Koele binnenruimte

Afkoelen tijdens hittegolven in Vinkhuizen en Hoogkerk

10 april 2024

Deze zomer start de gemeente Groningen met een pilot koele binnenruimtes in de wijken Vinkhuizen en Hoogkerk. Tijdens hittegolven kunnen bewoners van deze wijken, met name kwetsbare ouderen, terecht in wijkcentra om af te koelen.

De zomers in Nederland worden steeds heter en ook hittegolven komen vaker voor. Wanneer het een lange periode erg warm is, kan ook de temperatuur in woningen flink oplopen. Hoge temperaturen kunnen hoofdpijn en vermoeidheid veroorzaken. Voor kwetsbare groepen, waaronder ouderen, kan hittestress zelfs levensgevaarlijk zijn.

Wijkcentrum ’t Vinkhuys en Dorpshuis Hoogkerk

Komende zomer start er daarom een pilot in de wijken Vinkhuizen en Hoogkerk. De temperatuur kan in deze wijken met veel steen en weinig groen behoorlijk stijgen tijdens hittegolven. Daarnaast wonen er relatief veel ouderen in deze wijken. Tijdens hittegolven zullen daarom Wijkcentrum ’t Vinkhuys en Dorpshuis Hoogkerk geopend zijn zodat bewoners hier kunnen afkoelen. De medewerkers van deze gebouwen zullen een training van de GGD volgen zodat zij oververhitting bij bezoekers kunnen herkennen en hier goed mee om kunnen gaan.

Tijdens de pilot wil de gemeente Groningen bekijken hoeveel behoefte er is aan koele binnenruimtes. Wanneer de proef succesvol blijkt, wordt gekeken of het aantal koele binnenruimtes in de toekomst verder uitbereid kan worden.