Flores en Maarten

‘De oude raadzaal schreeuwt Groningen’

14 mei 2024

In het dagelijkse leven zijn Flores Bootsma en Maarten Wilms studenten Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Behalve op vrijdagmiddag. Op vrijdagmiddag leiden ze bezoekers rond in het stadhuis. En dat vinden ze de mooiste bijbaan die er is.

De rondleidingen zijn begonnen nadat er op de open dag, tijdens de opening van het stadhuis, een rij stond tot aan de Martinitoren. De gemeente nam toen de beslissing om het stadhuis elke vrijdagmiddag open te stellen. Via Ubbo Emmius, de studievereniging van Geschiedenis, werd de vraag gesteld of er studenten waren die de rondleidingen wilden geven. Flores en Maarten waren direct enthousiast.

Goed ingelezen

“Het is ontzettend leuk om te doen”, begint Flores. “Eerst kwamen er vooral pensionado’s. Nu zien we ook veel gezinnen met kinderen. De groepen zijn wat gemengder.” “Wat opvalt”, vult Maarten aan, “is dat veel bezoekers al ontzettend veel weten over het stadhuis en de geschiedenis. Ze hebben zich goed ingelezen. Soms stellen ze vragen waar ik zelfs het antwoord niet op weet. Dat kan ook een bijzondere vraag zijn. Laatst vroeg iemand of het waar was dat er een geheime tunnel liep onder de kamer van de burgemeester naar De Drie Gezusters.”

Opwinding

“De burgemeesterskamer is direct ook de plek die de meeste nieuwsgierigheid oplevert,” gaat Flores verder. “We krijgen heel veel enthousiaste reacties dat bezoekers daar zomaar naar binnen mogen. De burgemeester heeft een eigen boekenkast. Vaak horen we bezoekers trots roepen: ‘oh, kijk eens, dit boek heb ik thuis ook’. Ontzettend leuk.”

Mis

Soms gaat er wel eens iets mis tijdens de rondleiding, bekent Maarten lachend. “Zo gooide ik laatst de deur van de kamer van de burgemeester open en liep met mijn groep naar binnen, toen hij gewoon zat te werken achter zijn bureau. ’U zou er niet zijn’, riep ik verbaasd. Gelukkig is hij heel gastvrij en mochten we gewoon verder komen.”

Flores geeft ook toe onlangs een foutje te hebben gemaakt. “Ik vertelde dat in 1775 het stadhuis nog een ‘u vorm’ had en dat een leverancier iets had gebracht op zijn scooter. Iedereen lachen. Ik bedoelde natuurlijk paard en wagen.”

Nieuwsgierig

De meeste mensen zijn ontzettend nieuwsgierig en willen ook graag hun eigen verhaal vertellen, weet Flores. “Na afloop krijgen de bezoekers een kopje koffie of thee. Dan vertellen ze vol trots wat ze zelf hebben gedaan of meegemaakt in het stadhuis. Vaak ontstaan dan boeiende gesprekken. Dan merk je echt ‘het stadhuis is van iedereen’.”

Trouwzaal

Naast de kamer van de burgemeester is de trouwzaal populair. “In elke groep zit wel iemand die er eerder geweest is, of zelfs is getrouwd. Dat levert altijd mooie momenten op. De raadzaal daarentegen roept wisselende reacties op. De een vindt het prachtig, een ander juist saai. Mooi is altijd wel om te vertellen waarom er 48 stoelen staan terwijl de gemeenteraad 45 raadsleden heeft. Nou, puur omdat de architect symmetrie wilde, dus aan beide kanten evenveel stoelen. Daarom staan er ook vaak drie leeg tijdens vergaderingen.”

Favoriete plekken

Op de vraag wat de favoriete plekken van Flores en Maarten zijn, hoeven ze niet lang na te denken. “Het oudste schilderij in de collectie, die van Rabenhaupt”, roept Flores. “Het iets te kleine hoofd, de iets te grote handen. Grappig en heel bijzonder. Hoe langer ik ernaar kijk, des te meer het me opvalt.” Maarten valt als een blok voor de oude raadzaal. “De oude schilderijen met de witte mannen, het Gulden Boek, de Stedenmaagd. De hele zaal schreeuwt Groningen. Prachtig.”

Verbeterpuntje

Eén verbeterpuntje voor de rondleiding hebben beiden wel. “De stem in de lift, die mag wel in het Gronings”, lacht Flores. “Ja, mee eens”, zegt Maarten knipogend. “Stap je binnen hoor je: ‘moi mooi daj d’r bent, eerste verdaiping, twaide verdaiping, allemoal d’r oet’. Dat zou wat zijn.”

Tip

Maarten en Flores hebben tot slot een tip: Houd je van politiek, kunst, architectuur, geschiedenis? In een gebouw dat iedere inwoner kent en wel eens langsloopt? Doe dan eens mee met een rondleiding. Het is echt fantastisch.

Wil jij ook meedoen aan een gratis rondleiding door het stadhuis, ga dan naar de website van het stadhuisexterne-link-icoon.

Het stadhuis van Groningenexterne-link-icoon is een van de neoclassicistische rijksmonumenten van ons land. Het hangt en staat vol met kunst. Veel Stadsgezichten, Ploegschilderijen, diverse Mesdags, Israëls en meer. Het stadhuis heeft 48 kamers en is tussen 2020 en 2022 flink verbouwd, gerenoveerd en verduurzaamd. Over het stadhuis verscheen in 2023 het boek ‘Stadhuis Groningen – voortdurend bij de tijd’.