living-household iconGeveltuin aanleggen

Wilt u bijdragen aan een groene straat? Leg dan een geveltuin aan. Bijvoorbeeld samen met uw buren.

Geveltuin

Een geveltuin is een smal strookje grond voor de gevel van uw huis. Aanleg van een geveltuin is alleen mogelijk als er voldoende loopruimte overblijft op de stoep.

In veel gebieden in de gemeente Groningen kunt u zelf een geveltuin aanleggen. Maar in sommige gevallen moet u eerst overleggen met de gemeente. In alle gevallen moet u het melden als u een geveltuin wilt aanleggen.

Overleggen

U moet eerst overleggen met de gemeente als u een geveltuin wilt aanleggen

• in de Binnenstad.
  • in het Ebbingekwartier.
  • bij beschermde stads-/dorpsgezichten.

Dit zijn de rode gebieden op de kaart

U moet ook overleggen als u een geveltuin wilt aanleggen

• bij monumentale gebouwen.
  • als uw woning niet aan betontegels (30 x 30) grenst, maar bijvoorbeeld aan klinkers of asfalt.

De gemeente beoordeelt of een geveltuin toch mogelijk is.

In alle andere gevallen hoeft u uw geveltuin alleen te melden aan de gemeente.

Aanvragen of melden geveltuin

Hebt u interesse in een geveltuin en wilt u met de gemeente overleggen? Of wilt u melden dat u een geveltuin heeft aangelegd?  Beschrijf uw verzoek in het contactformulier  en vul bij het onderwerp 'Geveltuin aanvragen'  of  'Geveltuin melden' in.

Kosten en voorwaarden

Planten en aarde koopt u (het liefst biologisch), in een van de winkels in uw buurt.

Lees de voorwaarden goed en bekijk ook het stappenplan voor u gaat beginnen.

Aanvullende voorwaarden

• Een geveltuin grenst altijd, en enkel, aan de gevel van de woning. Zet geen hek rond de geveltuin.
  • Bent u huurder? Vraag altijd eerst toestemming aan uw verhuurder om een geveltuin aan te leggen.
  • De gemeente blijft eigenaar van de grond waar de geveltuin staat. Soms moeten we werken aan kabels en leidingen onder de geveltuin. Dan zijn we niet verantwoordelijk voor beschadiging of tijdelijke verwijdering, dit wordt ook niet vergoed.
  • Een geveltuin is max 45 centimeter diep. De stoep moet een toegankelijke en obstakelvrije ruimte van 1.50 meter blijven. Snoei overhangende planten op tijd, zodat de stoep toegankelijk blijft en u overlast voor anderen voorkomt.
  • Maak altijd een rand/border om de geveltuin van de tegels die u eruit haalt. Dit is nodig om verzakking van de stoep te voorkomen. In het stappenplan staat beschreven hoe u dit doet.
  • Plant het liefst biologische planten, en geen prikkende struiken of planten. Pas op met klimplanten of struiken die bomen worden. Deze kosten veel onderhoud en kunnen te groot worden.

Stappenplan voor de aanleg van de geveltuin

Bekijk  het stappenplan met praktische tips voor het aanleggen van een geveltuin.

1. Meten en stoeptegels eruit

Verwijder de (stoep-)tegels tot max 45 cm vanaf uw woning, de geveltuin is niet breder dan uw huis en grenst direct aan uw woning. Zorg dat op de stoep een loopruimte overblijft van minimaal 1,50 meter (de stoeprand telt niet mee). Zo blijft de stoep bereikbaar voor iedereen.

2. Omscheppen

Schep het zand los en maak een geul voor het maken van een border.

3. Rand/border maken

Gebruik de verwijderde stoeptegels als rand van de geveltuin. Doe dat door deze rechtop om de geveltuin te zetten, graaf ze een beetje in zodat ze stabiel staan. Zo zorgen ze voor een scheiding tussen de geveltuin en de stoeptegels. Dit is nodig zodat de stoeptegels niet wegzakken en de geveltuin mooi blijft.

4. Restant tegels hergebruiken

Vaak kun je een manier vinden om de overgebleven tegels te hergebruiken. Lukt dat niet? Breng ze dan weg naar een van de  afvalbrengstations.

5. Tuinaarde erin

Vul de geveltuin met (bemeste) tuinaarde. Per meter geveltuin is ongeveer 100 liter aarde nodig. Stamp tussendoor de grond goed aan. Vul de geveltuin met de aarde tot dezelfde hoogte als de stoep. Denk aan het openhouden van de ventilatieroosters van uw woning!

6. Planten erin

De (vaste) planten kunnen erin. Geef de planten genoeg ruimte. Tip: Dompel de planten met de wortels onder in een emmer water voordat ze in de grond gaan. Meer tips staan op DuurzaamGroningen.nl.

7. Verzorgen en genieten

Tot slot: geef de planten regelmatig water en snoei ze (indien nodig) op tijd. Houd ook de ruimte om je geveltuin netjes. Zo geniet u en uw buurtgenoten optimaal van meer groen in de straat!

U kunt de oude tegels hergebruiken. Lukt dit niet? Dan kunt de tegels inleveren bij het afvalbrengstation. Tegels zijn grof tuinafval. U mag gratis 4 keer per jaar maximaal 3 m3 per inleveren.