Gemeente Groningen ontwikkelt duurzamer asfalt

De gemeente Groningen heeft zelf een asfaltmengsel ontwikkeld. Het heet GemGroReflection. Dit asfalt is lichter van kleur, wordt minder warm aangelegd en is recyclebaar.

Nieuw asfaltmengsel

De gemeente Groningen heeft veel duurzame ambities en wil deze zelf graag in praktijk brengen. Wij hebben daarom asfalt ontwikkeld. Dit asfalt wordt op een duurzamere manier gemaakt. Bovendien wordt het asfalt minder warm  door  de witte stenen in het mengsel. Zo voorkomen we extreme hitte in woonstraten. Het asfalt heet GemGroReflection – een combinatie van ‘gemeente Groningen’ en ‘reflection’.

Koelere omgeving

Zwart asfalt kan op warme dagen wel 50 tot 60 graden Celsius worden. GemGroReflection zorgt ervoor dat de oppervlaktetemperatuur 10 tot 15 graden lager is dan dat van zwart asfalt. Als je GemGroReflection op grote schaal gebruikt dan daalt de temperatuur in en rondom de gemeente.

Duurzamer

Het productieproces is duurzamer doordat het asfalt op een lagere temperatuur wordt geproduceerd - 130 graden in plaats van 160 graden Celsius.  De lagere temperatuur is goed voor een CO2-reductie van 2% en een lager gasverbruik.

Minder onderhoud

GemGroReflection gaat naar verwachting langer mee dan de gebruikelijke 15 jaar. Door de lagere temperatuur ontstaat er minder spoorvorming en dat betekent minder onderhoud.

Recyclebaar

Als het asfalt vervangen moet worden, gebruiken we de oude grondstoffen opnieuw. We frezen het oude asfalt van de weg en in de in de asfaltcentrale wordt het verwerkt tot nieuw asfalt.

Sociale veiligheid

Door GemGro Reflection gaat het gevoel van sociale veiligheid omhoog. De weg is lichter, dus zijn schaduwen beter zichtbaar. En de verlichting weerkaatst erop. We kunnen de verlichting tot 50% dimmen en zo energie besparen.

Wettelijke eisen

Het asfalt voldoet aan alle wettelijke eisen. Elk asfaltmengsel heeft de CE-markering, een soort paspoort. Dat is 5 jaar geldig. Na 5 jaar kijken we of het asfalt nog steeds aan alle eisen voldoet. De gemeente gebruikt GemGroReflection standaard bij vervanging van asfalt in woonstraten.

Zonder winstoogmerk beschikbaar

We hebben GemGroRefeflection ontwikkeld zonder winstoogmerk. Het is een vrij verkrijgbaar mengsel. Elke gemeente die belangstelling heeft, kan het ‘recept’ gratis gebruiken. Onder andere de gemeenten Biddinghuizen, Scheemda, Noordenveld en Midden-Groningen gebruiken het asfalt al.

Contact

Hebt vragen of opmerkingen? Gebruik dan het contactformulierexterne-link-icoon en vul 'Asfalt GemGroReflection' in als onderwerp.