Hacker

Gegevens gemeente Groningen gestolen bij hack leverancier

28 mei 2024

Maandag 27 mei werd bekend dat ook gegevens van de gemeente Groningen gestolen zijn door een ransomware-aanval bij AddComm. Een bedrijf dat voor gemeenten, waterschappen en commerciële partijen post verstuurt aan klanten. Er is nog niet bekend om welke en hoeveel gegevens het gaat, dat onderzoek loopt nu.

Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat er klantgegevens zijn gepubliceerd of verkocht. De gemeente wil zo snel mogelijk duidelijkheid van AddComm om welke gegevens het gaat. Landelijk zijn meer bedrijven en instellingen geraakt door de hack, o.a. Waterbedrijf Groningen en energieleveranciers Essent en Vattenfall.

De gemeente Groningen vindt het belangrijk dat klantgegevens veilig zijn en heeft naar aanleiding van de hack maatregelen genomen. Ook is een voorlopige melding gedaan van het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Voor de zekerheid adviseren wij onze inwoners om nog meer dan anders goed op te letten op phishing berichten of oplichting via de telefoon. Zelfs als het lijkt of deze van de gemeente Groningen komen. Wees voorzichtig met verzoeken om persoonlijke informatie via e-mail, sms of telefoon. Neem bij twijfel aan de echtheid contact met de gemeente op via ons algemene informatienummer 14 050.