Groningen start meerjarige arbeidsmarktcampagne: ‘Er gaat niets boven jou’
Begin deze week heeft Groningen de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Er gaat niets boven jou’ gelanceerd. Een gezamenlijk initiatief van het Akkoord van Groningen, Gemeente Groningen, Provincie Groningen en Nationaal Programma Groningen om een brede doelgroep mensen aan te trekken én te behouden. De campagne is de start van een meerjarige arbeidsmarktaanpak en positioneert Groningen als regio met ruimte voor werk, leven, zingeving én groei.
Talent aantrekken en behouden
De campagne richt zich op Gen Z en Millennials met een mbo-, hbo- of wo-achtergrond – die cruciaal zijn voor de toekomst van de regio. Met een knipoog naar de bekende slogan, draait Er gaat niets boven jou het perspectief om: niet de regio, maar de mens staat centraal. De campagne benadrukt dat hier ruimte is voor balans en betekenis.
“Door de krappe arbeidsmarkt hebben we mensen nodig in alle sectoren, vooral in de zorg, techniek en ICT. Maar bovenal: mensen die zich hier thuis voelen. Deze campagne moet hen nieuwsgierig maken en verleiden om Groningen te overwegen,” zegt Arjan in ‘t Veld, directeur-bestuurder a.i. van Groningen Merkpartners. “Mensen kiezen vaak een woonplek direct na hun studie of op het moment dat ze gaan settelen. Met deze campagne willen we precies op die momenten inspireren.”
Van zichtbaarheid naar inspireren
De eerste fase van de campagne richt zich op bekendheid en sentiment. Via o.a. TikTok, LinkedIn, Instagram, YouTube en buitenreclame op zichtbare plekken wordt Groningen landelijk gepositioneerd als aantrekkelijke regio om te werken en te wonen. De campagne linkt door naar: groningen.nl/jij, waar meer informatie over werken en leven in Groningen te vinden is. In het najaar 2025 en voorjaar 2026 volgt een tweede fase, met focus op inspireren en activeren: PR-tours met regionale verhalen, sectorgerichte campagnes én verhalen van Groningers die de stap al maakten.
Gemaakt voor en door de regio
De campagne is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met starters en professionals uit de regio. Via focusgroepen, netwerktafels en creatieve sessies is gewerkt aan een boodschap die raakt, verbindt en overtuigt.
“Deze campagne is een krachtige eerste stap in een meerjarige aanpak om Groningen te positioneren als aantrekkelijke plek om te leven én te werken. Het is het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen overheid, onderwijs en het bedrijfsleven. Samen voelen we de urgentie, zetten we concrete stappen en delen we het trotse gevoel op onze regio, organisaties en inwoners” aldus in ’t Veld.
Meer informatie
De campagne Er gaat niets boven jou is op 12 mei 2025 van start gegaan en loopt in deze eerste fase tot en met augustus. De campagne verwijst via de landingspagina groningen.nl/jij naar business.groningen.nl. Dit is het nieuwe online platform waar te zien is dat Groningen dé plek is om te leven en te werken aan je toekomst. Je vindt hier economisch nieuws, inspirerende verhalen van werkenden en ondernemers uit de regio, regionale evenementen en -netwerken en praktische informatie.
De campagne is een initiatief van het Akkoord van Groningen, Gemeente Groningen, Provincie Groningen en het Nationaal Programma Groningen.