektrische auto’s mogen namelijk niet parkeren op een plek die is gereserveerd voor opladen.

Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? Dan kunt dit melden.

Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?

We plaatsen laadpalen omdat het aantal elektrische auto’s in de stad sterk groeit. Daardoor groeit ook de behoefte aan openbare laadpunten. Nieuwe en tweedehands elektrische auto’s worden steeds beter betaalbaar. De Rijksoverheid wil dat in er 2030 alleen nog nieuwe auto’s komen die elektrisch rijden. En dat er geen nieuwe auto’s komen die rijden op benzine, diesel of gas. 

Kaart

De gemeente heeft in kaart gebracht wat geschikte locaties zijn voor nieuwe openbare laadpalen. Hiermee kunnen wij in de hele gemeente een openbare laadpaal plaatsen op loopafstand van de aanvrager. Bekijk deze locaties bij u in de buurt op de plankaart. 

Bekijk de kaart >externe-link-icoon

De locaties zijn gekozen op basis van een aantal richtlijnen, zoals voldoende ruimte op de stoep voor rolstoelgebruikers en een acceptabele loopafstand voor de e-rijder. Deze richtlijnen staan in de afwegingscriteria. Deze criteria worden regelmatig geactualiseerd zodat deze overeenkomen met de nieuwste inzichten en regelgeving.

Opladen bij een openbare laadpaal

U kunt de openbare laadpalen gebruiken met een geldige laadpas. U laadt op met minimaal 3,7 kW. Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk worden geladen en wat voor kabel u gebruikt.

Prijzen

Het tarief van de laadpalen van de gemeente Groningen is 42,37 eurocent per kWh incl. BTW. Het precieze tarief dat u betaalt aan de laadpaal is afhankelijk van uw laadpas in combinatie met de laadpaalaanbieder. Mogelijk brengt uw laadpasaanbieder extra kosten in rekening zoals een starttarief en/of transactiekosten. U kunt dit navragen bij uw laadpasaanbieder. 

Parkeren bij een laadpaal 

De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Uw elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als uw auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal.   

Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? Dan kunt u dit melden.

Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen, net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal.  

Laadpaalkleven 

Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een laadplek langer dan nodig bezet houdt. We handhaven niet op laadpaalklevers.   

Bij de start van het laden weet u niet hoeveel tijd het opladen kost. De rijder kan de auto dus pas verplaatsen als er vanuit de auto een melding komt. Het kan gebeuren dat de rijder de auto niet meteen kan verplaatsen. Het geven van een boete is dan niet redelijk.    

Elektrische scooter, brommobiel of biro 

U mag niet bij een openbare laadpaal een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, step of andere light electric vehicle (LEV) opladen met een verloopstekker. Dit is om veiligheidsredenen. De verloopstekker kan namelijk losraken. Ook is er geen communicatie mogelijk tussen laadpaal en voertuig. Zo kunt u niet veilig kunt opladen.   

Sommige LEV’s hebben een uitneembare accu. Die kunt u via een gewoon stopcontact thuis of onderweg opladen.  

Veelgestelde vragen

We ontvangen veel aanvragen voor openbare laadpalen. De wachttijd is op dit moment lastig in te schatten maar we verwachten dat deze wel kan oplopen tot een jaar. 

Nee, dat is niet toegestaan. 

Nee, dat mag niet. De gemeente Groningen is verantwoordelijk voor de veiligheid van de openbare ruimte. Daarom staan we dat niet toe op welke wijze dan ook.  

Wanneer de laadplekken zich in betaald-parkeren gebied bevinden moet er ook betaald worden voor het parkeren.

Een laadplek is geen parkeerplek. Als de auto is opgeladen, moet u deze verplaatsen naar een regulier parkeervak, zodat de volgende elektrische auto de laadpaal kan gebruiken. U mag de auto wel gedurende de nacht aan de laadpaal laten staan en pas de volgende ochtend weer weghalen als de auto is opgeladen. 

Er zijn in onze gemeente verschillende aanbieders van openbare laadinfrastructuur. Zie voor de actuele kosten de website of app van de betreffende aanbieder. 

Doe een melding of bel 14 050. De gemeente Groningen kan handhaven op foutgeparkeerde auto’s. Bij het parkeervak staat een bord dat aangeeft dat het parkeervak alleen voor elektrische auto's is. 

Op de laadpaal staat waar u dit kan melden. 

De aanbieders van laadpalen zorgen dat de laadpalen worden geplaatst, gebruikt kunnen worden en zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij een storing neemt u daarom contact op met de aanbieder van de laadpaal: 

  • Gemeente Groningen / Heijmans 088-4345651
  • Allego 088 033 3033 of via info@allego.eu

U krijgt dan een helpdeskmedewerker aan de telefoon die het laadpaalnummer aan u vraagt. Dit nummer staat op de paal. In veel gevallen kan de medewerker de storing op afstand verhelpen. Kan het niet op afstand dan komt een monteur zo snel mogelijk naar de laadpaal.

Doe een melding of bel 14 050. 

Bekijk de locaties op de pagina kaart openbare laadpalenexterne-link-icoon

Nee, dit kan niet. We willen elektrisch rijden stimuleren en zorgen voor voldoende oplaadpunten. Met 2 laadplekken bij de laadpaal kan deze optimaal worden gebruikt. 

Een laadpaal wordt pas geplaatst op het moment dat er vraag ontstaat vanuit de buurt. Er wordt een locatie gezocht binnen ongeveer 250 meter van het aanvraagadres. Daardoor kan het zijn dat de aanvrager in een andere straat woont dan waar de laadpaal wordt geplaatst. 

Wij plaatsen laadpalen op aanvraag van bewoners, forenzen en deelauto-aanbieders. Ook plaatsen we laadpalen bij als ze erg goed gebruikt worden en niet langer in de vraag kunnen voorzien.

Voor meer informatie zie afwegingscriteria openbare laadinfrastructuur (pdf 265 kB)

Alle openbare laadpalen in onze gemeente zijn getest en goedgekeurd door stichting Elaad en voldoen aan alle Europese richtlijnen met betrekking tot de veiligheid van laadinfrastructuur. 

Lees het document laadoplossingen voor elektrische auto's binnen de vveexterne-link-icoon (vereniging van eigenaren).

Nadat het verkeersbesluit is gepubliceerd, hebt u 6 weken de tijd om bezwaar in te dienen. Daarna is het verkeersbesluit vastgesteld, waarmee ook de mogelijkheid om bezwaar in te dienen vervalt. U kunt via uw bezwaar indienen via bezwaar maken

Kijk op oplaadpalen.nlexterne-link-icoon  om te zien waar de snelladers staan, of download de app van uw laadpasaanbieder.

Documenten