Burgemeester Koen Schuiling

Koen Schuiling stopt eind oktober als burgemeester van Groningen

04 september 2024

Burgemeester Koen Schuiling heeft vandaag (woensdag 4 september) laten weten dat hij vertrekt als burgemeester van Groningen.

Nu het einde van zijn eerste ambtsperiode nadert, heeft hij zich in het zomerreces de vraag gesteld of hij door wil gaan als burgemeester. Daarbij is hij tot de conclusie gekomen dat hij niet voor een herbenoeming wil gaan. Terugkijkend op de zeer intensieve afgelopen jaren, heeft de burgemeester tevens doen besluiten om al op korte termijn plaats te maken voor een (tijdelijke) opvolger. Het ontbreekt hem aan energie. Woensdag 23 oktober, voor het herfstreces, is zijn laatste werkdag op het Stadhuis.

Schuiling zegt in zijn ontslagbrief het volgende. “Ik kijk terug op een mooie, maar ook buitengewoon intensieve periode. Vooral mijn ontmoetingen en gesprekken met inwoners over onze mooie Stad en dorpen zijn mij dierbaar. Vaak had ik echter ook het gevoel dat ik er niet voor hen kon zijn, op de manier die ik voor ogen had.”

Als voorbeelden van de dossiers die buitengewoon veel energie hebben gevraagd, noemt Schuiling het asielvraagstuk, het bieden van perspectief aan Groningen na het beëindigen van de gaswinning en de toegenomen en terugkerende maatschappelijke onrust in de samenleving.

“Reflecterend op de afgelopen jaren, moet ik concluderen dat ik op dit moment niet langer de benodigde energie heb om met volle overgave aan deze opgaven te werken. Ik kan voor de Groningers niet de burgemeester zijn die Groningen verdient en nodig heeft”, aldus Schuiling.

Het is voor hem een moeilijk en ingrijpend besluit om te stoppen, heeft Schuiling vandaag medegedeeld aan de gemeenteraad en het college. Als datum voor het ontslag is woensdag 23 oktober aanstaande gekozen. Hij is dan 5 jaar burgemeester in Groningen geweest. In overleg met de Commissaris van de Koning van Groningen wordt gekeken op welke manier de functie van burgemeester daarna zal worden ingevuld.

Het afscheid van Koen Schuiling vindt ook eind oktober plaats. De invulling hiervan wordt op een later moment bekend gemaakt.

Hieronder lees je de ontslagbrief

Majesteit!

Het is vijf jaar geleden dat u mij benoemde tot burgemeester van Groningen. Nu het einde van mijn termijn nadert, ligt de vraag voor of ik voor herbenoeming in aanmerking wil komen. Ik heb mijzelf daarom tijdens het reces de vraag gesteld of ik dit werk wil en kan blijven doen.

Ik kijk terug op een mooie, maar ook buitengewoon intensieve periode. Vooral mijn ontmoetingen en gesprekken met inwoners over onze Stad en dorpen zijn mij dierbaar. Vaak had ik echter het gevoel dat ik er onvoldoende voor hen kon zijn, op de manier die ik voor ogen had.

Groningen is de zesde stad van Nederland. Een stad die bruist en barst van de potentie. Maar ook een stad met grote opgaven die de volle aandacht vragen.

Als regioburgemeester en als voorzitter van de Veiligheidsregio Groningen werd er tijdens de coronacrisis een dermate groot beroep op mij gedaan, dat er weinig tijd overbleef ook nog “gewoon” burgemeester te zijn.

Het waren uiteindelijk vooral de situatie in Ter Apel en de afhandeling van de gaswinning in Groningen die mij erg hebben geraakt. De terughoudendheid bij sommigen om elkaar een beetje te helpen bij de opvang van vluchtelingen, evenals de aanvankelijke onwil om voor Groningers te doen wat nodig was, heeft bij mij iets doen knakken wat niet eenvoudig herstelt.

We zijn er bovendien nog niet. Het asielvraagstuk blijft onverminderd urgent. Nij Begun biedt Groningen voor een generatie perspectief, en zal de komende jaren veel vragen van Groningse bestuurders om tot uitwerking en uitvoering te komen. Het college van B&W en de gemeenteraad van Groningen moeten ingrijpende besluiten nemen over grote projecten. De toegenomen en terugkerende maatschappelijke onrust vraagt onverkort om aandacht.

Reflecterend op de afgelopen jaren, moet ik concluderen dat ik op dit moment niet langer de benodigde energie heb om met volle overgave aan deze opgaven te werken. Ik kan voor de Groningers niet de burgemeester zijn die Groningen verdient en nodig heeft. Daarom wil ik u vragen mij per 23 oktober 2024 ontslag te verlenen.

Dit is een uiterst moeilijke beslissing voor mij, die zwaar op mijn gemoed drukt. Ik voel me met hart en ziel verbonden met Stad en Ommeland, de inwoners, rijke historie en veelbelovende toekomst.

Ik hoop dat ik Groningen en de Groningers in de toekomst op een andere manier opnieuw mag dienen.

Met gevoelens van de meeste hoogachting,

Koen Schuiling