Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Beleid en regels openbare laadpalen

Steeds meer Groningers rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. We verspreiden de laadpalen goed over de stad en de dorpen in onze gemeente.

Parkeerdruk geen reden om laadpalen niet te plaatsen

Parkeerdruk is geen reden voor het wel of niet plaatsen van een laadpaal. De parkeerdruk is op heel veel plekken in Groningen hoog. Als we laadpalen alleen konden plaatsen op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan zouden we niet voldoende laadpalen kunnen plaatsen. 

Laadpalen en parkeerplekken

Door het plaatsen van laadpalen verandert niet het totale aantal parkeerplekken in een buurt. Wel verandert het gebruik van een aantal van die parkeerplekken. Niet-elektrische auto’s mogen namelijk niet parkeren op een plek die is gereserveerd voor opladen.

Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? Dan kunt dit melden.

Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?

We plaatsen laadpalen omdat het aantal elektrische auto’s in de stad sterk groeit. Daardoor groeit ook de behoefte aan openbare laadpunten. Nieuwe en tweedehands elektrische auto’s worden steeds beter betaalbaar. De Rijksoverheid wil dat in er 2030 alleen nog nieuwe auto’s komen die elektrisch rijden. En dat er geen nieuwe auto’s komen die rijden op benzine, diesel of gas. 

Kaart

De gemeente heeft in kaart gebracht wat geschikte locaties zijn voor nieuwe openbare laadpalen. Hiermee kunnen wij in de hele gemeente een openbare laadpaal plaatsen op loopafstand van de aanvrager. Bekijk deze locaties bij u in de buurt op de plankaart. 

Gehighlighte tekst: Bekijk de kaart >externe-link-icoon

De locaties zijn gekozen op basis van een aantal richtlijnen, zoals voldoende ruimte op de stoep voor rolstoelgebruikers en een acceptabele loopafstand voor de e-rijder. Deze richtlijnen staan in de afwegingscriteria. Deze criteria worden regelmatig geactualiseerd zodat deze overeenkomen met de nieuwste inzichten en regelgeving.

Opladen bij een openbare laadpaal

U kunt de openbare laadpalen gebruiken met een geldige laadpas. U laadt op met minimaal 3,7 kW. Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk worden geladen en wat voor kabel u gebruikt.

Kosten opladen

Bij de laadpalen van de gemeente Groningen betaal je 42,37 eurocent per kWh, inclusief BTW. Er zijn ook andere bedrijven met laadpalen in Groningen. Hun prijzen kunnen anders zijn.

De prijs kan ook afhangen van het contract dat bij de laadpaal hoort. Sommige aanbieders rekenen extra kosten, zoals starttarieven of transactiekosten. Het is dus verstandig om de prijzen te controleren voordat je gaat opladen.

Parkeren bij een laadpaal 

De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Uw elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als uw auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal.   

Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? Dan kunt u dit melden.

Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen, net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal.  

Laadpaalkleven 

Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een laadplek langer dan nodig bezet houdt. We handhaven niet op laadpaalklevers.   

Bij de start van het laden weet u niet hoeveel tijd het opladen kost. De rijder kan de auto dus pas verplaatsen als er vanuit de auto een melding komt. Het kan gebeuren dat de rijder de auto niet meteen kan verplaatsen. Het geven van een boete is dan niet redelijk.    

Belangrijke tekst: Uw laadpasaanbieder en/of het bedrijf dat de laadpaal beheert, kan een boete of kleeftarief rekenen. Informeer bij uw laadpasaanbieder of dit geldt voor de laadpaal die u gebruikt.

Elektrische scooter, brommobiel of biro 

U mag niet bij een openbare laadpaal een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, step of andere light electric vehicle (LEV) opladen met een verloopstekker. Dit is om veiligheidsredenen. De verloopstekker kan namelijk losraken. Ook is er geen communicatie mogelijk tussen laadpaal en voertuig. Zo kunt u niet veilig kunt opladen.   

Sommige LEV’s hebben een uitneembare accu. Die kunt u via een gewoon stopcontact thuis of onderweg opladen.  

Veelgestelde vragen

Ik heb een laadpaal aangevraagd en mijn aanvraag is goedgekeurd. Hoe lang duurt het voordat deze geplaatst wordt?

We ontvangen veel aanvragen voor openbare laadpalen. De wachttijd is op dit moment lastig in te schatten maar we verwachten dat deze wel kan oplopen tot een jaar. 

Mag ik graven door openbare grond om mijn eigen laadpaal aan te sluiten?

Nee, dat is niet toegestaan. 

Mag ik mijn laadkabel over de stoep leggen?

Nee, dat mag niet. De gemeente Groningen is verantwoordelijk voor de veiligheid van de openbare ruimte. Daarom staan we dat niet toe op welke wijze dan ook.  

Moet ik parkeergeld betalen als ik ga laden aan een openbare laadpaal?

