Locatie woonwagenbewoners

Locatie bij De Kring in beeld als extra locatie woonwagens

16 oktober 2024

Het gedeelte tussen de bocht in de Johan van Zwedenlaan en de Peizerweg is in beeld als nieuwe locatie voor woonwagenbewoners. Het gaat om ongeveer 30 nieuwe woonplekken. De woningnood is hoog in onze gemeente, ook voor woonwagenbewoners. De wachttijd voor een woonwagenstandplaats is opgelopen naar meer dan tien jaar. Deze locatie Johan van Zwedenlaan kwam na een zorgvuldige zoektocht als meest gunstige uit de bus. De gemeente gaat nu een haalbaarheidsonderzoek doen waarbij we nog preciezer onderzoeken wat bijvoorbeeld de financiële, juridische en technische gevolgen zijn om voor deze locatie te kiezen.

Groningen moet een fijne woongemeente zijn met een passend thuis voor iedereen. De gemeente zet zich daarom ook in voor inwoners die liever anders wonen. Niet in een standaard koop- of huurwoning, maar bijvoorbeeld in een tiny house, woonboot of woonwagen.

Waarom op deze locatie?

De gemeente heeft daarom onlangs beleid gemaakt voor de woonwagencultuur. Wethouder Rik van Niejenhuis: “Daarmee geven wij aan dat woonwagenbewoners het recht hebben om te leven volgens hun cultuur. Zoals het wonen met familie dicht bij elkaar. Belangrijk punt uit het nieuwe beleid is dat er meer plekken voor woonwagenbewoners moeten komen in het westen van de stad. Omdat daar al woonwagenplekken zijn en bewoners op die plek dicht bij hun familie kunnen wonen. Ook zijn er landelijke regels die bepalen dat er meer ruimte moet komen voor woonwagens. Om die redenen kijken we naar deze locatie.”

Hoe gaat het verder?

De gemeente gaat nu nog preciezer onderzoeken of deze locatie haalbaar is. Geeft het onderzoek aan dat de locatie haalbaar is? Dan neemt het college van B&W naar verwachting volgend voorjaar een besluit over de locatie. Als de locatie definitief is, wil de gemeente samen met de nieuwe bewoners en de huidige bewoners een plan voor de inrichting gaan maken.