Monitoren van drukte met slimme sensoren

Begin september 2020 is de gemeente begonnen met de aanleg van een monitoringsysteem in de binnenstad. Dit monitoringssysteem houdt bij hoe druk het is met fietsers en voetgangers. Vanaf eind oktober 2020 is het systeem actief.

Waarom

We gebruiken beeldsensoren, omdat deze meerdere vervoerstypen tegelijk kunnen meten, namelijk voetgangers en fietsers. We krijgen zo een beter en betrouwbaarder beeld van het verkeer op verschillende momenten van de dag.

Het monitoringssysteem helpt om inzicht te krijgen in waar het te druk is. Als een gebied te druk wordt, dan kan de gemeente snel ingrijpen door bijvoorbeeld fietsers om te leiden. Zo krijgt de bezoeker van de binnenstad meer ruimte. Ook willen wij het systeem inzetten om corona verder onder controle te krijgen.

Privacy

Het systeem waarborgt de privacy en voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Er is ook een Privacy Impact Assessment gemaakt. Noodzakelijke maatregelen zijn genomen, getoetst en voldoen aan regelgeving omtrent privacy.

Uitleg over de sensoren

• De sensoren zien eruit als witte kubusjes, zo groot als een halve liter melkpak.
  • De sensoren (totaal 20) hangen op verschillende punten in de binnenstad. Op onderstaande kaart kunt u zien waar een sensor hangt.
  • De sensoren blijven tot oktober 2024 hangen.
  • De sensoren kunnen geen personen herkennen.
  • De sensoren zetten de beelden direct om in data. Dat is aantallen fietsers en voetgangers per tijdshoeveelheid.
  • De sensoren maken geen beelden, slaan geen beelden en sturen geen beelden door.
  • Er kan niet ‘live’ worden meegekeken met de sensor.
  • Het systeem of sensor kan een individu niet volgen.
  • Het Nederlandse bedrijf Technolution levert de sensoren. Meer informatie kunt u vinden op technolution.euexterne-link-icoon

Kaart slimme sensoren binnenstad