Grietje Kalfsbeek

Grietje Kalfsbeek nieuwe programmadirecteur van Maatschappelijke Coalitie Groningen-Noord

Gisteren

Per half november start Grietje Kalfsbeek als programmadirecteur van de Maatschappelijke Coalitie voor Groningen-Noord. De selectiecommissie onder leiding van wethouder Carine Bloemhoff vond unaniem dat Grietje de meest geschikte kandidaat was.

Wethouder Bloemhoff: ”Grietje is een sociaal maatschappelijk bewogen bestuurder die haar sporen in het noorden van het land, in de provincie Groningen en in het bijzonder de stad Groningen heeft verdiend. Grietje kan goed schakelen tussen bewoners en bestuurders. Zij heeft een groot hart voor de mens die moeite heeft zijn eigen leven vorm te geven en als gevolg van armoede, schulden of achterstanden in welke vorm dan ook in de verdrukking komt. Daarbij schuwt zij het moeilijke gesprek niet. Zij wil vanuit haar persoonlijke overtuiging en intrinsieke motivatie daadwerkelijk bijdragen aan de juiste oplossingen voor de mensen in Groningen-Noord die het écht nodig hebben. Dat heeft ze laten zien in de gesprekken en in haar carrière”.

Cirkel rond

Grietje begon na een studie Onderwijskunde als volwassen/vrouwenwerker in de Indische buurt en de Hoogte. Ze vervulde daarna onder meer directiefuncties bij de gemeente Groningen, de Hanzehogeschool, Pentascope, Bureau Jeugdzorg en het RIGG. Ook was ze directeur-bestuurder bij Wedeka Stadskanaal en bestuurder bij Wender. Begonnen in de noordelijke wijken en haar werkzame leven afsluiten in diezelfde wijken, daarmee is voor haar de cirkel rond. Vanaf half november gaat  Grietje zo snel mogelijk kennis maken met Groningen-Noord en de Maatschappelijke Coalitie.

Maatschappelijke Coalitie

Onder de vlag ‘Wijkvernieuwing op z’n Gronings’ zetten bewoners, bedrijven, scholen, woningcorporaties,  maatschappelijke organisaties en de gemeente zich onder de vlag van de Maatschappelijke Coalitie samen in voor een betere toekomst voor bewoners in de Noordelijke wijken. Allemaal prachtige wijken met bijzondere Groningers. Maar in verhouding ook veel Groningers met minder mogelijkheden en kansen. Er is een samenhangende aanpak, waarbij wonen, leren, werken, veilig zijn en meedoen hand in hand gaan. Dat gebeurt de komende twintig jaar in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Meer info is te vinden op: wijkvernieuwing.groningen.nl/nplvexterne-link-icoon.

Tien miljoen voor Groningen-Noord

Ook het Rijk ziet in dat de opgaven in de noordelijke wijken groot en ingewikkeld zijn en een lange adem vragen. Daarom maken de wijken deel uit van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). Deze week werd bekend dat de noordelijke wijken 10 miljoen euro van het rijk krijgen door een nieuwe Regio Deal te sluiten. Een mooie bijdrage waarmee een impuls gegeven kan worden aan het opzetten en uitbouwen van de wijkbedrijven. Per buurt of wijk wordt een netwerk van buddy’s opgezet, waarmee we (armoede)problemen die de meeste stress veroorzaken proberen aan te pakken. Daarnaast wordt onveiligheid aangepakt met een gebiedsgerichte stratenaanpak op plekken waar dit hard nodig is.