Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Bijdrage kinderopvang voor minima aanvragen

Gaan uw kinderen naar de kinderopvang? En hebt u een minimum inkomen of een sociaal medische indicatie en woont u in de gemeente Groningen? Vraag dan een vergoeding bij de gemeente aan. De vergoeding is afhankelijk van uw inkomen en situatie.

Voorwaarden

Lees de voorwaarden om te weten of u recht hebt op een bijdrage in de kosten voor kinderopvang.

• U ontvangt kinderopvangtoeslag van de rijksoverheid.
  • U maakt gebruik van kinderopvang die in het landelijke register kinderopvangexterne-link-icoon staat.
  • U voldoet ook aan één van de volgende voorwaarden:
    • U hebt een bijstandsuitkering naast uw werk of volgt een traject bij de gemeente om aan het werk te komen.
    • U bent een alleenstaande ouder en u doet een opleiding t/m MBO4-niveau en uw inkomen is niet hoger dan bijstandsniveauexterne-link-icoon
    • U bent een alleenstaande ouder jonger dan 18 jaar en u doet een opleiding en ontvangt een bijstandsuitkering of u hebt daar recht op.
  • U hebt om een sociale of medische reden kinderopvang nodig. De reden kan zowel bij de ouder als bij het kind liggen. De (gemeente)arts moet dan wél de noodzaak vaststellen.
  • U maakt gebruik van kinderopvang die in het landelijke register kinderopvangexterne-link-icoon staat.
  • U hebt geen recht op een vergoeding van de rijksoverheid.

Aanvragen

U kunt een bijdrage in de kosten voor kinderopvang of een vergoeding kinderopvang op sociaal medische indicatie aanvragen. In het formulier leiden we u stap voor stap door de aanvraag. Ook leest u wanneer u bewijsstukken moet bijvoegen en welke dit zijn.

Aanvraagformulier (DigiD) >externe-link-icoon

Mijn Groningen

U kunt uw aanvraag volgen via Mijn Groningen. Ook kunt u daar later nog documenten toevoegen.

Andere toeslagen en regelingen

Misschien zijn er nog meer toeslagen of regelingen waar u recht op hebt. Dan kunt u maandelijks veel geld besparen.

Ontdek het via Dat geldt voor mijexterne-link-icoon van De VoorzieningenWijzer. Vraag een adviesgesprek aan of doe zelf anoniem de check. U kunt direct de toeslagen en regelingen aanvragen.

Specifieke privacyverklaringen

Zo gaat de gemeente Groningen binnen dit proces met uw privacy om:

Specifieke privacyverklaring De VoorzieningenWijzerexterne-link-icoon