Financiële steun voor ondernemers

Bent u zelfstandig ondernemer en heeft u financiële hulp nodig voor uw bedrijf? Als zelfstandig ondernemer weet u dat het soms tegen kan zitten. Door ziekte, pech of andere onvoorziene omstandigheden komt u steeds dieper in de geldproblemen. Het is dan goed om te weten dat u bij de gemeente terecht kunt voor financiële steun.

Wat zijn de mogelijkheden

Hebt u tijdelijk extra geld nodig om uw bedrijf te redden of om van te leven? Dan kunt u de Bbz-uitkering (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) aanvragen. De gemeente biedt u de volgende mogelijkheden:

  • Een lening voor een financiële oppepper van uw bedrijf. Hiermee kunt u schulden betalen of nieuwe investeringen doen.
  • Een tijdelijke aanvulling op het inkomen waarvan u kunt leven.

U kunt de Bbz-uitkering maximaal 1 jaar ontvangen. Wilt u een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden in uw situatie? Mail naar zelfstandigen@groningen.nl

Financiële steun

Aanvulling inkomen

Is uw gezinsinkomen beneden bijstandsniveau? Dan komt u in aanmerking voor een aanvulling van uw inkomen. Bij ziekte, pech maar ook wanneer u bijvoorbeeld uw arm heeft gebroken en niet kunt werken.

Lening met rente

Heeft uw bedrijf een financiële oppepper nodig, maar kunt u geen geld lenen bij een bank? Dan kunt u een lening met rente aanvragen.

Bent u geboren na 1 januari 1960 en uw bedrijf is niet meer levensvatbaar?

Is uw inkomen beneden bijstandsniveau maar u heeft minimaal een winst van €7930,- per jaar.  Dan komt u in aanmerking voor een aanvulling op uw inkomen.

Stoppen met uw onderneming

Wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u te weinig inkomsten uit uw eigen bedrijf heeft? Dan kunt u misschien een IOAZ-uitkering krijgen van uw gemeente. Deze moet u aanvragen voordat u met uw bedrijf stopt. De uitkering vult uw inkomen en dan van uw eventuele partner aan tot bijstandsniveau. U moet blijven solliciteren.

Aanvragen of verlenging

U kunt een uitkering gemakkelijk online aanvragen of verlengen. U hebt hiervoor wel een DigiD nodig. U moet bij een aantal vragen bewijzen (bewijsstukken) meesturen. Deze kunt u gemakkelijk bijvoegen. Het liefst als PDF-bestand. Een foto of een ander bestandstype mag ook. Zorgt u dan wel dat het document duidelijk leesbaar is.

Als we uw aanvraag hebben ontvangen houden we u op de hoogte. U krijgt bijvoorbeeld bericht wanneer we meer informatie nodig hebben. U krijgt dit per post en digitaal in Mijn Loket. In Mijn Loket kunt u ook aanvullende bewijsstukken toevoegen als de gemeente dat van u vraagt. Ook krijgt u per mail bericht over de voortgang van de afhandeling.

Hulp nodig?

Hebt u problemen met het doen van een digitale aanvraag? Of bent u een binnenvaart schipper met uw woonadres in een andere gemeente? Dan kunt u geen digitale aanvraag doen. Stuur dan een e-mail naar: zelfstandigen@groningen.nl. Wij nodigen u dan uit voor het doen van een aanvraag op afspraak.