Wanneer de laadplekken zich in betaald-parkeren gebied bevinden moet er ook betaald worden voor het parkeren.

Hoe bepaalt de gemeente of een locatie geschikt is voor een openbare laadpaal?
Hoe lang mag ik mijn auto aan de laadpaal laten staan?

Een laadplek is geen parkeerplek. Als de auto is opgeladen, moet u deze verplaatsen naar een regulier parkeervak, zodat de volgende elektrische auto de laadpaal kan gebruiken. U mag de auto wel gedurende de nacht aan de laadpaal laten staan en pas de volgende ochtend weer weghalen als de auto is opgeladen. 

Wat zijn de kosten van het laden aan een openbare laadpaal?

In onze gemeente zijn er verschillende bedrijven die laadpalen hebben geplaatst. Hierdoor kunnen de kosten voor het opladen van een elektrische auto verschillen. 

De prijs hangt af van het bedrijf dat de laadpaal aanbiedt, het contract dat bij de laadpaal hoort en uw laadpas. Soms zijn er ook extra kosten, zoals een starttarief of een kleeftarief. Vraag bij uw laadpasaanbieder wat de actuele kosten zijn.

Er staat een auto met een fossiele brandstofmotor bij de laadpaal in mijn straat. Wat kan ik doen?

Doe een melding of bel 14 050. De gemeente Groningen kan handhaven op foutgeparkeerde auto’s. Bij het parkeervak staat een bord dat aangeeft dat het parkeervak alleen voor elektrische auto's is. 

De laadpaal is defect. Waar kan ik dit melden?

Op de laadpaal staat waar u dit kan melden. 

De aanbieders van laadpalen zorgen dat de laadpalen worden geplaatst, gebruikt kunnen worden en zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij een storing neemt u daarom contact op met de aanbieder van de laadpaal: 

  • Gemeente Groningen / Heijmans 088-4345651
  • Allego 088 033 3033 of via info@allego.eu

U krijgt dan een helpdeskmedewerker aan de telefoon die het laadpaalnummer aan u vraagt. Dit nummer staat op de paal. In veel gevallen kan de medewerker de storing op afstand verhelpen. Kan het niet op afstand dan komt een monteur zo snel mogelijk naar de laadpaal.

De bebording bij de laadpaal is beschadigd of verdwenen. Wat kan ik doen?

Doe een melding of bel 14 050. 

Waar kan ik de bestaande en toekomstige laadpaallocaties bekijken?

Bekijk de locaties op de pagina kaart openbare laadpalenexterne-link-icoon

De parkeerdruk is hoog in mijn straat. Kunnen de vakken bij de laadpaal beschikbaar blijven voor het parkeren van alle voertuigen?

Nee, dit kan niet. We willen elektrisch rijden stimuleren en zorgen voor voldoende oplaadpunten. Met 2 laadplekken bij de laadpaal kan deze optimaal worden gebruikt. 

Er zijn geen eigenaren met elektrische voertuigen in mijn straat. Waarom wordt er een laadpaal geplaatst?

Een laadpaal wordt pas geplaatst op het moment dat er vraag ontstaat vanuit de buurt. Er wordt een locatie gezocht binnen ongeveer 250 meter van het aanvraagadres. Daardoor kan het zijn dat de aanvrager in een andere straat woont dan waar de laadpaal wordt geplaatst. 

Hoe wordt bepaald of er laadpalen bij komen in de straat?

Wij plaatsen laadpalen op aanvraag van bewoners, forenzen en deelauto-aanbieders. Ook plaatsen we laadpalen bij als ze erg goed gebruikt worden en niet langer in de vraag kunnen voorzien.

Voor meer informatie zie afwegingscriteria openbare laadinfrastructuur (pdf 265 kB)

Is een laadpaal veilig?

Alle openbare laadpalen in onze gemeente zijn getest en goedgekeurd door stichting Elaad en voldoen aan alle Europese richtlijnen met betrekking tot de veiligheid van laadinfrastructuur. 

Heeft de gemeente meer informatie over laadoplossingen voor VvE’s?

Lees het document laadoplossingen voor elektrische auto's binnen de vveexterne-link-icoon (vereniging van eigenaren).

Hoe kan ik bezwaar maken tegen het verkeersbesluit om parkeervakken aan te wijzen als laadplekken?

Nadat het verkeersbesluit is gepubliceerd, hebt u 6 weken de tijd om bezwaar in te dienen. Daarna is het verkeersbesluit vastgesteld, waarmee ook de mogelijkheid om bezwaar in te dienen vervalt. U kunt via uw bezwaar indienen via bezwaar maken

Waar vind ik snellaadpalen in Groningen?

Kijk op oplaadpalen.nlexterne-link-icoon  om te zien waar de snelladers staan, of download de app van uw laadpasaanbieder.

Documenten