Herinrichting Amkemaheerd
We willen het deel van de Amkemaheerd, tussen de Ypemaheerd en de Claremaheerd, veranderen in een straat waar je maximaal 30 km/uur mag rijden.
Van 50 naar 30 km/uur
Er komt meer aandacht voor fietsers, voetgangers, groen en leuke plekken. Dit maakt de straat prettiger en veiliger. We gaan bewoners, gebruikers en ondernemers vragen wat hun wensen en problemen zijn.
Dit is één van de projecten binnen het Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad. In de periode 2022-2040 gaat de gemeente ruim 50 straten en wegen veranderen van 50 naar 30 km per uur. Deze straten gaan we ook opnieuw inrichten.
Meedenken?
Het voorlopig ontwerp is met hulp van omwonenden tot stand gekomen. We hebben hiervoor op 8 november 2024 een eerste inloopbijeenkomst gehouden. We gaven uitleg over het project en waar wij als gemeente rekening mee moeten houden. Maar we haalden vooral aandachtspunten en tips op. Veel opmerkingen gingen over de verkeersveiligheid op dit deel van de wijkring.
Met hulp van een klankbordgroep, bestaande uit omwonenden, hebben we vervolgens gewerkt aan het ontwerp. De klankbordgroep is drie keer bij elkaar gekomen, in januari, maart en mei. De eerste keer hebben we ook een buurtwandeling gemaakt om praktische tips op te halen over het gebruik van fiets- en voetpaden, zebrapaden en parkeerplekken. Ook in de klankbordgroep kwam de verkeersveiligheid ruim aan bod.
Op 27 mei 2025 organiseerden we een tweede inloopbijeenkomst waar we het voorlopig ontwerp hebben laten zien. We keken met omwonenden naar de verwerking van hun tips en legden uit waarom opmerkingen wel of niet verwerkt zijn in het ontwerp.
Inloopbijeenkomst 18 november 2024
Op 18 november 2024 is de eerste inloopbijeenkomst gehouden. We gaven uitleg over het project en waar de wij als gemeente rekening mee moeten houden. Maar we haalden vooral aandachtspunten en tips op. Veel opmerkingen gingen over de verkeersveiligheid op dit deel van de wijkring.
Voorlopig ontwerp
In het voorlopig ontwerp hebben we veel opmerkingen en wensen van de bewoners verwerkt:
- Fietsers krijgen een eigen plek op de rijbaan in de vorm van fietsstroken. Daardoor wordt de ruimte voor auto's visueel versmald, waardoor auto's minder hard gaan rijden.
- Het zebrapad bij de Wibenaheerd keert terug op de oude plek, met een extra zebra op de Wibenaheerd zelf.
- Er komt een nieuw zebrapad tussen de sporthal en de Boelemaheerd.
- De stoep voor de Amkemaflat wordt flink vergroend met ruimte voor fietsenrekken en een ontmoetingsplek met bankjes. Het groen blijft laag en de plantenbakken halen we weg.
- De parkeerplekken op de stoep bij de huisnummers 360-402 maken plaats voor meer groen en een veilige omgeving voor kinderen om te spelen.
- De (fiets)oversteken bij de Claremaheerd en Ypemaheerd krijgen meer ruimte en zicht waardoor je veiliger kan oversteken.
- Er komt een plateau tussen de Amkemaflat en de Boelemaheerd, zodat auto's ook hier moeten afremmen. Deze drempel wordt niet hoog, zodat de bus er overheen kan blijven rijden.
- De bochten worden iets verruimd zodat de bus niet over de tegenover liggende fietsstroken hoeft. Auto's zullen nog steeds af moeten remmen om de bocht te maken.
De gemeenteraad neemt in september een besluit over het ontwerp. De komende tijd werken we de laatste details uit. Uitvoering staat vooralsnog gepland rond de zomer van 2026.
Planning
September 2025 | Raadsvergadering: goedkeuring ontwerp |
Lente/zomer 2026 | Start uitvoering |
Ideeën of vragen?
Geef uw ideeën en vragen door via het contactformulier. Vul 'Amkemaheerd' in als onderwerp.