Ethische commissie gemeente Groningen

Ethische Commissie adviseert over gebruik nieuwe technologie

27 november 2023

Het college van B&W van de gemeente Groningen heeft een ethische commissie voor data en technologie geïnstalleerd. Deze commissie adviseert het college gevraagd en ongevraagd over de inzet van (nieuwe) digitale technologieën in de gemeente Groningen, zoals het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), algoritmen en sensoren. De commissie bestaat uit leden met diverse expertises en achtergronden. De gemeenteraad vroeg eind 2021 om de instelling van een dergelijke commissie.

De technologische ontwikkelingen in onze samenleving gaan razendsnel. Denk aan de stormachtige opkomst van ChatGPT, digitaal betalen of gezichtsherkenningstechnologie. Deze technologieën kunnen grote invloed hebben op ons leven. Zo kunnen banen veranderen door ChatGPT, wordt contant geld zeldzamer en kun je via je gezicht wel of geen toegang tot iets krijgen. Dit roept de vraag op: wat vinden we als samenleving eigenlijk van al deze technologie? En hoe moet de gemeente hier mee om gaan?

Oprichting ethische commissie

Om hier goed over na te denken heeft de gemeente op verzoek van de gemeenteraad een onafhankelijke ethische commissie opgericht. De commissie bestaat uit experts op het gebied van technologie, data en algoritmes, maar ook inclusie, diversiteit en discriminatie. Want zoals de toeslagenaffaire heeft laten zien, zijn computersystemen niet neutraal en werken ze niet altijd zoals bedoeld. Daarom zit er ook een ervaringsdeskundige in de commissie die met de toeslagenaffaire te maken heeft gehad, en een ethisch hacker. De commissie komt binnenkort met haar eerste advies. In dit advies gaat het over hoe de gemeente data inzet om vast te stellen of inwoners terecht een uitkering ontvangen.

Meer grip op digitale technologieën

Daarnaast gaat de gemeente inwoners actief betrekken bij de vraagstukken die de commissie krijgt voorgelegd, bijvoorbeeld door sessies hierover te organiseren. “Ook moet het voor inwoners, organisaties of bedrijven mogelijk zijn vraagstukken bij de commissie aan te dragen”, zegt Philip Broeksma wethouder ICT. “Op deze manier probeert de gemeente de samenleving meer grip en zeggenschap te laten krijgen over de gevolgen van nieuwe digitale technologieën.”

Op de foto, van links naar rechts: commissieleden Adri Carmio-Volny, Melvin Lammerts, Herman Veluwenkamp, Willy Tadema, Mathieu Paapst, Johanna Spiller, Joël Feliz en wethouder Philip Broeksma. Niet op de foto: commissieleden Jaap-Henk Hoepman en Regina Schotsman.