Inez en Doris nieuwe setje kinderburgemeesters 2024/2025

Inez verkozen tot nieuwe Groninger kinderburgemeester

11 juli 2024

Op donderdag 11 juli is Inez verkozen tot de nieuwe kinderburgemeester van Groningen. Met de slogan: ‘Groot word je in Groningen!’, wist zij de meeste stemmen binnen te halen. Burgemeester Koen Schuiling maakte dit donderdagmiddag in het Forum Groningen bekend. De kinderburgemeester wordt tijdens haar ambtstermijn bijgestaan door de nieuwe loco-kinderburgemeester Doris.

De kinderburgemeester en loco kinderburgemeester treden vanaf september in functie. Zij vergezellen burgemeester en wethouders tijdens representatieve taken en verrichten ceremoniële taken, bijvoorbeeld tijdens openingen en evenementen. Ook krijgt de kinderburgemeester Inez de kans om zelf activiteiten te organiseren om haar verkiezingsbelofte waar te maken.

Inez heeft erg veel zin in het komende jaar. "Ik vind het erg leuk om deze kans te krijgen", vertelt zij. "Ik wil dit jaar graag iets doen voor de kinderen die ziek of arm zijn. Ik wil hun droom laten uitkomen en hun talent laten groeien."

Vorig jaar werd Jorn gekozen tot kinderburgemeester van Groningen. De loco-kinderburgemeester is Ise. Hun ambtstermijn zit er eind augustus op.

Jorn vindt het wel jammer dat hij de ambstketting moet afdragen. "Maar ik gun het Inez helemaal en na een jaar is het ook wel goed. Ik heb hele mooie dingen mogen doen."

De kinderburgemeester is een initiatief van de gemeente Groningen om kinderen een duidelijkere stem te geven en ze mee te laten denken en praten over wat zij belangrijk vinden in de gemeente Groningen.

Kinderburgemeester verkiezing in het Forum