Bijstand voor vervanging kapotte apparaten aanvragen

Is uw wasmachine, televisie, computer/laptop, kooktoestel of koelkast kapot? En hebt u al 5 jaar of langer een laag inkomen? De gemeente betaalt dan voor u een vervangend apparaat. Dit heet de witgoedregeling.
Voldoet u aan de voorwaarden? Vraag dan een vergoeding aan en koop pas een vervangend apparaat als u een brief met goedkeuring van de gemeente hebt ontvangen.

• U bent 21 jaar of ouder.
  • U bent geen student, tenzij u alleenstaande ouder, co-ouder of echtpaar met kinderen bent.
  • U hebt al 5 jaar of langer een laag inkomen. Uw inkomen mag in die tijd maximaal 13 weken hoger zijn geweest. In de tabel ziet u hoe hoog uw inkomen maximaal mag zijn:

De bedragen zijn netto, maar inclusief vakantietoeslag. Deze bedragen komen overeen met 110% van de bijstandsnormen per 1 juli 2023.

21 jaar tot AOW-leeftijd

€ 1.338,28

€ 1.911,82

Vanaf AOW-leeftijd

€ 1.493,43

€ 2.027,96

Per 1 januari 2024:

21 jaar tot AOW-leeftijd

€ 1.412,21

€ 2.017,44

Vanaf AOW-leeftijd

€ 1.568,34

€ 2.125,55

Dit zijn de meest voorkomende inkomensgrenzen. Afhankelijk van uw woonsituatie kan dit hoger of lager uitvallen. Lees meer over wat inkomen is.

Wasmachine

• Uw eigen wasmachine is kapot.
  • U woont al minstens 5 jaar zelfstandig. Maar misschien kunt u ook een vergoeding krijgen als u in een instelling woont of hebt gewoond.
  • U hebt dit kalenderjaar nog geen gebruik gemaakt van de witgoedregeling.
  • U hebt in de afgelopen 4 jaar niet eerder een wasmachine vergoed gekregen uit deze regeling.

Koelkast, televisie of kooktoestel

• Uw eigen koelkast, televisie of kooktoestel is kapot.
  • U hebt dit kalenderjaar nog geen gebruik gemaakt van de witgoedregeling.
  • U hebt in de afgelopen 8 jaar niet eerder een vergoeding voor hetzelfde soort apparaat gekregen uit deze regeling.

Computer of laptop

• Uw computer of laptop is kapot of er is in uw huis nog geen computer of laptop.
  • Als u in een instelling woont, kunt u misschien geen vergoeding krijgen.
  • U hebt in de afgelopen 4 jaar niet eerder een computer of laptop vergoed gekregen uit deze regeling.

Aanvragen

Mijn Groningen

U kunt uw aanvraag volgen via Mijn Groningen. Ook kunt u daar later nog documenten toevoegen.

Na de aanvraag

Als u voldoet aan de voorwaarden dan krijgt u een brief van de gemeente. U mag dan zelf kiezen of u een nieuwe of een tweedehands koelkast, televisie of kooktoestel koopt. Een wasmachine of computer moet u tweedehands kopen.

Wat mag een vervangend apparaat maximaal kosten?

Er mag niet worden bijbetaald.

ProductMaximale prijs
Tweedehands wasmachine€ 275 (prijspeil 2023)
Tweedehands computer/laptop€ 300 (prijspeil 2023)
Nieuwe of tweedehands koelkast€ 250
Nieuw of tweedehands kooktoestel€ 160 (gas) of € 378 (elektrisch)
Nieuwe of tweedehands televisie€ 249

Deze maximale bedragen zijn inclusief eventuele bezorg- en aansluitkosten.

Waar mag u het apparaat kopen?

Nieuwe apparaten mag u kopen bij alle winkels in Nederland. U mag dit niet via internet kopen.

Tweedehands apparaten mag u alleen kopen bij:

Winkel / leverancierApparaten
Recycleplan (Robin Good)Computer/laptop
De Computerbank       Computer/laptop
Goudgoed Alle apparaten
Herman Witgoed Wasmachine, koelkast, kooktoestel
WasjemenouWasmachine, koelkast, kooktoestel
Witgoedloods FrieslandWasmachine, koelkast
Winkemodellen.nlTV's
Tiptop ElectronicsTV's
Tiptop LaptopComputer/laptop
Computers voor minimaComputer/laptop
StillantisLaptop

Leverancier stuurt rekening naar de gemeente

U zoekt een apparaat uit en maakt afspraken met de leverancier over bezorgen en aansluiten. De leverancier stuurt de rekening naar de gemeente.

Andere toeslagen en regelingen

Misschien zijn er nog meer toeslagen of regelingen waar u recht op hebt. Dan kunt u maandelijks veel geld besparen.

Ontdek het via Dat geldt voor mijexterne-link-icoon van De VoorzieningenWijzer. Vraag een adviesgesprek aan of doe zelf anoniem de check. U kunt direct de toeslagen en regelingen aanvragen.

Hulp nodig?

Niet iedereen is even handig met computers en internet. Kom gerust langs bij het WIJ-teamexterne-link-icoon bij u in de buurt. We hebben op alle locaties pc’s en scanapparatuur én medewerkers die u graag op weg helpen.