Erepenning Wim van de Pol

Erepenning gemeente Groningen voor Wim van de Pol

12 september 2024

Wethouder Carine Bloemhoff reikte woensdag 11 september 2024 de Erepenning van de gemeente Groningen uit aan de heer Wim van de Pol tijdens zijn afscheid als bestuursvoorzitter van Noorderpoort. De uitreiking vond plaats op Groningen Airport Eelde (Boeingzaal) in Eelde.

De afgelopen 16 jaar heeft Wim van de Pol zich op een buitengewone wijze ingezet voor de studenten en de positie van het mbo in de gemeente én de provincie Groningen in zijn rol als bestuurder van Noorderpoort. Hij was van 2007 tot 2020 lid van het college van bestuur en vanaf 2020 voorzitter.

Onder zijn leiding ontwikkelde Noorderpoort trajecten voor studenten die het in het normale onderwijs niet redden (Rubicon, de Boeg, Nieuwe Wegen etc.). Door ruimte, tijd en geld beschikbaar te stellen voor studenten die net iets meer nodig hadden dan het reguliere onderwijs kon bieden, hebben honderden jonge mensen in de afgelopen jaren toch een diploma behaald of het vertrouwen in zichzelf en in het leven weer teruggevonden. Hij heeft zich hiervoor altijd bovenmatig ingezet.

Onder Wim van de Pol zijn leiding ontwikkelde het mbo zich door tot een volwaardige gesprekspartner in de Groningse kenniseconomie. Hij was samen met Wim Moes (Alfa College) de eerste mbo bestuurder die onderdeel uitmaakte van het Akkoord van Groningen, waar hij op een constructieve manier het mbo een plek gaf, zoals het mee laten doen van mbo studenten aan de KEI-week.

Zijn inzet heeft ook geleid tot het versterken van de aanwezigheid van het mbo in de hele provincie. Door de verbinding tussen Stad en Ommeland steeds uit te dragen en ondanks krimp of regionale uitdagingen heeft hij de aanwezigheid van Noorderpoort in de kernen buiten de stad steeds kunnen waarborgen. Zo kon op een laagdrempelige manier worden voorzien in de regionale onderwijsbehoefte, zodat zo min mogelijk talent verloren gaat. Dit is voor de gemeente Groningen als hoofdstad van onze provincie ook een belangrijke verdienste.

Daarnaast heeft hij zich breed maatschappelijk ingespannen de afgelopen jaren. Hij was bestuurslid en toezichthouder bij culturele en maatschappelijke organisaties en heeft zo zijn kennis en kunde ingezet om het publieke domein in deze stad en provincie verder te helpen. Hij was bestuurslid bij fotografie instelling Noorderlicht, toezichthouder bij CMO STAMM, COSIS en onlangs bij Elker/’t Poortje en voorzitter van de Raad van Toezicht van Marketing Groningen.

De Erepenning van de gemeente Groningen wordt sinds de invoering in 1998 nu voor de 52e keer uitgereikt. De afgelopen jaren is de Erepenning toegekend aan Jurjen van der Meer (2023), Pieter Bregman (2022), Jason Dourisseau (2021), Niek Verdonk (2021), WEEVA (2021), Auke de Boer (2021) en Monique Pennings (2020).