Groningen blijft Bereikbaar: duurzame mobiliteit en bereikbaarheid
Groningen Bereikbaar gaat door. De gemeente en provincie Groningen hebben een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten tot en met 2027. Met de succesvolle bijdrage van Groningen Bereikbaar willen de overheden ook de komende jaren samen zorgen voor een goed bereikbare regio én voor schoon en duurzaam vervoer.
Grote werkzaamheden afgerond
Na jaren van werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg en het Hoofdstation is de grootste verkeershinder als gevolg van deze projecten inmiddels achter de rug. Maar bereikbaarheid en de overstap naar schoon en duurzaam vervoer blijven belangrijk.
Nieuwe afspraken
Gemeente en provincie gaan samen verder, met deze nieuwe overeenkomst. Groningen Bereikbaar blijft actief, op kleinere schaal, en richt zich op twee belangrijke doelen:
- Het stimuleren van duurzame mobiliteit
Werkgevers, scholen en reizigers worden geholpen om duurzame en slimme keuzes te maken. Denk aan lopen, fietsen, openbaar vervoer en hybride werken. Mobiliteitsgedeputeerde Erik Jan Bennema: “Groningen Bereikbaar heeft nauwe banden met onderwijsinstellingen, overheden en bedrijven in onze hele provincie. Dat netwerk willen we absoluut behouden. Samen maken we het verschil.” - Goede bereikbaarheid bij werkzaamheden en evenementen
Heldere informatievoorziening en afstemming over werkzaamheden en evenementen blijft belangrijk, met als doel de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. Zo blijft Groningen goed en vlot bereikbaar.
Philip Broeksma, wethouder Mobiliteit: “Het is belangrijk om actief informatie te blijven delen over werkzaamheden en wegafsluitingen, maar ook om advies te geven over duurzame mobiliteit. Met deze hernieuwde samenwerking zetten we een volgende stap naar een schone en goed bereikbare regio. Groningen Bereikbaar blijft dé plek voor informatie en slimme oplossingen, en ook een voorbeeld voor andere gebieden.”
Afstemming en actuele informatie
Provincie en gemeente hebben Groningen Bereikbaar in 2012 gelanceerd. Bedrijven en scholen vroegen om hulp, omdat er grote werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg en het Hoofdstation gepland stonden. Door Groningen Bereikbaar werden werkzaamheden goed op elkaar afgestemd en kregen reizigers altijd actuele informatie. Zo wist iedereen hoe er het beste gereisd kon worden. En wisten inwoners wanneer ze welke overlast konden verwachten.
