Financiële steun voor ondernemers
U hebt tijdelijk ondersteuning nodig. Dat kan een uitkering voor levensonderhoud zijn, of een lening voor uw bedrijf. U kunt dan gebruik maken van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).
Belangrijke tekst: Bent u startende ondernemer? Ga dan naar Bedrijf beginnen vanuit uitkering.
Voorwaarden
- U bent zelfstandige.
- U bent ouder dan 18 jaar en jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd.
- U woont in de gemeente Groningen.
- Uw bedrijf of zelfstandig beroep is in Nederland.
- U werkt minimaal 1225 uur per jaar in het bedrijf.
- U voldoet aan wettelijke eisen, bijvoorbeeld inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Belangrijke tekst: Controleer eerst op krijgikbbz.nl of u Bbz kunt krijgen.
Na uw aanvraag
U krijgt een bevestigingsmail van uw aanvraag. Hoe completer we uw aanvraag ontvangen, hoe sneller we uw aanvraag kunnen afhandelen.
Mijn Groningen
U kunt uw aanvraag volgen via Mijn Groningen. Ook kunt u daar later nog documenten toevoegen.
Hulp en contact
Wilt u een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden in uw situatie? Gebruik het contactformulier van de gemeente Groningen.
- Vul ook uw telefoonnummer in.
- Vul 'financiële steun ondernemer' in bij 'Onderwerp'.
- Geef bij 'Uw vraag' aan dat u een gesprek wilt.
Hebt u problemen met digitaal aanvragen? U kunt dan bij het WIJ-team bij u in de buurt hulp krijgen.
Veelgestelde vragen
Welke bewijsstukken moet ik met mijn aanvraag meesturen?
Deze formulieren en/of bewijsstukken moet u inleveren bij een Bbz-aanvraag. Als u een partner hebt, moet u alle bewijsstukken van u beiden inleveren.
- Kopie van uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs (alleen als u die nog niet eerder hebt ingeleverd).
- Jaarrekening van uw onderneming van de afgelopen 3 jaar.
- Aangifte en aanslagen van de Inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar.
- Voorlopige cijfers van uw onderneming van het lopende jaar.
- Onderbouwde exploitatiebegroting (prognose) voor het lopende en het volgende jaar.
- Korte omschrijving van de ontwikkelingen binnen uw bedrijf, de reden van uw aanvraag en de verwachtingen voor de nabije toekomst.
- Alle afschriften van alle bank-, giro- en spaarrekeningen van de afgelopen 3 maanden, zowel zakelijk als privé. Hebt u minderjarige kinderen? Dan moet u alle afschriften van hun rekeningen ook inleveren. Op de afschriften moeten de volgende gegevens zichtbaar zijn:
- de naam van de eigenaar van de rekening.
- het saldo van de rekening.
- de mutaties.
- Een overzicht, bewijsstukken en betalingsbewijzen van de eventuele schulden.
- Opgave van alle overige inkomsten zoals alimentatie, voorlopige teruggave belastingdienst, loondienst, uitkering, pensioen, lijfrente, onderhuur, enz.
- Bij eigen woning:
- beschikking Noordelijk Belastingkantoor.
- polis opstalverzekering.
- overeenkomst bijdrage Vereniging van Eigenaren.
- hypotheekakte.
- laatste jaaropgave hypotheek.
- opgave opgebouwde waarde in levensverzekering en/of beleggingspolis enz.
- Bij huurwoning:
- huurcontract.
- huurspecificatie en betaalbewijzen van de huur (via bank/giro).
- Eigendomsbewijzen van waardevolle zaken, bijvoorbeeld een caravan, boot en/of waardepapieren.
- Inschrijfbewijs zorgverzekering of zichtbaar op afschrift.
- Polis arbeidsongeschiktheidsverzekering.
- Polis van levensverzekering, lijfrentepolis en/of koopsompolis met de opgebouwde waarde tot nu toe.
Belangrijke tekst: De stukken kunt u gemakkelijk bijvoegen. Het liefst als pdf-bestand. Een foto of een ander bestandstype mag ook. Zorg wel dat het document duidelijk leesbaar is.
Vraagt u een krediet aan? Dan moet u ook inleveren:
- Investeringsbegroting: hoe hoog is het bedrag dat u vraagt en waar hebt u het krediet precies voor nodig?
- Recente en originele BKR-toets.
- Bewijs van kredietaanvraag bij 2 banken of andere financiële instellingen, met uitslag.
Bent u korter dan 1,5 jaar ondernemer? Dan zien we u als startende ondernemer. Dan moet u ook inleveren:
- Een ondernemingsplan met een goed onderbouwde exploitatiebegroting voor de komende 3 jaar.
- Als u al gestart bent: de cijfers van uw onderneming tot nu toe.
Ik ben korter dan 1,5 jaar ondernemer. Wat moet ik doen?
Ga naar Bedrijf beginnen vanuit uitkering.
Ik heb een levensvatbaar bedrijf, maar mijn gezinsinkomen is tijdelijk beneden bijstandsniveau. Wat moet ik doen?
U kunt misschien een aanvulling op uw inkomen tot bijstandsniveau krijgen. Bijvoorbeeld als u te maken hebt met ziekte, pech en/of andere bijzondere omstandigheden. U kunt de Bbz-uitkering maximaal 1 jaar ontvangen.
Met een levensvatbaar bedrijf bedoelen we dat u met uw bedrijf onder normale omstandigheden genoeg verdient om van te leven. U kunt dit aantonen met jaarrekeningen in combinatie met een onderbouwde prognose.
Ik heb een bedrijfskrediet nodig om met mijn bedrijf door te kunnen gaan, maar kan geen geld lenen bij een bank. Wat moet ik doen?
U kunt een lening met rente aanvragen.
Ik ben geboren voor 1 januari 1960 en mijn bedrijf is niet meer levensvatbaar. Wat moet ik doen?
Is uw inkomen beneden bijstandsniveau maar hebt u minimaal een winst van € 10.065 per jaar? Dan kunt u misschien een aanvulling op uw inkomen krijgen. Lees meer over een uitkering voor de oudere zelfstandige.
Ik wil stoppen met mijn bedrijf omdat ik er te weinig inkomsten uit heb. Wat moet ik doen?
Om uw bedrijf verantwoord te kunnen stoppen kunt u mogelijk een Bbz beëindigingsuitkering krijgen.
Als u 55 jaar of ouder bent, kunt u misschien een IOAZ-uitkering krijgen. Een IOAZ-uitkering moet u aanvragen vóórdat u met uw bedrijf stopt. De uitkering vult uw inkomen en dat van uw eventuele partner aan tot bijstandsniveau. U moet blijven solliciteren.
Ik ben binnenvaartschipper. Hoe kan ik Bbz aanvragen?
U moet de aanvraag doen in de gemeente waar u woont. Hebt u geen woonadres? Dan kunt u Bbz aanvragen in de gemeente waar uw ligplaats is. U kunt dan geen digitale aanvraag doen. Neemt dan contact op met ons.
Moet ik de Bbz-uitkering vermelden op mijn aangifte inkomstenbelasting?
Nee. Van een Bbz-uitkering krijgt u geen jaaropgave. De uitkering telt niet mee voor uw verzamelinkomen.